پرهیز از شکل‌گیری دوقطبی مذاکره ـ عدم مذاکره
کد خبر: 3935836
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۰
نقوی حسینی بیان کرد:

پرهیز از شکل‌گیری دوقطبی مذاکره ـ عدم مذاکره

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به احتمال شکل‌گیری دوقطبی مذاکره ـ عدم مذاکره در کشور با حضور بایدن در آمربکا، گفت: اگر تحلیل وضعیت موجود کشور براساس واقعیات عینی باشد، به دام این دوقطبی نخواهیم افتاد و تمرکز خود را معطوف به حل مسائل داخل می‌کنیم. تکرار اشتباه برجام این بار در قامت حضور بایدن و تصویرسازی از این اتفاق به عنوان یک فرصت بی‌نظیر قطعاً کشور را با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌کند.

سیدحسین نقوی حسینی

سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره زمزمه شکل‌گیری مجدد دوقطبی مذاکره ـ عدم مذاکره در سطح نخبگان و مسئولان سیاسی کشور با انتخاب بایدن و خطرات این وضعیت با توجه به مشکلات شدید اقتصادی گفت: اگر در تحلیل وضعیت موجود از افراط و تفریط پرهیز شود و تلاش بر تحلیل وضعیت براساس واقعیات باشد به دام این دوقطبی نخواهیم افتاد.

وی افزود: عده‌ای در کشور با انتخاب بایدن بر طبل مذاکره و بهبود وضعیت اقتصادی می‌کوبند و این به خاطر آن است که در این مدت دستاوردی جز مذاکره و برجام نداشتند که آن هم با حضور ترامپ از دست رفته بود. لذا این جریان حضور بایدن را فرصتی برای احیای برجام و حل مشکلات از این مسیر می‌داند.


بیشتر بخوانید:


نقوی حسینی اظهار کرد: از طرف دیگر نباید به شکل افراطی تأثیر برجام و مذاکره را نادیده گرفت. بالاخره احیای برجام و حضور بایدن گشایش‌هایی را برای کشور در عرصه‌های بین‌المللی ایجاد می‌کند اما باید به این امر توجه کرد که این تنها مسئله و تنها راه حل مشکلات کشور نیست و نباید دوباره تجربه برجام را تکرار کرد، زیرا برجام حلال همه مشکلات معرفی شد.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: در واقع نباید دوباره همه مسائل کشور را به مذاکره و برجام گره زد، اما در عین حال باید از مزایای هر چند اندک آن استفاده کرد. لذا تکرار اشتباه برجام این بار در قامت حضور بایدن و تصویرسازی از این اتفاق به عنوان یک فرصت بی‌نظیر قطعاً کشور را با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌کند.

محوریت دوقطبی مذاکره ـ مقاومت در انتخابات آینده

وی یادآور شد: البته منتقدان باید توجه کنند فعلاً تنها کانال حل مناسبات بین‌المللی ایران همین برجام دست و پا شکسته است و کانال دیگری وجود ندارد. پس باید با شناخت وزن و اندازه برجام به همان اندازه از آن انتظار داشت و از طرفی به عواقب و عوارض آن هم توجه کرد. اگر بایدن برجام را احیا کند در کنار آن او به دنبال طرح مسائل یا برجام‌های دیگر نیز می‌رود و به عبارتی ضررهای دیگری را نیز احیا می‌کند.

نقوی حسینی اظهار کرد: اگر این فضای دوقطبی باقی بماند و یک جریان بر طبل مذاکره بکوبد به احتمال زیاد رقابت‌های انتخابات سال آینده ریاست جمهوری بر محور مذاکره ـ مقاومت شکل می‌گیرد و اگر مسئله به خوبی تبیین شود قطعاً مردم مقاومت را انتخاب می‌کنند.

سخنگوی پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس ابراز کرد: بنابراین اگر عده‌ای دم از ضرورت مذاکره با حضور بایدن می‌زنند خوب است آفات و معایب آن را نیز از نظر دور نکنند تا بعد نتوانند پاسخگو باشند و جامعه را با مشکلات بیشتر مواجه کنند.

حد و اندازه مناسبات با غرب را بدانیم

نقوی حسینی درباره اینکه چرا مسئولان کشور از آثار و امتیازات مثبت مذاکره به منزله زمینه‌ای برای حل مشکلات داخلی استفاده نمی‌کنند، گفت: مشکل اصلی همین است. وقتی صحبت از دولت انقلابی، جهادی و معتقد می‌شود به خاطر همین مشکل است. وقتی چشم دولتمردان به تحولات خارجی و اقدامات بیگانگان باشد نتیجه‌اش این است که از مسائل داخلی غفلت می‌شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل بنده همیشه انتقاد می‌کردم نباید همه تخم مرغ‌ها را در سبد برجام و رابطه با غرب گذاشت. در حالی که دنیا فقط غرب نیست و حوزه‌های مهم اقتصادی دیگر در سایر نقاط جهان از جمله همسایگان، کشورهای منطقه و شرق آسیا، وجود دارد بنابراین در آینده اگر یک دولت انقلابی، جوان و جهادی بر روی کار آمد باید حد و اندازه مناسبات با غرب را بشناسد و بداند که این مناسبات حلال مشکلات اصلی کشور نیست، هر چند می‌تواند بعضی موانع بین‌المللی بر سر راه کشور را بردارد.

نقوی حسینی با تأکید بر اینکه حل مشکل را باید در داخل جستجو کرد و تحرک باید در درون شکل بگیرد، گفت: از این مسیر است که امنیت سرمایه‌گذاری، گردش سرمایه، اشتغال و رونق تولید شکل می‌گیرد و نظام بانکی و مالیاتی اصلاح می‌شود. در واقع تحرک در عرصه بین‌المللی و روابط با سایر کشورها برای زمینه‌سازی و رفع برخی موانع است نه اینکه خود این روابط و گفت‌وگوها رفع‌کننده مشکلات باشند.

نگاه رهبری، معتدل‌ترین نگاه در موضوع روابط بین‌المللی

نقوی حسینی تفکری را که رفت و آمد افراد در یک کشور را حلال مشکلات می‌داند، خطرناک و برخلاف آرمان‌ها و شعارهای انقلاب دانست و گفت: این تفکر امروز هم خسارات زیادی به کشور زده است و این مسئله را در ذهن بخشی از جامعه القا کرده و باید این ذهنیت را در جامعه تعدیل کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: البته تفکری نیز که مخالف هر نوع رابطه خارجی و به نوعی دیوار کشیدن دور کشور است و فکر می‌کند همه چیز را خودمان می‌توانیم تولید و درست کنیم غلط است و موجب بهره‌برداری و سوء استفاده تفکر رقیب می‌شود. بهترین و معتدل‌ترین چارچوب را در این رابطه رهبر معظم انقلاب بیان کرند که فرمودند ما با مناسبات بین‌المللی و مذاکره با همه کشورها موافقیم و باید این مناسبات را تقویت کرد الا کشورهایی که سلطه‌گر و قلدرمآب و مداخله‌گر هستند و آمریکا هم چنین دولتی است و لذا با مذاکره با چنین دولتی مشکل داریم. اگر همین نگاه را مجموعه قوا مد نظر قرار دهند قطعاً بخش عمده مشکلات کشور حل می‌شود.

نقوی حسینی اظهار کرد: در سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند ریشه مشکلات کشور در داخل است و ماهیت و راه حل آن هم اقتصادی است. اما برخی در دولت می‌گویند مشکل در خارج است و ماهیت آن هم سیاسی است لذا باید این نگاه‌های زاویه‌دار با رهبری اصلاح شود تا یک وحدت و هماهنگی برای حل مسائل و مشکلات در کشور میان مجموعه مسئولان شکل بگیرد.

انتهای پیام
captcha