دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران
کد خبر: 4198811
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷
برخط جامعه

دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران

بیان دستاوردهای 45 ساله انقلاب اسلامی ایران، آمادگی ایران برای برپایی جشن انقلاب، برپایی دوازدهمین دوره نمایشگاه‌های «مدرسه انقلاب»، مبعث رسول اکرم(ص)، رونمایی از دیوارنگاره میدان انقلاب تهران، آغاز نصب کاشی‌های اهدایی خیران ایرانی در حرم مطهر حسینی، تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی(ره)، واریزی کالابرگ الکترونیک، عدم دریافت مجوز پروازهای عمره مفرده از مهمترین رویدادهای اجتماعی طی هفته گذشته بود.

////////////////برخط جامعهبه گزارش ایکنا؛ دوازدهمین دوره نمایشگاه‌های «مدرسه انقلاب»، رونمایی از دیوارنگاره میدان انقلاب تهران، آغاز نصب کاشی‌های اهدایی خیران ایرانی در حرم مطهر حسینی، تجدید میثاق جهادگران جهاددانشگاهی با آرمان‌های امام خمینی (ره)، پنجمین جشنواره ملی جهادگران، وبینار بین‌المللی «زن تراز انقلاب اسلامی؛ خودباوری و احیای هویت مسلمانی»، واریزی کالابرگ الکترونیکی، برگزاری انتخابات در بیش از 6 هزار و 800 شعبه در استان تهران و عدم دریافت مجوز پروازهای عمره مفرده از مهمترین رویدادهای اجتماعی طی هفته گذشته بود.
 
ایکنا در ایام دهه فجر اقدام به تبیین تعدادی از دستاوردهای نظام سلامت کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی کرده است که توسعه عدالت بهداشتی با رشد گسترده مراکز سلامت‌محور، کاهش مرگ و میر مادران باردار در پی ارتقای نظام سلامت، ایران؛ مقصد درمان ناباروری در جهان، جراحی و پیوند قلب ایران؛ سرآمد کشور‌های منطقه، خودکفایی ایران در تأمین قرنیه چشم و خودکفایی ایران در ساخت دارو‌های خاص از جمله این دستاورد‌هاست.
 
پیام مهم اجتماعی بعثت پیامبر(ص)؛ تقریب و نفی تنفیر
 
بعثت نوری بود در ظلمت، راهی در برابر بیراهه، هدایتی در مقابل ضلالت و سعادتی در تعارض با همه شقاوت‌هایی بود که روح و روان انسان‌ها را درتنگنا می‌افکند و شاهراه روشن انسانیت را به بن‌بست تاریک حیات حیوانی متصل می‌کرد. خبرگزاری ایکنا برای بررسی تأثیرات اجتماعی مبعث رسول اکرم(ص) در جامعه مسلمین به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین خادمیان نوش‌آبادی، مدرس حوزه و دانشگاه پرداخته است.
 
////////////////برخط جامعه
 
حجت‌الاسلام خادمیان با بیان اینکه یکی از پیام‌های مهم بعثت پیامبر(ص) در بحث اجتماعی اصل «تقریب و نفی تنفیر» است، گفت: نفی تنفیر بدان معناست که پیامبر(ص) به دنبال آن بود که انسان‌ها اهل نفرت از یکدیگر نباشند و یکی از تلاش‌هایی که در طول ۲۳ سال پیامبری خود انجام دادند و شعاع آن را تا ابدیت زندگی انسان پراکنده کردند، مسئله نفی نفرت بود.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
افتتاح دوازدهمین دوره نمایشگاه‌های «مدرسه انقلاب» 
 
دوازدهمین دوره نمایشگاه‌های «مدرسه انقلاب» شنبه، ۱۴ بهمن با حضور حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه؛ حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردو‌ها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش؛ حسین تاریخی، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان؛ احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی افتتاح شد.  
 
 نمایشگاه‌های دانش‌آموزی مدرسه انقلاب در ۲۰ هزار مدرسه برگزار خواهد شد و ۲۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان راویان این نمایشگاه‌ها هستند و فضای دیروز ما، امروز ما و فردای ما را برای دانش‌آموزان روایت خواهند کرد.
 
تجدید میثاق جهادگران جهاددانشگاهی با آرمان‌های امام خمینی (ره)
 
در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، جهادگران جهاددانشگاهی همگام با دانشگاهیان سراسر کشور با حضور در حرم بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، با آرمان‌های امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایران تجدید میثاق کردند.
 
این مراسم با حضور حسن فارسی، قائم مقام رئیس و معاون هماهنگی و امور مجلس جهاددانشگاهی؛ علیرضا کلانترمهرجردی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی؛ محمدمحسن غفوریان، معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی، جلیل بیت‌مشعلی، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و برخی از رؤسای واحد‌ها و پژوهشکده‌های جهاددانشگاهی و تعدادی از کارکنان این نهاد انقلابی برگزار شد.
 
رونمایی از «نشان شکنجه مردم ایران بر سینه دیکتاتور پهلوی»
 
در آستانه جشن پیروزی انقلاب اسلامی، جدیدترین دیوارنگاره میدان انقلاب تهران با تصویری از «نشان شکنجه مردم ایران بر سینه دیکتاتور پهلوی» ۱۶ بهمن‌ماه رونمایی شد. این طرح با اشاره به جنایت‌های رژیم پهلوی در ساواک همراه با شعار «نشان شکنجه مردم ایران بر سینه دیکتاتور پهلوی» به نمایش درآمد.
 
////////////////برخط جامعه
 
آغاز نصب کاشی‌های اهدایی خیران ایرانی در حرم مطهر حسینی
 
میلاد جوادی، مدیر فرهنگی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات گفت: نخستین مجموعه از کاشی‌های هفت رنگ و معقلی که خیران ایرانی با نذر ۲۰۰ هزار تومان، به نام خود یا عزیزانشان ثبت کرده بودند، در طرح توسعه حرم امام حسین (ع) مزین به نام صحن و شبستان حضرت زینب (س) نصب شد.
 
انتخابات بسیاری از مشکلات کشور را حل می‌کند
 
علیرضا فخاری، استاندار تهران ۱۴ بهمن‌ماه در نشست خبری به مناسبت ایام دهه فجر و انتخابات با بیان اینکه انتخابات می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل و فصل کند، گفت: وجود یک قدرت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از طریق مشارکت مردم شکل می‌گیرد. این مسئله آن‌چنان مهم است که جریان معاندان و دشمنان ایران اسلامی چشم به این انتخابات و ناامید کردن مردم در آن دارد.
 
////////////////برخط جامعه
 
جوهری، معاون سیاسی استاندار تهران نیز در رابطه با انتخابات استان تهران بیان کرد: تعداد شش هزار و ۸۱۱ شعبه در کل استان برپا خواهد شد که پنج هزار شعبه مختص تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر خواهد بود. صندوق‌های کافی برای شعب اخذ رأی تهیه و تدارک دیده شده است. در مورد الکترونیکی شدن انتخابات نیز آمادگی برای این امر در شهر تهران وجود داشت منتهی با بررسی‌های انجام شده و بنا به تصمیم شورای نگهبان انتخابات الکترونیکی در تهران وجود نخواهد داشت.  
 
علت بسیاری از اختلافات سیاسی در نگاه امام خمینی(ره)
 
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مراسم تجدید میثاق دانشگاهیان با آرمان‌های امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی و تجدید عهد با مقام معظم رهبری که ۱۵ بهمن‌ماه در مرقد مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه امام(ره) مردم را باور داشت ادامه داد: ایشان اطمینان داشتند که مردم حرکت در راه خدا و هزینه دادن در راه خدا را پذیرفتند. امام(ره) علت بسیاری از جریانات و اختلافات سیاسی را ناشی از حب نفس می‌دانستند و فرمودند علاج آن ریاضت است.  
 
وی در رابطه با ایمان امام به مردم تشریح کرد: امام خمینی(ره) فرمودند شهادت می‌دهم که مردم این زمان از مردمان زمان رسول خدا(ص)، امیرالمؤمنین(ع) و امام حسین(ع) بهتر هستند. مردم هم با ایشان همراه بودند و در همه این سال‌ها سنگ تمام گذاشتند.
 
تغییر ماهیت قدرت در جهان؛ دستاورد انقلاب اسلامی
 
سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین  در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره ملی جهادگران که ۱۵ بهمن‌ماه در محل لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار شد، گفت: یکی از دستاورد‌های خارجی انقلاب اسلامی تغییر ماهیت و مفهوم قدرت در جهان بود. انقلاب اسلامی قدرت نرم و غلبه خون بر شمشیر را در جهان پایه‌گذاری کرد. تغییر هندسه قدرت نیز از سوی انقلاب اسلامی در جهان رقم خورد. جمهوری اسلامی یک الگوی جدید بوده و نسخه برگرفته از غرب نیست. پیاده‌سازی این نسخه ویژگی‌های مربوط به خود را دارد. قاعده‌ای که امروز جهادگران پیگیری و ایجاد کرده‌اند، قاعده‌ای است که در آن فرهنگ ایثار و شهادت با رویکرد جهاد خدمت تحقق پیدا کرده است. امروز نیز تنها راه پیروزی بر غرب و حل مشکلات توسل به این فرهنگ است.  
 
////////////////برخط جامعه
 
هادی قاسمی، رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور نیز تصریح کرد: به امید خدا و با اراده جهادی می‌توانیم فضا‌ها را تغییر داده و مشکلات را حل کرد. اگر می‌خواهیم کشور ما نجات پیدا کند، باید منطق جهادی در کشور نهادینه شود. تاکنون بیشتر فعالیت‌های جهادی برای محرومیت‌زدایی بوده است، اما باید بخشی از این فعالیت‌ها را به جهاد پیشرفت اختصاص دهیم. اگر جهادگران توان خود را جمع کرده و بسیج شوند، می‌توانند مشکلات بالادستی و کلان کشور را نیز حل کنند.  
 
 امیرحسین حیدرپور، دبیر پنجمین جشنواره ملی جهادگران نیز بیان کرد: مهمترین دستاورد جشنواره این است که پیام جهادگران به عموم مردم مخابره شده و آحاد جامعه در جریان فعالیت‌های جهادی کشور قرار گرفتند. تمامی تلاش ما این است که گفتمان جهادی هر چه بیشتر به عموم مردم منتقل شده و جامعه در این راه گام بردارد.  
 
۶۱ میلیون نفر واجد دریافت یارانه ۲۲۰ هزارتومانی برای ۱۱ قلم کالا
 
علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری دوشنبه ۱۶ بهمن با بیان اینکه جمعیت زیر پوشش کالابرگ الکترونیکی هفت دهک اول است که شامل ۶۱ میلیون نفر می‌شود، گفت: واریزی کالابرگ الکترونیکی برای ۱۱ قلم کالا از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان ارتقا پیدا کرد.
 
عربستان مجوز پرواز‌های عمره را نمی‌دهد
 
غلامرضا رضایی، معاون امور حج و زیارت سازمان حج و زیارت از ثبت نام بیش از ۴۵ هزار نفر برای حضور در حج تمتع سال آینده خبر داد و اعلام کرد: دارندگان سند‌های اولویت دار تا پایان مهر ماه سال ۱۳۸۶ می‌توانند با تکمیل اطلاعات خود در سامانه رزرو حج و واریز وجه اولیه ثبت نام کنند. به زودی اطلاعیه در خصوص انتخاب کاروان‌های حج آینده و تکمیل وجه نیز منتشرخواهدشد.
 
معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت در ادامه گفت: همچنان پاسخی از سازمان هواپیمایی کشور عربستان مبنی بر صدور مجوز برای پرواز‌های عمره دریافت نشده است و ما در حال نزدیک شدن به پایان موسم عمره و فرارسیدن ماه رمضان هستیم و عمره رمضانیه نیز شرایط خاص خود را دارد.
 
ساماندهی حجاب نیازمند بازنگری و هماهنگی در انجام مسئولیت‌ها
 
موضوع حجاب و عفاف به عنوان یک اصل قانونی و شرعی همواره به عنوان یک مسئله مورد مناقشه بین برخی اقشار مردم و موضوع مهم برای سوءاستفاده معارضان و مخالفان بوده است. خبرگزاری ایکنا در مورد بررسی ابعاد مختلف این موضوع با سیدمحمد حسینی، وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت‌وگو کرده است.
 
////////////////برخط جامعه
 
در بخشی از این گفت‌وگو آمده است؛  گاهی اوقات باید ببینیم دشمن در چه جبهه‌ای کار می‌کند و برایش اولویت دارد. شناسایی این اولویت‌ها می‌تواند نقطه قوت ما برای مقابله با آن‌ها محسوب شود، اما متأسفانه ما آن‌ها را در برخی برنامه‌ریزی‌ها لحاظ نکردیم، لذا دشمنان پیشروی کردند و توانستند در نسل جدید ما با گذشتگان فاصله بیندازند. برای این مسئله یک نسخه واحد نمی‌توان پیچید، بلکه مجموعه اقدامات باید صورت بگیرد. اگر همه تلاش‌ها هم صورت بگیرد، باز عده‌ای در جامعه نافرمانی می‌کنند مثل خیلی مسائل دیگر. برای مثال ما نمی‌توانیم صد درصد شرب خمر را در جامعه ریشه‌کن کنیم. چنین ادعایی هم نداریم، اما خواسته ما این است که گناه علنی و آشکار نباشد. در جامعه اسلامی گناه نباید اغوا کننده بوده و باعث شکسته شدن حریم‌ها شود. ما به آسیب‌شناسی جدی در این حوزه نیاز داریم. کسانی که خودشان پایبند این مسئله نباشند نمی‌توانند دیگران را به این کار تشویق کنند. حرف باید با عمل و پشتوانه باشد و کسانی که خودشان امر و نهی می‌کنند باید عامل به دین باشند.  
 
برای مطالعه کامل این مصاحبه اینجا را ببینید.
 
نیازمند اندیشه‌ورزی و فکر پاک در کنار پوشش عفیف هستیم
 
معصومه حکیمیان، معاون فرهنگی بسیج جامعه زنان کشور و کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه تربیت در گفت‌وگو با ایکنا به موضوع حجاب پرداخته و گفته است: اگر امروز مسئله‌ای به نام حجاب و عفاف در جامعه داریم، ناشی از برخی اشتباهات است که پی در پی تکرار می‌شود که بعضی از آن‌ها را ما مرتکب شده‌ایم و بعضی دیگر هجمه‌هایی است که از طرف غرب و دشمن اجرا می‌شود و همه دست به دست هم می‌دهند تا روندی ایجاد کنند که ما از آن خیلی راضی نیستیم و در شأن ملت، حکومت و جمهوری اسلامی هم نیست.
 
وی تأکید کرد: مسئله این است که تا حرف از حجاب و عفاف آمده، ما فقط پوشش عفیف را محور قرار داده‌ایم؛ در حالیکه در کنار پوشش عفیف، شما باید برای فکر پاک، اندیشه‌ورزی پاک، فکر کردن و عفت اندیشه، تربیت شده باشید. دوم اینکه گفتار و روش حرف زدن نیز باید باعفت بوده و در کتب درسی باید به درستی به این سه مقوله پراخته شود. ما فقط بخشی از رفتار که شامل پوشش می‌شود را مورد توجه قرار داده‌ایم و فقط ظاهر را نگاه کردیم. این مسئله‌ای است که باید حل شود.  
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
تصور افراد از میزان حمایت اجتماعی؛ عامل مهم نشاط اجتماعی
 
فقدان نشاط اجتماعی در میان جوانان، افسردگی و سرخوردگی را به همراه دارد. برای شاد بودن باید مؤلفه امید به زندگی را افزایش داد، چون باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و خودکشی می‌شود. پس برای افزایش امید به زندگی باید به دغدغه‌های نسل نوجوان و جوان بها دهیم. علی جنادله، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) در رابطه با موضوع نشاط اجتماعی و چگونگی ایجاد آن در جامعه در گفت‌وگو با ایکنا تصریح کرد: طبق شاخص جهانی شادکامی که هر سال در جهان ارائه می‌شود، عوامل مهمی مانند درآمد سرانه، ادراک افراد از میزان فساد در جامعه، تصور افراد از میزان حمایت اجتماعی و ... مهمترین عوامل ایجاد نشاط اجتماعی در جوامع مختلف است؛ لذا این‌ها عواملی هستند که فراتر از فرد عمل می‌کنند و ترتیبات نهادی جامعه و عملکرد نهاد‌ها در این زمینه مؤلفه مهم تولید کننده نشاط و شادابی در جامعه است.  
 
////////////////برخط جامعه
 
وی درباره تأثیر نهاد‌های دولتی در نشاط اجتماعی بیان کرد: امروز متأسفانه زمانی که در سطح سیاست‌گذاری‌ها با مشکل مواجه می‌شوند، فکر می‌کنند راه حل را باید در افراد پیدا کنند که این مسئله صحیح نیست و راه حل را باید در سطوح بالاتر و در سطح نهاد‌ها جست‌وجو کرد.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
چرا زنان انقلاب از روایتگری اجتناب می‌کنند
 
نخستین نشست از سلسله نشست‌های «زنان و انقلاب اسلامی» دوشنبه ۱۶ بهمن با موضوع «صورت‌بندی دریافت زنان انقلابی از فعالیت خود» با سخنرانی زهرا داورپناه، عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده برگزار شد.
 
داورپناه در این نشست گفت: اغلب زنان انقلابی به روایت‌گری علاقه ندارند و معتقدند برای خدا کار کرده‌اند و روایت آن‌ها نوعی اجتناب از روایتگری را به تصویر می‌کشد، ادامه داد: گویی رهبر قرار است تا جزئی‌ترین موارد را بگوید و ما نیز از این جزئیات اطاعت کنیم، در حالی که در آن زمان یک تعامل دو جانبه وجود داشته است و امام خمینی (ره) یک ولیّ گشوده‌نظر است و این ولی، قائل به عقل زنان است و به صورت کلی می‌گوید، زنان باید برای اسلام و انقلاب فعالیت کنند و قائلند که زن عقل و حسن فطری دارد؛ از این رو اطاعت زنان نیز خلاقانه و انفتاحی است.
 
سوء تعبیری که ابرزن دست‌نیافتنی می‌سازد
 
 بانوان تأثیرگذار در پیروزی انقلاب اسلامی و نقش آن‌ها در صیانت از آرمان‌های امام راحل در چهل سال اخیر، نگاهی نو و تحول‌آفرین را در موضوع زن، پیش رویِ دنیا گذاشته است؛ همان‌ها که در گمنامی و در نهایت مجاهدت، تلاش کرده و با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی در مسائل اجتماعی و همچنین پیشرفت در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و... چشم جهانیان را به خود معطوف و الگوی متعالی زن را تثبیت کردند.
 
وبینار بین‌المللی «زن تراز انقلاب اسلامی؛ خودباوری و احیای هویت مسلمانی» به همت خبرگزاری ایکنا و با حضور کارشناسان داخلی و خارجی از کشور‌های عراق، لبنان و الجزایر برگزار شد. زینب شریعتمدار، مدرس جامعه‌المصطفی به نقد واژه تراز در عبارت زن تراز پرداخت و گفت: مگر ما زن ناتراز داریم؟ و مگر ما مرد تراز نمی‌توانیم داشته باشیم؟ بنابراین نباید به بهانه معرفی بانوی تراز یک ابرزن تعریف کنیم. وقتی ما به دنبال زن تراز می‌گردیم باید در جبهه نقش‌آفرینی بگردیم.  
 
////////////////برخط جامعه
 
ما ادبیات اسلامی را نیز به مبحث زنان اضافه کرده‌ایم پس باید در سن پایین ازدواج خوبی کرده باشیم، حداقل سه تا چهار بچه داشته باشیم (به خصوص اکنون که در حال ترویج فرزندآوری هستیم)، باید یک شغل خیلی خوب هم داشته باشیم و مانند یک ابرقهرمان و سوپر زن شویم. یعنی با این ادبیات می‌خواهیم ابرزنی بسازیم که اصلاً زن نیست و بعد بگویم این زن تراز است. اما آیا می‌شود بانوانی با چنین ویژگی‌هایی بسیار برجسته‌ای در جامعه پیدا کرد؟ بله می‌شود و ما چنین زنانی داریم که در همه ابعاد زندگی خود در سطوح بالا موفقیت کسب کرده‌اند.
 
اما آیا می‌شود چنین موارد محدودی از زنان بسیار موفق در همه عرصه‌ها را به همه تعمیم داد و از همه زنان خواست که این سبک زندگی را داشته باشند؟ قطعاً نمی‌شود. همانطور که نمی‌توانیم توقع داشته باشیم همه در یک سطح از معلومات و علم‌آموزی باشند، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که در سایر جنبه‌ها نیز همه زنان حضور اینچنینی داشته باشند. نکته اینجاست که ما در طول تاریخ زنانی داشته‌ایم که بسیار فعال و اثرگذار بودند. اما جامعه خبرنگار و رسانه‌ای ما و جامعه پرسشگر ما نیامده است زنان و نقش زنان را در تاریخ بازگو کند.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
آرمان‌های مکتب تشیع بدون نقش‌آفرینی زنان بر زمین می‌ماند
 
طهورا نوروزی، مدیرعامل بنیاد ملی عفاف و حجاب و استاد حقوق دانشگاه عدالت در بخش دیگری از این وبینار ابتدا به تحلیل نگاه اسلام و تحولی که این نگاه در صدر اسلام در خصوص بانوان ایجاد کرد پرداخت و روند این تحول آفرینی را تا دوران انقلاب و پس از آن بررسی کرد.
 
وی گفت: امروز فرهنگ شهادت، از سوی زنان بین خانواده‌ها نشر پیدا کرده است و احیاگر فرهنگ مقاومت در منطقه زنان هستند. اگر امروز بخواهیم در جهان بین‌الملل دنیای بیدار داشته باشیم باید زنان بیدار داشته باشیم، چون علی رغم کنوانسیون‌ها و قواعد و قوانین بین‌المللی، فرهنگ بین‌الملل بیشترین ظلم را به زنان کرده است؛ لذا محوریت نهضت احیا باز هم با زنان است و این قدرت زنان است که می‌تواند نظام استکباری و تک قطبی را کنار بزند و فرهنگ اصیل معنوی را در جهان جاری و ساری کند.
 
 نوروزی ادامه داد: زن تراز انقلاب اسلامی، زنی قابل تکثیر است، چون ما اسلام را محدود به جغرافیای منطقه نمی‌دانیم لذا زن تراز انقلاب اسلامی قدرت تکثیر را در جهان دارد و یکی از نکات کانونی تحولات معنوی و تحولاتی که در دنیا اتفاق می‌افتد و امپراطور رسانه هم نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد، قطعاً زن مسلمان و هویت زن مسلمان است.
 
متن کامل وبینار را اینجا بخوانید.
 
پایان آزار کلامی و غیرکلامی مادران با منشور کرامت مادری
 
صابر جباری، رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به تهیه منشور کرامت مادری و تایید آن در بیست و یکمین جلسه قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت در خصوص ضرورت‌هایی که موجب تهیه این منشور شد، گفت: در فرهنگ دینی و بومی ما، مادری تقدس دارد، اما طی سال‌های گذشته در اثر تغییرات سبک زندگی و تحت تأثیر سیاست‌های تنظیم خانواده دچار تنزل شأن و کرامت مادری شده‌ایم.
 
////////////////برخط جامعه
 
وی افزود:  این منشور صرفاً دستوری نیست؛ طی دو سال اخیر که قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تصویب شد، این قانون زمینه‌سازی فرهنگی زیادی را برای ارج نهادن به مقام مادری انجام داده است.
 
۵ روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی تجلیل شدند
 
 آیین نکوداشت مرحوم رضا مقدسی و اهدای نشان روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی امروز شنبه ۱۴ بهمن ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و روزنامه‌نگاران و اساتید این حوزه در تالار رودکی برگزار شد.  
 
در این مراسم از ۵ روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی از جمله محمدکاظم انبارلویی، سردبیر روزنامه رسالت، پیام تیرانداز، مدیرعامل خبرگزاری فارس، حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، سیدمحمد شجاعی طباطبایی، کاریکاتوریست و عبدالله گنجی، منتقد با اهدای تندیس طلایی، لوح تقدیر و هدیه نقدی یک میلیارد ریالی تجلیل شد.  
 
وزیر ارشاد در این مراسم گفت: امسال رسانه‌های جدیدی ظهور کرده‌اند و شاهد دوره جدیدی هستیم. من چهره‌های جدیدی را می‌شناسم که باید از آن‌ها نیز تجلیل شود. ما باید با کسانی که دهه‌ها فعال و حاضر هستند و حتی با ما هم‌عقیده نیستند نیز همکاری کنیم.
 
فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای وزیر ارشاد نیز تصریح کرد: ایده روزنامه‌نگاری تراز انقلاب اسلامی، ایده‌ای است که باید از حیث ایده‌پردازی و تقویت بنیه روزنامه‌نگاری مورد توجه قرار گیرد و امیدواریم این توفیق را داشته باشیم که در جنگ رسانه‌ای امروز پیروز باشیم و در مسیر روزنامه‌نگاری تراز انقلاب اسلامی گام برداریم.  
 
نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار می‌شود
 
نشست خبری بیست و چهارمین دوره نمایشگاه رسانه‌های ایران سه‌شنبه ۱۷ دی‌ماه با حضور فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد آقاسی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و احسان حامدمقدم، دبیر اجرایی جشنواره برگزار شد.
 
مهدی‌پور در ابتدای این نشست با بیان اینکه بیست و چهارمین دوره نمایشگاه رسانه‌های ایران، ۲۹ بهمن در مصلای امام خمینی (ره) کار خود را شروع می‌کند، گفت: در موقعیتی که برای این فضا فراهم شده، این نمایشگاه با پوست‌اندازی و تغییر و تحولات جدید کار خود را آغاز خواهد کرد. این نمایشگاه از این حیث که گردهمایی، هم‌اندیشی و پویشی برای رسانه‌های ایران خواهد بود، حائز اهمیت است.
 
////////////////برخط جامعه
 
 
آقاسی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها نیز بیان کرد: فعلاً ۳۲ نشست طراحی شده و در صورت امکان افزایش خواهد یافت. از این تعداد ۴ کارگاه اسرا برگزار خواهد شد. همچنین در بحث تجربه‌اندوزی ۴ نشست برگزار خواهد شد. برای نوجوانان و دانش‌آموزان کارگاه رسانه‌سازی با حضور استاد خسروانجم پیش‌بینی شده است. ۴ نکوداشت از اساتید روزنامه‌نگاری و رونمایی کتاب‌های رسانه‌ای را نیز خواهیم داشت.
 
پژوهشگاه رویان میزبان پنجمین کنفرانس بین‌المللی سرطان
 
«پنجمین کنفرانس بین‌المللی سرطان: از آزمایشگاه تا بالین» با حضور محمدحسین متالهی اردکانی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری و پزشکی معاونت علمی ریاست‌جمهوری، علی صادقی‌تبار، رئیس پژوهشکده ابن‌سینا، پروفسور سیدجواد مولا، استاد برجسته کشور، سامان حسین‌خانی، رئیس کمیته علمی المپیاد زیست‌شناسی کشور و عضو اصلی کمیته المپیاد جهانی زیست‌شناسی و برخی از متخصصان شاخص در حوزه سرطان‌شناسی و درمان سرطان، طی روز‌های  ۲۵ و ۲۶ بهمن‌ماه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷ در سالن همایش‌های ­پژوهشگاه رویان تهران برگزار می‌شود.
 
محور‌های اصلی این کنفرانس شامل: «ژن و سلول درمانی سرطان»، «ایمنی‌درمانی هدفمند برای سرطان»، «ویروس‌درمانی سرطان»، «تشخیص سرطان و زیست‌حسگرها»، «درمان سرطان مبتنی بر الیگونوکلئوتیدها»، «پزشکی فردمحور سرطان» و «اخلاق و مقررات در تحقیقات سرطان» است.
انتهای پیام
captcha