بازدارندگی فعال؛ ابرراهبرد انقلاب اسلامی
کد خبر: 4198331
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰
آیت‌الله قمی مطرح کرد:

بازدارندگی فعال؛ ابرراهبرد انقلاب اسلامی

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه در انقلاب اسلامی شاهد وجود یک ابرراهبرد هستیم، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در برابر دشمنی‌ها دو تدبیر پیش رو داشت؛ تدبیر اول این بود که تسلیم شویم و تدبیر دوم اینکه با ابرقدرت‌ها وارد جنگ شویم و هیچ‌یک از این دو تدبیر عاقلانه نبود و به همین دلیل جمهوری اسلامی راه سوم یا همان ابرراهبرد خود را مطرح و در پیش گرفت که «بازدارندگی فعال» بود.

آیت‌الله محسن قمی، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله محسن قمی، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، در نشست تخصصی «انقلاب، جهاد و مقاومت و عزت بین‌المللی» که صبح امروز، سه‌شنبه ۱۷ بهمن، در تالار شیخ انصاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، با تبریک فرارسیدن ایام‌الله دهه فجر اظهار کرد: دانشگاه تهران بهترین مکان برای برگزاری بزرگداشت سالگرد انقلاب اسلامی است، چرا که انقلاب از این دانشگاه شروع شد و این دانشگاه ۴۰۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

وی افزود: انقلاب یک آگاهی و شعور است و صرفاً جابجایی قدرت و طبقه حاکم نیست بلکه جابجایی فرآیندهای اجتماعی محسوب می‌شود. دانشجویان و هیئت‌ علمی دانشگاه تهران نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشته‌اند.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با بیان خاطره‌ای از مرحوم کریم مجتهدی گفت: زمانی که من طلبه جوان بودم برای تحصیل در رشته فلسفه دانشگاه تهران به مصاحبه دعوت شدم و در این مصاحبه مرحوم کریم مجتهدی به من گفتند باید چند واحد درسی را بگذرانم و من هم چون آنها را در حوزه گذارنده بودم یکباره گفتم من اینها را در حوزه پاس کرده‌ام و مرحوم مجتهدی به من گفت منظورم این است گذرانده‌اید و بعد من دوباره گفتم دو ترم باید وقت بگذارم و مرحوم مجتهدی گفتند منظورم دو نیم سال است. مرحوم مجتهدی به شدت به استفاده از کلمات و واژگان فارسی اعتقاد داشت.

قمی با بیان اینکه در انقلاب اسلامی شاهد وجود یک ابرراهبرد هستیم، اظهار کرد: دشمنی با انقلاب اسلامی ما به خاطر تسخیر لانه جاسوسی و جنگ نبوده و جمهوری اسلامی ایران در برابر این دشمنی‌ها دو تدبیر پیش رو داشت؛ تدبیر اول این بود که تسلیم شویم و تدبیر دوم اینکه با ابرقدرت‌ها وارد جنگ شویم و هیچ‌یک از این دو تدبیر عاقلانه نبود و به همین دلیل جمهوری اسلامی راه سوم را مطرح و در پیش گرفت و آن «بازدارندگی فعال» بود و مؤلفه‌‌های راهکار سوم عبارتند از وحدت ملی، رشد نظامی کشور، رشد علم و فناوری، مردمی‌بودن انقلاب و نظام و اقتصاد مقاومتی. پس بازدارندگی فعال را باید ابر راهبرد انثقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران دانست.

وی ادامه داد: هرچقدر در حوزه‌ه علم و دانش تقویت شویم به همان اندازه استقلال و امنیت کشور تأمین خواهد شد. امروزه در قسمت‌های مختلف علم و فناوری به همت جوانان دانشگاهی اتفاقات خوبی رخ داده است. در چهل سال انقلاب اسلامی در سه حوزه آموزش عمومی، آموزش عالی و وضعیت حوزه‌های علمیه موفقیت‌ها به دست آمده است‌.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: در دوران رضا شاه ۳۰۰ طلبه داشتیم و امروز حدود ۳۸۰ هزار طلبه در کشور داریم و همچنین ۶۰ مرکز تخصصی در حوزه‌ها داریم که بیش از سه هزار طلبه در این مراکز مشغول فعالیت هستند. در کنار این، دانشگاه جامعه المصطفی هم نزدیک به ۱۰۰ هزار فارغ‌التحصیل داشته است.

قمی اضافه کرد: از سوی دیگر درصد باسوادی کشور هم قابل توجه است و امروز بیش از ۸۸ درصد جمعیت بالای ۶ سال هم باسواد هستند. همچنین سهم آموزش در سبد روستایی بیش از سه درصد است. در حوزه عدالت اجتماعی در بخش آموزش عمومی دستاوردهای خوبی داریم طوری که تا پیش از انقلاب فاصله میان آموزش عمومی زنان و مردان ۲۷ درصد بود ولی امروز به کمتر از ۷ درصد کاهش یافته است. در المپیادهای دانش‌آموزی جزء ده کشور برتر جهان هستیم. پس در حوزه آموزش عمومی انقلاب اسلامی دستاوردهای خوبی داشته است.

وی گفت: در حوزه آموزش عالی تعداد واحد‌های دانشگاهی رشد خوبی رقم خورده و به دو هزار و ۷۶۱ واحد دانشگاهی دست یافته‌ایم در حالی که پیش از انقلاب ۴۴ واحد دانشگاهی در کشور فعالیت داشتند. همچنین در زمینه فناوری رشد قابل توجهی اتفاق افتاده که پیشرفت‌ها در حوزه‌های نانو و بیوتکنولوژی قابل توجه است.

معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد صادرات رژیم صهیونیستی مربوط به محصولات دانش‌بنیان است، اظهار کرد: به همین خاطر یکی از دلایلی که برخی کشورهای عربی به دنبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند به خاطر دستیابی به محصولات دانش‌بنیان صهیونیست‌هاست که البته فشارهای غربی‌ها هم دخیل است و لذا اگر ما می‌خواهیم به این پاشنه آشیل رژیم صهیونیستی آسیب بزنیم باید در حوزه محصولات دانش‌بنیان پیشرفت کنیم.

قمی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم مقاوم باشیم باید مردمی بود و حکومت با مردمی‌بودن قوام می‌یابد. امام راحل همیشه تأکید داشتند که مردم در صحنه باشند و هیچگاه به حرکت‌های حزبی روی خوش نشان ندادند. مثلاً امام راحل اگر می‌گفتند فقط جمهوری اسلامی همه قبول می‌کردند چون محبوبیت داشتند ولی انتخاب نوع نظام سیاسی را به مردم سپردند یا می‌توانستند خودشان قانون اساسی را تنظیم کنند ولی آن را به همه‌پرسی گذاشتند و همه اینها نشان می‌دهد که ایشان برای مردم ارزش و جایگاه قائل بودند و امروز ما نهاد غیرمردمی در جمهوری اسلامی نداریم.

معاون بین‌‌الملل دفتر مقام معظم رهبری درباره اهمیت انتخاب مجلس خبرگان رهبری گفت: مجلس خبرگان مجلس لحظه‌ها، لنگرگاه اطمینان مردم نسبت به شرایط کشور، صندوق ذخیره معنوی کشور و نماد اسلامیت و جمهوریت نظام محسوب می‌شود. 

قمی درباره ضرورت مشارکت حداکثری اظهار کرد: مشارکت حداکثری امنیت درونی و بیرونی را تأمین می‌کند و بنا به گفته مقام معظم رهبری راه‌حل مشکلات کشور قهر با صندوق‌های رأی نیست بلکه راهکار مشارکت در انتخابات است. امیدوارم آنچه در یازدهم اسفند به وجود می‌آید نتیجه‌اش در تقویت جبهه مقاومت و تقویت قدرت جمهوری اسلامی ایران و اتمام دشمنی دشمنان و کاهش فشارها تبلور یابد.
انتهای پیام
captcha