تمدن ایرانی اسلامی حول محور امام حسین(ع) شکل می‌گیرد
کد خبر: 4168714
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸
علی قهرمانی:

تمدن ایرانی اسلامی حول محور امام حسین(ع) شکل می‌گیرد

پژوهشگر رسانه اظهار کرد: اگر بخواهیم جریان رسانه‌ای اربعین به هرم دانشی و کلان‌پیام مبدل شود، باید این تعبیر را جا بیندازیم که «ما ملت امام حسینیم» و در این مسیر تمام توان خود را به کار بگیریم.

علی قهرمانیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین علی قهرمانی، پژوهشگر رسانه، 22 شهریور، در نشست علمی «واکاوی «کلان‌پیام اربعین» ،که از سوی مؤسسه فکرت در قم برگزار شد، گفت: در زندگی روزمره با پیام‌های خُرد مواجه هستیم و در مسیر راهپیمایی اربعین هم پیام‌های جزئی و خرد دریافت می‌شود؛ مثلاً کودکی را می‌بینیم که در فضای امن بعد از سقوط صدام از زائران پذیرایی می‌کند و زائران به او هدیه می‌دهند، اما اصل پیاده‌روی اربعین یکی از بزرگترین پیام‌های دنیا را در بردارد و کسانی که آن را رقم می‌زنند ضعیف‌ترین وضعیت مالی را دارند. حتی برخی ماشین خود را که وسیله کسب درآمدشان است می‌فروشند تا موکب‌داری کنند.

وی افزود: هرقدر این داده‌های خُرد پخته‌تر و هدفمند شوند دانش ایجاد می‌کند؛ مثلاً ما به این دانش می‌رسیم که مردم عراق مردم کریمی هستند. رسانه‌ها جریانی را درست یا غلط پوشش می‌دهند و هدفشان ایجاد انگاره و گزاره شبه‌علمی است. ما ممکن است 100 نفر را تحلیل کنیم تا دانش نسبی در مورد مردم آن کشور به دست آوریم. پس از مرحله داده به مرحله دانش وارد می‌شویم.

قهرمانی با اشاره به اهمیت کلان‌پیام و مسئله‌محوری، اظهار کرد: به امام خمینی(ره) گفتند که شما از کجا متوجه شدید که می‌توانید با پشتوانه مردم دست به انقلاب بزنید. ایشان از رفتارهای خرد مردم مانند حضور باشکوه در تشییع جنازه آیت‌الله بروجردی متوجه یک هرم دانشی شدند که این مردم انقلابی هستند.

وی با بیان اینکه کلان‌پیام انقلاب «ما می‌توانیم» بود، افزود: انسان از داده‌های خرد به اطلاعات و از زبده‌سازی آن به علم و از زبده‌سازی علم به خرد و حکمت می‌رسد و فردی که مبانی این فرایند را به دست آورد بابصیرت است. اکنون بیش از 300 انیمیشن هالیوودی درباره آخرالزمان تولید شده و مفهوم اغلب آنها نابودی، فساد، شر و پلیدی و... است و به ندرت انیمیشنی وجود دارد که مفاهیم مثبت را در بربگیرد. کودکان در غرب و حتی در شرق و کشورهایی مانند ژاپن این نوع فیلم‌ها را می‌بینند و تحت تاثیر قرار می‌گیرند. از بچه‌های ژاپنی پرسیدم که 50 سال بعد دنیا را چگونه تصویر می‌کنید. همه گفتند که دنیا نابود خواهد شد و بدون تردید اینها چنین تصوری را از همین فیلم‌ها گرفته‌اند، در حالی که وقتی از آینده شخصی آنان پرسیدم آرزوی‌شان این بود که 50 سال دیگر چند نوه و یک منزل صد متری در یکی از شهرهای شلوغ کشورشان داشته باشند.

نمایش آمریکا به عنوان منجی آخرالزمان

این پژوهشگر رسانه بیان کرد: در فیلم‌های آخرالزمانی کسی که دنیا را نجات می‌دهد آمریکایی است، یعنی فقط آمریکا می‌تواند دنیا را از نابودی نجات دهد؛ این کلان‌پیام، محور هزاران فیلم در دنیای امروز است. قدرت نظامی، علمی و سیاسی آمریکا در رسانه‌های استکباری طوری نمایش داده شده که شکست‌ناپذیر و مستحکم است و هیچ کشوری قدرت و توان مقابله با آن را ندارد. البته انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) ابهت آمریکا را لگدمال کرد. رسانه‌ها ابهت زیادی برای آمریکا تولید کرده‌اند، ولی این هیمنه وقتی در نظر مردم شکست که تعدادی از سربازان آنها به دست نیروهای جوان ایرانی دستگیر شدند و ملتمسانه خواستار آزادی خود بودند و با دست بسته روی سر تسلیم شده بودند. همین کلان‌پیام از آمریکا سبب شده است تا بسیاری از کشورها خطاب به مسئولان ما بگویند که نه تنها جرئت مقابله با آمریکا بلکه قدرت نقد آنها را هم نداریم، ولی انقلاب اسلامی این هیمنه را شکست.

این پژوهشگر با اشاره به ماجرای اهانت به قرآن کریم، اظهار کرد: اخیراً به دست فردی قرآن دادند که آن را در ملأعام آتش بزند، ولی تبلیغی و رسانه‌ای بود تا مسلمین و قرآن را خشونت‌طلب معرفی کنند. یک پژوهشگر بیش از هزار فیلم درباره مسلمین مطالعه کرده و به این نتیجه رسیده است که کلان‌پیام آنها سه مورد است؛ اعراب و مسلمین افراد پولدار احمق، شهوت‌ران و تروریست هستند. ما باید پاسخ فتنه‌های غرب را بدهیم. در ماجرای آتش‌ زدن قرآن، کلان‌پیامی که دنبال نفوذ آن به ذهن مسلمین بودند ناکام ماند، زیرا در بسیاری از کشورهای اسلامی مردم به صورت خودجوش علیه آن موضع گرفتند و راهپیمایی کردند و کلان‌داده‌های رسانه‌ای غرب را به چالش کشیدند.

خودتحقیری؛ کلان‌پیام دشمنان برای ملت ایران

وی تصریح کرد: رسانه‌های دنیا واقعه بزرگ اربعین را مسکوت گذاشتند و منعکس نکردند. از سوی دیگر اجازه نمی‌دهند که کلان‌پیام‌های مثبت و افتخارآفرین ملت ایران در دنیا منعکس شود. خودتحقیری یکی از کلان‌پیام‌هایی است که از سوی برخی از هنرمندان و ورزشکاران و جامعه دنبال می‌شود.

«ما ملت امام حسینیم»؛ کلان‌پیام اربعین

وی افزود: اگر بخواهیم جریان رسانه‌ای اربعین به هرم دانشی و کلان‌پیام مبدل شود، باید این تعبیر را جا بیندازیم که «ما ملت امام حسینیم» و در این مسیر تمام توان خود را به کار بگیریم، زیرا ملت امام حسینی(ع) باید ویژگی‌های امام حسین(ع) را داشته باشد و اگر این موضوع محقق شود، رسانه‌های غربی نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند، زیرا ملت امام حسین(ع) اهل ایثار، گذشت، تقوا، شجاعت و قیام علیه زور و ظلم است و رسانه‌ها نمی‌توانند در برابر این همه ویژگی‌ ساکت باشند. 

قهرمانی با بیان اینکه تمدن نوین ایرانی اسلامی باید حول محور امام حسین(ع) شکل بگیرد، تصریح کرد: حتی کلیمیان و مسیحیان ایرانی به امام حسین(ع) ارادت دارند، زیرا امام حسین(ع) و قیام او برگرفته از فطرت است. بنابراین، کلان پیام اربعین این است که ما ملت امام حسینیم. البته متأسفانه جریان رسانه‌ای ما پیوستاری لازم را ندارد و بعد از اربعین خاتمه می‌یابد، در حالی که باید این خط تا سال بعد ولو به صورت کم امتداد داشته باشد، کمااینکه رسانه‌های غربی و دشمنان یک کلان‌پیام را در طول سال دنبال می‌کنند تا در مخاطب ایرانی تأثیر لازم را بگذارند. 

انتهای پیام
captcha