روند مهاجرت معکوس از فلسطین اشغالی سرعت می‌گیرد
کد خبر: 3973286
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱
پس از جنگ اخیر؛

روند مهاجرت معکوس از فلسطین اشغالی سرعت می‌گیرد

تحلیلگران معتقدند روند مهاجرت معکوس از فلسطین اشغالی پس از جنگ اخیر سرعت می‌گیرد و دو عامل مهم در این زمینه عبارتند از بهبود وضعیت اقتصادی در کشور‌های مبدأ مهاجرت یهودیان و همچنین فقدان امنیت فردی و ملی در سرزمین‌های اشغالی که خود ناشی از افزایش توان گروه‌های مقاومت اسلامی است.

به گزارش ایکنا، پایگاه خبری العهد در یادداشتی به قلم فاطمه سلامه به  موضوع مهاجرت معکوس از سرزمین‌های اشغالی و شدت گرفتن آن پس از جنگ اخیر پرداخته است. در 14 ماه مه سال 1948 میلادی دیوید بن گوریون، نخستین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تأسیس رژیم اسرائیل در فلسطین را اعلام کرد، وی یهودیان جهان را به مهاجرت به سرزمین به زعم او «تاریخی خود» فراخواند. بر مبنای این اقدام بود که دشمن، فلسطین را وطن خود قرار داد و رژیم نامشروع خود را با سلب حقوق ساکنان اصلی این سرزمین تشکیل داد. رهبران صهیونیستی، یهودیان به زعم خود «پراکنده در سراسر جهان» را به بازگشت به «وطن خود» فرامی‌خواندند و آن‌ها نیز از سراسر جهان به خیال خود به سرزمین امن‌ و امان کوچیدند اما با گذشت زمان و رشد مقاومت فلسطین امروز زندگی صهیونیست‌ها در این سرزمین به کابوس بدل شده است. این سرزمین دیگر برای آن‌ها امنیت ندارد و بیشتر زمان خود را در پناهگاه‌هایی در زیرزمین می‌گذرانند.

این واقعیت سبب شده است تا بسیاری از ساکنان سرزمین‌های اشغالی به فکر مهاجرت از فلسطین باشند. چون امروزه یقین دارند که زندگی آن‌ها در این سرزمین مقدس خطرناک است. چرا که غصب زمین ملتی که پیش‌تر در این بخش از جهان می‌زیسته و روحیه عالی این ملت برای نبرد بر سر آزادسازی سرزمین خود، جایی برای آن‌ها باقی نخواهد گذاشت. نبرد اخیر  سیف‌القدس  نیز بخشی از پیروزی‌های ملت بزرگ فلسطین در راه بازپس‌گیری سرزمین خویش را رقم زد. این امر تصویری شکست‌خورده از اسرائیل ایجاد کرد و امنیت ملی این رژیم را با وجود صرف میلیاردها دلار از سوی آمریکا با خطر مواجه ساخت.

این تصویر ناامیدکننده سبب تسریع مهاجرت معکوس از سرزمین‌های اشغالی شده است. شبتای شاویت، رئیس پیشین موساد اذعان می‌کند که او روزی را می‌بیند که وسایل خود را جمع و اسرائیل را ترک کند. همچنین یارون لندن، مجری مشهور اسرائیلی نیز تصریح کرده که خود را برای گفتن این امر به نوه خود آماده کرده است که «شانس بقای ما در این سرزمین بیش‌تر از 50 درصد نخواهد بود و به کسی که از من خشمگین می‌شود، می‌گویم که این درصد نیز زیاد بوده و واقعت دشوارتر از این است.»

رونی دانیل، تحلیل‌گر نظامی اسرائیلی و نزدیک به رهبری ارتش رژیم اشغالگر می‌گوید «من مطمئن نیستم که فرزندانم در این کشور باقی خواهند ماند، گمان می‌کنم آن‌ها از این کشور خواهند رفت». به نظر می‌رسد مهاجرت معکوسی که رژیم اسرائیل در سال‌های اخیر با آن مواجه است، پس از جنگ غزه شدت بگیرد. این میزان در سال 2020 رشدی 9/74 درصدی را تجربه کرد  و بر مبنای پایگاه خبری یهود، از ابتدای قرن بیست و یکم، 720 هزار نفر به صورت رسمی فلسطین اشغالی را ترک کرده‌اند و  540 هزار نفر نیز به صورت اقامت دوگانه از این کشور خارج شده‌اند.

حجازی: موج مهاجرت معکوس پس از نبرد سیف‌القدس به اوج خواهد رسید

حسن حجازی، تحلیلگر رسانه‌های صهیونیستی در لبنان در گفت‌وگو با پایگاه خبری العهد تصریح کرد که موج مهاجرت معکوس پس از جنگ اخیر به اوج خود رسید. اگرچه وی اذعان کرد که آمار و ارقام دقیقی از این موضوع در دست ندارد اما اظهار کرد واقعیت پس از مدت کوتاهی خود را نشان خواهد داد چرا که امروز تمام بخش‌های فلسطین اشغالی در برد موشک‌های مقاومت قرار گرفته است.

روند مهاجرت معکوس از فلسطین اشغالی سرعت می‌گیرد

اگر چه این رژیم کوشید وانمود کند که اوضاع را در کنترل دارد اما توانایی مقاومت برای هدف قرار دادن تمام بخش‌های فلسطین اشغالی، موج مهاجرت معکوس صهیونیست‌ها را تسریع خواهد کرد.

شکست طرح جذب یک میلیون یهودی به اسرائیل

حجازی در ادامه به تاریخ مهاجرت معکوس پرداخت و اشاره کرد که طرح آریل شارون، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی مبنی بر جذب یک‌ میلیون یهودی از سراسر جهان به فلسطین اشغالی امروز شکست‌ خورده محسوب می‌شود چرا که این طرح نتوانست حتی 10 درصد از اهداف خود را محقق سازد. حجازی  تصریح کرد که  شکست این طرح ناشی از دو عامل اساسی است: نخستین عامل از نگاه وی فقدان امنیت ملی در اسرائیل با توجه به قدرت گرفتن گروه‌های مقاومت است که سبب شده تا دیگر مهاجران آنگونه که پیش‌تر تبلیغ می‌شد، فلسطین «سرزمین شیر و عسل» و آخرین پناهگاه یهودیان نباشد. فقدان امنیت سبب مهاجرت معکوس از سرزمین‌های اشغالی شده است و این رژیم برخلاف چند دهه اخیر قرن بیستم که در آن شاهد دو موج قوی مهاجرت یهودیان از شوروی سابق و حبشه(شرق قاره آفریقا) بود، دیگر شاهد موج مهاجرت جدیدی نباشد.

دومین عامل را نیز باید عامل اقتصادی دانست، چرا که یهودیان مهاجر از روسیه و اتیوپی پس از مواجهه با واقعیت اسرائیل(سرزمین‌های اشغالی)، دریافتند که تبلیغات انجام شده برای این سرزمین با واقعیت فاصله داشته و درنتیجه با بهتر شدن وضعیت در روسیه بسیاری از آن‌ها به کشور خود بازگشته‌اند تا  به فعالیت اقتصادی در آنجا مشغول شوند. از طرف دیگر یهودیان اهل اتیوپی نیز خود را در مواجهه با بدترین اشکال نژادپرستی و در پایین‌ترین سطح اجتماعی یافتند و این امر سبب شده تا با بهبود وضع در اتیوپی برخی از این یهودیان نیز به کشور خود بازگردند.

انتهای پیام
captcha