مهاجرت معکوس یهودیان از سرزمین‌های فلسطینی
کد خبر: 4160345
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۳

مهاجرت معکوس یهودیان از سرزمین‌های فلسطینی

با تهدید یک جنگ داخلی قریب‌الوقوع، اعتراضات مداوم و اختلال در خدمات اولیه به دلیل اعتصابات و انحصار سیاسی، اسرائیلی‌ها بیش از هر زمان دیگری در حال بررسی گزینه‌های خود هستند که آیا الان زمان خوبی برای ترک فلسطین هست یا خیر؟

مهاجرت معکوس یهودیان از سرزمین‌های فلسطینی

به گزارش ایکنا، از ابتدای تشکیل رژیم صهیونیستی در سال 1948، مهاجرت و جذب یهودیان از سراسر دنیا با ادعای سرزمین داشتن یهودیان یکی از اصول این رژیم در حوزه جمعیت و سیاست‌گذاری‌های کلان دولتمردان تل‌آویو بوده است.

تشویق به مهاجرت یهودیان به سرزمین‌های فلسطینی با هدف تغییر شرایط جمعیتی آن به نفع یهودیان صهیونیست بیشتر از همه به دلیل بافت جمعیت این منطقه است. اقلیت بودن یهودیان در مقایسه با جمعیت عرب‌تبار فلسطین حتی پیش از تشکیل رژیم صهیونیستی قابل توجه بود. از سوی دیگر، در کنار مهاجرت از خارج از سرزمین‌های اشغالی، مقامات رژیم صهیوینستی از طریق احداث شهرک‌های صهیونیست‌نشین و استفاده از بهانه‌ کاهش جمعیت یهودیان به دلیل هولوکاست سعی در افزایش جمعیت یهودیان دارند.

با این همه مسائلی در درون این رژیم وجود دارد که باعث شده در سال‌های اخیر موضوع مهاجرپذیری تحت‌الشعاع قرار گرفته و حتی بسیاری از یهودیان که سال‌ها قبل به سرزمین‌های اشغالی فلسطینی مهاجرت کرده بودند حالا به فکر بازگشت به موطن اصلی خود یا کشور سوم باشند.

کاهش جذابیت‌های سرزمین‌های اشغالی برای مهاجران

مسائل اقتصادی مانند تورم و افزایش هزینه‌های زندگی و مسائل امنیتی جزء اصلی‌ترین دلایلی است که باعث خروج یهودیان از سرزمین‌های اشغالی فلسطینی شده است. برای مثال و براساس گزارش Jewish Virtua Llibrary یهودیان اتیوپیایی‌تبار در فلسطین اشغالی از مسائلی مانند نابرابری و تبعیض رنج می‌برند. براساس این گزارش، در سال 2015، درآمد یک خانواده اتیوپیایی 35 درصد کمتر از درآمد یک خانواده متوسط اسرائیلی بود. بیش از 35 درصد از خانواده‌های اسرائیلی - اتیوپیایی زیر خط فقر زندگی می‌کنند که در مقام مقایسه تنها 18.6 درصد خانواده‌های اسرائیلی زیر خط فقر هستند.

تنها 5 درصد از اتیوپی‌تبارها دارای مشاغل با کیفیت هستند و کم بودن حقوق فارغ‌التحصیلان اتیوپیایی در درجه اول به این دلیل است که بخش بزرگی از آنها مشاغل با درآمد کمتری در زمینه‌هایی مانند پرستاری و تدریس دارند. برخی از فعالان حقوق اقلیت‌ها از این شکایت دارند که جوانان برای یافتن شغل مجبورند نام خود را تغییر دهند تا کمتر اتیوپیایی به نظر برسد.

اما به نظر می‌رسد در هفته‌های اخیر و با بروز تنش در سرزمین‌های اشغالی و اعتراضات به طرح‌های دولت نتانیاهو در مورد نظام قضایی این کشور، موضوع مهاجرت معکوس  و عدم تمایل یهودیان به مهاجرت به اسرائیل بیش از هر زمان دیگری جدی شده است.

پایگاه خبری Middle East Monitor،‌ در خبری به این موضوع پرداخت و نوشت: «به گفته وزارت مهاجرت، نرخ سالانه مهاجرت یهودیان به اسرائیل از ابتدای سال جاری (2023) به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. این کاهش به دلیل بی‌ثباتی مداوم در کشور به دلیل اعتراضات گسترده علیه اصلاحات قضایی برنامه‌ریزی شده دولت نسبت داده می‌شود.»

از ابتدای ژانویه 2023 تاکنون، 29293 یهودی از سراسر جهان به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 19 درصد کاهش داشته و تقریباً 80 درصد از مهاجران (22851) از روسیه و 1463 نفر از اوکراین (به دلیل جنگ) وارد فلسطین اشغالی شده‌اند.

تأثیرات عمیق اصلاحات قضایی دولت نتانیاهو بر جامعه و اقتصاد

موضوع مهاجرت معکوس به دلیل اصلاحات قضایی دولت نتانیاهو مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان قرار گرفته است. All Israel News، در یادداشت خود به مهاجرت معکوس از فلسطین اشغالی اشاره کرده و نوشت: با تهدید یک جنگ داخلی قریب‌الوقوع، اعتراضات مداوم و اختلال در خدمات اولیه به دلیل اعتصابات و انحصار سیاسی، که قدرت تغییر کامل سرزمین‌های اشغالی را دارد، اسرائیلی‌ها بیش از هر زمان دیگری در حال بررسی گزینه‌های خود هستند که آیا قبل از اینکه اوضاع بدتر شود، الان زمان خوبی برای ترک کشور هست یا خیر؟

بر اساس مقاله اخیر Time of Israel که به یافته‌های یک نظرسنجی استناد می‌کند، مشخص شد که 28 درصد از اسرائیلی‌ها در بحبوحه تحولات نظام قضایی در حال بررسی ترک کشور هستند.

در این مقاله آمده است: در پی تصویب اولین قانون در بسته بازنگری قضایی تفرقه‌انگیز توسط دولت، نظرسنجی اخیر نشان داد که بیش از یک چهارم اسرائیلی‌ها در حال بررسی خروج از کشور هستند. این تعداد شامل پزشکان نیز می‌شود.

مهاجرت معکوس مهاجران سرزمین‌های فلسطینی

در سال 2020، بسیار قبل از همه این ناآرامی‌های سیاسی، گزارش شد که اسرائیل 10 درصد کمتر از میانگین) OECD سازمان همکاری اقتصادی و توسعه) در تعداد پزشکان قرار دارد. میانگین OECD 3.7 در هر هزار نفر است و اسرائیل با 3.3 پائین‌تر از میانگین قرار دارد. با بدتر شدن اوضاع، از زمان اجرای اصلاحات قضایی، حداقل 1000 پزشک اسرائیلی به دنبال نقل مکان به خارج از کشور هستند.

این در حالی است که سیستم مراقبت بهداشتی رژیم صهیونیستی، که زمانی مورد غبطه اکثر کشورها قرار می‌گرفت و امکان مراجعه فوری به پزشک وجود داشت، خدمات خود را به طرز چشمگیری تغییر داده است و دسترسی به پزشک را زودتر از یک هفته دشوارتر می‌کند. این واقعیت جدید رژیم صهیونیستی از زمان COVID-19 است.

اما فقط بخش پزشکی نیست. به محض تصویب اولین اصلاحات قضایی، بورس اوراق بهادار تل‌آویو واکنش منفی به این خبر نشان داد، که گمان می‌رود مهاجرت گسترده سرمایه‌گذاران و پیشرفت‌های فناوری را به همراه داشته باشد، که همگی عامل یک سود مالی فوق‌العاده برای اقتصاد رژیم صهیونیستی، بوده‌اند.

یکی از این پیش‌بینی‌های شوم از سوی آژانس رتبه‌بندی اعتباری  مودیز (Moody’s Investors Services) در مورد پیامدهای منفی و خطر قابل توجه برای اقتصاد و وضعیت امنیتی اسرائیل پس از تصویب اولین لایحه اصلاحات قضایی دولت هشدار داد. این در حالی رخ می‌دهد که چند ماه پیش مودیز وضعیت اعتباری رژیم صهیونیستی، را از مثبت به با‌ثبات تغییر و کاهش داد.

تردیدی وجود ندارد که این امر تأثیر فوق‌العاده‌ای بر سرمایه‌گذاران خارجی داشته است، سرمایه‌گذاران عصبی هستند. همچنین  اوایل فوریه 2023 گزارش شد که میلیاردها دلار هر روز از اسرائیل خارج می‌شود.

مهاجرت معکوس مهاجران سرزمین‌های فلسطینی

خروج از سرزمین موهوم موعود

اختلافات سیاسی در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی که با اصلاحات اخیر قضایی بر آتش آن دمیده شده به نوعی نشان از شکاف برداشتن جامعه و از بین رفتن رؤیای سرزمین موعود بنیان‌گذاران صهیونیسم است.

در حقیقت می‌توان گفت که در نتیجه این شکاف بزرگ سیاسی، هیچ کس نمی‌داند که واقعاً کجا ایستاده یا این اختلافات و نزاع‌های سیاسی و قضایی اسرائیل را به کجا خواهد برد. این عدم اطمینان و مسائل دیگر مانند شکست طرح دو کشوری که به ادعای طراحان آن صلح را به سرزمین‌های اشغالی می‌آورد باعث شده که مرغ همسایه غاز باشد و در نتیجه بسیاری از اسرائیلی‌های مهاجر احساس کنند که یک تغییر جغرافیایی می‌تواند آزادی بیشتر و چشم‌انداز اقتصادی بهتری را برای آنها به ارمغان بیاورد؛ چشم‌اندازی که می‌تواند برای سایر کشورها میزبانی از سرمایه و نیروی علمی مهاجران را به ارمغان بیاورد و از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی، به مانند سایر دولت‌های مهاجرفرست با عواقب این خروج سرمایه‌های اقتصادی و انسانی روبه‌رو شود.

انتهای پیام
captcha