دانش‌بنیان‌ها ابزار ارزش‌آفرین برنامه هفتم هستند
کد خبر: 4149274
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
قمری:

دانش‌بنیان‌ها ابزار ارزش‌آفرین برنامه هفتم هستند

سرپرست دفتر خدمات عمومی (مرکز اصناف) وزارت صمت و برگزیده جایزه کارآفرین برتر سال ۱۳۹۸ گفت: حوزه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان حل کردن مسائل و نیاز‌های بزرگ از طریق نوآوری‌های انقلابی است و ضرورت دارد در برنامه هفتم این موضوع مدنظر قرار گیرد.

محمدحسین قمری

محمدحسین قمری، سرپرست دفتر خدمات عمومی(مرکز اصناف) وزارت صمت و برگزیده جایزه کارآفرین برتر سال ۱۳۹۸ در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه ایفای نقش مردم در اقتصاد باید یکی از اولویت‌های اصلی برنامه هفتم باشد، گفت: راه‌حل برون‌رفت از مشکلات و چالش‌های کنونی اقتصاد این است که اقتصاد مردمی شود.

وی افزود: مردمی‌ شدن اقتصاد بدین معناست که توان و سرمایه‌های مردمی پای کار بیایند و مولد و نیز وارد فعالیت‌های تولیدی شوند. به عبارت بهتر مولد شدن سرمایه‌های مردمی منجر به تولید ارزش افزوده خواهد شد.

برگزیده جایزه کارآفرین برتر سال ۱۳۹۸ تأکید کرد: پایین‌ترین سطح مردمی شدن اقتصاد این است که سرمایه‌ها و پول‌های مردمی تجمیع و سپس یک کسب و کار بزرگ در راستای انجام کار تولیدی از آنها بهره‌برداری کند ولی ایده‌آل‌ترین سطحش با توجه به تعالیم ما این است که همه درگیر ارزش‌زایی و تولید و فعالیت‌های مولد شوند.

شرکت‌های دانش‌بنیان؛ ابزار ارزش‌‎آفرین در برنامه هفتم

قمری با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان و افراد نخبه در این میان مهم‌ترین نقش را می‌توانند ایفا کنند، گفت: اینها می‌توانند بسترها، ظرفیت‌ها، امکانات و فناوری‌هایی را ایجاد کنند و همچنین می‌‎توانند در راستای مردمی شدن اقتصاد و اینکه مردم پای کار تولید بیایند، ارزش‌آفرینی داشته باشند و نوآوری انجام دهند کمک کنند. یکی از نمونه‌های موفق در این حوزه مربوط به پرینتر سه‌بعدی است که قالب‌سازی، نمونه‌سازی و کارهای شبیه به آن قبلاً در اختیار صنایع محدودی بوده ولی شرکت‌های دانش‌بنیان این دانش را در دسترس عموم قرار دادند و با اقدام خود باعث شدند صنعت تولید، قالب‌سازی و نمونه‌سازی برای مردم و کسب و کارهای خرد متحول شود.

وی تأکید کرد: همین مسیر باید ادامه پیدا کند تا شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند از طریق توانمندسازی مشارکت‌های عمومی و مردمی ابزار تهیه کنند و فقط هم فناوری نیست و شرکت‌های خلاق و نخبگان هم می‌توانند در این فضا نقش‌آفرینی ایفا کنند. به هر حال امروزه فناوری‌هایی را داریم که چند سال پیش به صورت عمومی در اختیار مردم قرار نداشتند مانند اینترنت و تلفن همراه ولی امروز همه به آنها دسترسی دارند. ترکیب همه اینها به ارزش‌آفرینی کمک خواهد کرد.

سرپرست دفتر خدمات عمومی(مرکز اصناف) با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در مردمی‌سازی اقتصاد نقش مهم و اثرگذاری را دارند، گفت: برای اینکه اینها نقششان را به خوبی ایفا کنند باید بتوانند بسترسازی انجام دهند تا افراد بیشتری امکان ارزش‌آفرینی در اقتصاد را داشته باشند و سپس از این رهگذر مولدسازی به صورت صحیح و دقیق انجام شود.

قمری ادامه داد: از سوی دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان نقش مهمی در پویایی اقتصاد دارند. هرچقدر اینها بتوانند نرخ مشارکت اقتصادی را بالا ببرند، موانع ورود به مشارکت اقتصادی را رفع کنند و امکان مشارکت افراد بیشتر با هزینه کمتری در اقتصاد میسر شود طبیعتاً به افزایش پویایی اقتصاد منجر خواهد شد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو بر توجه شرکت‌های دانش‌بنیان به نیازهای موجود در بازار اشاره و تأکید کرد: پی بردن به نیازهای بازار باید مدنظر شرکت‌های دانش‌بنیان باشد و طبق این مدل نگاه بهتر است بازار را مردمی در نظر بگیریم که مردم در آن می‌خواهند کار اقتصادی انجام دهند و لذا باید دید مردم به چه چیزهایی نیاز دارند و دانش‌بنیان‌ها باید طبق نیازهای بازار فعالیت کنند.

حل مسائل از طریق نوآوری‌های انقلابی

برگزیده جایزه کارآفرین برتر سال ۱۳۹۸ اظهار کرد: حوزه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان حل کردن مسائل و نیازهای بزرگ از طریق نوآوری‌های انقلابی است. مسائل و چالش‌های بزرگی که مردم، فعالان اقتصادی و کسانی که می‌خواهند کار تولیدی انجام دهند و با آنها مواجه هستند معمولاً به صورت تدریجی حل می‌شود ولی کار دانش‌بنیان، نوآوری و تحول‌آفرینی کاری است که باید مسئله را تغییر دهد و آن را حل کند.

قمری به مقوله مزیت‌شناسی اقتصادی و ارتباط آن با تقویت و کارکرد صحیح شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان به درستی مزیت‌شناسی داشته باشند قطعاً در مسیری که در آن گام گذاشته‌اند موفق خواهند شد. شرکت‌های دانش‌بنیان باید بدانند غالب جمعیت کشور در چه حوزه‌هایی اقدام اقتصادی انجام می‌دهد و به آن توجه دارد و سپس آن نقطه را به عنوان مزیت اقتصاد ایران تلقی کند. طبیعتاً در این حوزه با کپی کردن از فناوری‌های غربی ما نمی‌توانیم به نقطه خوبی دست پیدا کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: با شناسایی مزیت اقتصادی ایران می‌توان مردم را وارد عرصه تولید و فعالیت اقتصادی کرد و بهتر است شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور توانمند کردن مردم و کسب و کارها به این موضوع توجه کنند.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha