حضور مردم در انتخابات یک مرحله‌ از زمینه‌سازی ظهور است
کد خبر: 4201679
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
حجت‌الاسلام رضایی:

حضور مردم در انتخابات یک مرحله‌ از زمینه‌سازی ظهور است

پژوهشگر حوزه مهدویت در خصوص ارتباط اراده مردم در قالب انتخابات با مسئله ظهور و مهدویت گفت: هدف از انقلاب اسلامی رسیدن به عصر ظهور است اما این مسیر نیاز به طی کردن مراحلی دارد و در این بین مهم‌ترین حلقه‌ای که می‌تواند در طی کردن این مراحل به انقلاب اسلامی کمک کند، اراده مردم در قالب‌های مختلف از جمله حضور در عرصه تعیین سرنوشت و انتخابات است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رضایی، پژوهشگر حوزه مهدویت

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رضایی، پژوهشگر حوزه مهدویت، در گفت‌و‌‌گو با ایکنا، درباره نوع رابطه انقلاب اسلامی و مهدویت گفت: هدف از انقلاب اسلامی صرفا هدایت به سمت یک معاش بهتر و توسعه‌یافتگی نبود بلکه هدف از انقلاب ارائه دین در سبکی فراتر از فرد و جامعه و در نهایت رسیدن به یک سبک حکومت دینی بود تا حقیقت دین را به مردم جهان در قالب این حکومت نشان دهیم که باعث گرایش مردم دنیا به دین در عصر ظهور شود.
 
وی با اشاره به سخن رهبر انقلاب اسلامی در خصوص حکومت دینی گفت: بنابر فرمایش مقام معظم رهبری، زمانی که بتوانیم الگوی درستی از دین به جهان عرضه کنیم و ملت‌های دیگر این الگو را ببینند به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند چرا که متوجه درست بودن این الگو خواهند شد.
 
وی افزود: امام خمینی(ره) با همین الگوی دینی در مقابل استکبار ایستاد و به جهانیان نشان داد که دین توانایی مقابله با مستکبرین را دارد و در آن زمان نهضتی را آغاز کرد که در طی بیش از ۲۰ سال منتهی به انقلاب اسلامی شد و بر همین اساس مقام معظم رهبری، انقلاب اسلامی را نقطه شروع حکومت دینی می‌بینند. البته باید گام‌هایی در این بین طی شود که به تمدن اسلامی برسیم تا شکوفایی رخ دهد. در آن زمان است که مردم جهان به سمت اسلام گرایش پیدا می‌کنند.
 
رضایی با بیان نمونه‌هایی از شکوفایی تمدن اسلامی در عصر حاضر گفت: نمونه‌ بارز تمدن اسلامی همین جریان مقاومت است که وقتی جریان مبارزه جمهوری اسلامی در مقابل استکبار را دید، انگیزه‌ای برای مقابله با استکبار پیدا کرد. همچنین الگوسازی برای ظهور هم همین روند را خواهد داشت. وقتی می‌گوییم انقلاب در عصر قبل از ظهور با یکسری چالش‌ها روبه‌رو است بدان معنا نیست که انقلاب اسلامی پدیده‌ای ناموفق بوده بلکه انقلاب باید این موانع را از پیش روی خود بردارد.
 

رسیدن به عصر ظهور؛ هدف عالی انقلاب اسلامی

 
وی با اشاره به رابطه نظام مردم‌سالاری دینی با انتخابات و مهدویت گفت: همانطور که اشاره شد هدف از انقلاب اسلامی رسیدن به عصر ظهور است اما این مسیر نیاز به طی کردن مراحلی دارد و در این بین مهم‌ترین حلقه‌ای که می‌تواند در طی کردن مراحل به انقلاب اسلامی کمک کند، اراده مردم است، چرا که قطعا امام زمان(عج) با اراده خداوند ظهور خواهد کرد اما حلقه‌ای که باعث طولانی شدن غیبت حضرت ولی‌عصر(عج) شده، اراده مردم است.
 
وی ادامه داد: در قضیه ظهور خود مردم باید حضور امام را طلب کنند تا اتفاقات گذشته که برای امامان در طول تاریخ افتاد تکرار نشود، حال در این بین، ظهور و بروز اراده مردم متفاوت است؛ یکی از انواع ظهور اراده مردم، انتخاب مسئولان است. در واقع طبق آیه قرآن مردم هر سرزمین بر اساس باور خود مسئولان و حاکمان را انتخاب می‌کنند و انتخاب یک مسئول تراز انقلاب به معنای حقیقی نشان‌دهنده رشد جامعه است. 
 
رضایی در خصوص اهمیت انتخاب مسئولان و حاکمان مطلوب و در تراز آرمان‌های انقلاب بیان کرد: اگر یک مسئول مطلوب انتخاب شود، نقش مستقیمی در بهبود شرایط جامعه خواهد داشت، چرا که مسئول ریل‌گذار جامعه است و می‌تواند قطعه‌ساز ظهور به وسیله مدیریت و قانون‌گذاری‌ خود شود. همچنین یک مسئول در تعامل با مردم نماینده انقلاب اسلامی است و اگر به سبک یک شخص در تراز انقلاب رفتار کند، به طور طبیعی مردم هم به ظهور اعتقاد قلبی بیشتری پیدا می‌کنند چرا که مردم وی را متولی از جانب حضرت ولی‌عصر(عج) می‌بینند.
 

کند شدن حرکت انقلاب اسلامی با مشارکت حداقلی

 
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص انتخابات و مصالح کشور گفت: انقلاب اسلامی به عنوان محور پیشران دنیا به سمت عصر ظهور، از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است و زمانی که دنیای غرب و شرق شعار مرگ دین را می‌دادند، انقلاب اسلامی ثابت کرد که هنوز دین پابرجاست و نه تنها از بین نرفته بلکه گستره بیشتری هم پیدا کرده است. حال اگر مردم به شکل حداقلی پای انقلاب بمانند، حرکت انقلاب برای الگوسازی کندتر می‌شود و اگر مقبولیت مردمی حکومت تضعیف شود، قادر به پیشروی و حرکت رو به جلو نیست.
 
رضایی اظهار کرد: گفتمانی که انقلاب اسلامی در حال پیگیری آن است، با مشارکت حداقلی رشد و پیشرفت نمی‌کند و چالش‌ها و خطرات بیرونی آن نیز بیشتر می‌شود. دشمن بیرونی، از جمله دولت‌های غربی، درصدد مانع‌گذاری برای عصر ظهور هستند و از آن احساس خطر می‌کنند، چرا که دوران ظهور را به منزله مرگ تمدن خود می‌دانند.
 
وی درباره توطئه‌ها و برنامه‌های دشمن برای کم‌رونق ساختن مشارکت مردم در انتخابات گفت: دشمن وقتی خطر تمدنی جمهوری اسلامی را حس کرده درصدد آن است که مشارکت مردمی را در انتخابات به حداقل برساند چرا که می‌داند تنها در این وضعیت است که ضربه‌پذیری انقلاب اسلامی بیشتر خواهد شد.
 
رضایی در پایان در تشریح یکی از آسیبٰ‌های انقلاب اسلامی در بحث زمینه‌سازی ظهور گفت: یکی از آسیب‌های انقلاب اسلامی بحث خواص جامعه است، متأسفانه بعد از انقلاب اسلامی نتوانستیم کادرسازی و تربیت نیرو در تراز انقلاب انجام دهیم. وقتی کادرسازی انجام نشود سنگر کشور خالی می‌ماند و چرخ پیشرفت کشور از حرکت باز می‌ماند.
 
گفت‌وگو از مصطفی اعتباری 
 
انتهای پیام
captcha