راهکارهای معنویِ ایجادِ عزم ملی و مشارکت مردم در اجرای سند الگو
کد خبر: 4038151
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
یادداشت

راهکارهای معنویِ ایجادِ عزم ملی و مشارکت مردم در اجرای سند الگو

سند الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت بر پایه این هسته مرکزی، پرچمدار تمدن نوین اسلامی است؛ و آنچه حائز اهمیت است تحقق عملی سند الگو در عینیت جامعه با هدف تعالی انسان در ساحات گوناگون حیات بر اساس آموزه‌های اسلامی است؛ که لازمه چنین اقدامی، شکل‌گیری عزم ملی برای مشارکت مردم در اجرای سند الگو است.

به گزارش ایکنا، به نقل از مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسلم گریوانی، همکار اندیشکده معنویت مرکز الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در یادداشتی به بررسی راهکارهای معنویِ ایجادِ عزم ملی و مشارکت مردم در اجرای سند الگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

معنویت در کنار علم، عدالت و عقلانیت دینی، تأمین‌ کننده ارکان بنیادینِ الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و ارتقای نرم‌افزاری جامعه، نظام و تمدن اسلامی است؛ و تأکید توأمانی بر عناصر مذکور، زیربنای رهنمودهای تمدنی اسلام و وجه تمایز آن از دیگر مکاتب است؛ به‌ویژه اینکه در تمدن‌های موجودِ شرقی و غربی شاهدیم تمرکز توسعه یا بر معنویتِ منهای علم و عقل است یا بر علم و عقلانیتِ منهای معنویت.

سند الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت بر پایه این هسته مرکزی، پرچمدار تمدن نوین اسلامی است؛ و آنچه حائز اهمیت است تحقق عملی سند الگو در عینیت جامعه با هدف تعالی انسان در ساحات گوناگون حیات بر اساس آموزه‌های اسلامی است؛ که لازمه چنین اقدامی، شکل‌گیری عزم ملی برای مشارکت مردم در اجرای سند الگو است. بدین منظور باید بر اصل ظرفیت‌های معنوی مردم به عنوان پیشران پیشرفت تأکید شود چراکه مشارکت مردم می‌تواند به تحقق سند الگو، شتاب ببخشد.

بدون تردید مشارکت مردم در تحقق سند، در گرو باورمندی آنها به امکان پیشرفت، غلبه بر مشکلات موجود و ایجاد امید و انگیزه برای جهش علمی و تمدنی است. بدین منظور باید با تمرکز بر راهبردها، راهکارها و ظرفیت‌های معنوی و عوامل نهادینه‌ساز مهمی چون نگرش‌های معنویت‌ساز و تمدنی، نهادهای معنوی نهادینه‌ساز و راهبردهای نهادینه‌ساز از قبیل روشنگری مردم با وام‌گیری از نگرش‌ها و مایه‎های معنوی مکتب اهل بیت -سلام الله علیهم- درباره پیشرفت، به ترویج الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت پرداخت تا با آماده‌سازی اذهان آحاد جامعه، بستر تحقق آن فراهم شود. در این میان، در بین روش‌های نهادینه‌ساز گفتمان‌سازی معنوی الگو، بر روش‌های رقابتی و مشارکتی در فضای رسانه‌های اجتماعی تأکید می‌شود.

انتهای پیام
captcha