نظر محمدعلی امیرمعزی درباره نقش آمریکا در تولد داعش
کد خبر: 4192282
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵

نظر محمدعلی امیرمعزی درباره نقش آمریکا در تولد داعش

از نظر محمدعلی امیرمعزی نقش قدرت‌های بزرگ همچون آمریکا در شکل‌گیری گروه‌های تروریستی مانند داعش همانند نقش چوبی است که خاکستر را به هم می‌زند و شعله‌ها را برون می‌کشد.

به گزارش ایکنا، محمدعلی امیرمعزی، اسلام‌پژوه ایرانی و استاد دانشگاه مقیم فرانسه در پاسخ به پرسشی که در کانال شخصی او منتشر شده است، دیدگاهش پیرامون نقش آمریکا و قدرت‌های بزرگ در شکل‌گیری گروه‌های تروریستی مثل داعش را بیان کرده است که متن آن را در ادامه می‌خوانید؛

مسلمان‌‌ها قبل از مسلمان بودن آدم هستند، بشر هستند و دوست دارند در آرامش زندگی کنند. دوست دارند بچه‌هایشان خوشبخت شوند. مسلمان‌ها مثل بقیه خوشحالی دارند، غم دارند، درد دارند، رنج دارند، شادی دارند. در اختلافاتی که پیش می‌آید گاهی وقت‌ها جنبه‌های مذهبی و اعتقادی یک بهانه است، پشتش خیلی چیزهای دیگر است. البته این اختلافات ریشه‌های تاریخی دارند و مثل آتش زیر خاکسترند ولی چوبی که می‌آید این خاکستر را به هم می‌زند و این شعله را دوباره زنده می‌کند شاید الزاما از خود مسلمان‌ها نباشد.

به نظر من همه چیز را نمی‌شود از نظر تاریخ ادیان شرح داد. قدرت‌های بزرگ خیلی در این امر دست دارند. نمی‌خواهم بگویم تقصیر که هست و تقصیر که نیست ولی وقتی الآن جنگ‌هایی هست که از نیجریه تا افغانستان را در بر می‌گیرد و داعش و مزدورانش در اروپا هم حضور دارند، شما فکر کنید اسلحه‌ای که اینها به کار می‌برند را چه کسی می‌سازد و چه فروشی دارد و چه پولی به جیب کسانی می‌رود که الزاما مسلمان نیستند. اعدادش نجومی است!

حدود شصت، هفتاد سال پیش صحبتی از جنبش‌های اسلامی بود؟ به هر حال این اختلافات بین شیعه و سنی بود ولی به این ترتیب بود؟ اگر مقداری به عقب برگردیم می‌بینیم خیلی چیزها برمی‌گردد به عوامل سیاسی. مثلا حمله شوروی به افغانستان. آن موقع در غرب به طالبان می‌گفتند جنگندگان آزادی ولی حالا شدند وحشی یا انقلاب ایران و جنگ عراق یا رفتن آمریکایی‌ها به عراق.

آیا داعشی وجود داشت اگر آمریکایی‌ها به عراق نرفته بودند و این کشور را از بین نبرده بودند و با خاک یکسان نمی‌کردند و تمام استخوان‌بندی یک کشور را از بین نمی‌بردند. منظورم این است که جنبه‌های ژئوپولیتیک و بین المللی و قدرت‌های بزرگ و قدرت‌های مالی که دنیا را می‌گردانند بعضی وقت‌ها نقش مهمتری دارند. نقش آنها آن چوبی است که خاکستر را به هم می‌زند و شعله‌ها را برون می‌کشد. وقتی شعله بیرون زد آتش روشن شده و دیگر خود آتش جلو می‌رود.

انتهای پیام
captcha