رایزنی بین‌المللی ترکیه برای اتخاذ تصمیم‌های مهم در پاسخ به قرآن‌سوزی
کد خبر: 4158963
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵

رایزنی بین‌المللی ترکیه برای اتخاذ تصمیم‌های مهم در پاسخ به قرآن‌سوزی

وزیر خارجه ترکیه گفت که کشورش در حال رایزنی با کشورهای اسلامی برای اتخاذ تصمیم‌های مهم در پاسخ به تکرار اهانت به قرآن کریم در کشورهای سوئد و دانمارک است.

به گزارش ایکنا به نقل از صدی البلد، هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، حملات مکرر به ساحت مقدس قرآن کریم در اروپا را به شدت محکوم کرد.

وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با  پیتر سیارتو، همتای مجارستانی خود پس از دیدار با وی در بوداپست، پایتخت مجارستان گفت: ما این همه‌گیری(تکرار اهانت به قرآن کریم) را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنیم.

وی تاکید کرد که مقامات ترکیه در خصوص این هجمه‌ها به ساحت مقدسات اسلامی با طرف‌های ذیربط بین‌المللی و کشورهای اسلامی و برخی کشورهای دیگر گفت‌وگو کرده‌اند و در نتیجه ابتکار و نقطه نظرهای ترکیه، سلسله اتفاقات مهمی رخ داده است.

فیدان گفت: شورای حقوق بشر سازمان ملل در قطعنامه‌ای که دوازدهم جولای صادر کرد، تعرض به قرآن کریم را نفرت دینی توصیف کرد و مجمع عمومی سازمان ملل هم در بیست و پنجم جولای با صدور قطعنامه‌ای همه اقدامات خشونت‌آمیز علیه کتب مقدس را محکوم کرد و آن را نقض قانون بین‌المللی برشمرد.


وزیر خارجه ترکیه گفت: وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی نیز در سی و یکم جولای(نهم مرداد 1402) نشستی را به منظور بررسی تکرار اهانت به قرآن کریم برگزار خواهند کرد و تبادل آرا با کشورهای اسلامی درباره نوع تصمیم‌هایی که در این نشست اتخاذ خواهد شد، ادامه دارد.

فیدان گفت: ما معتقدیم که جهان اسلام در سی و یکم جولای تصمیم‌هایی را در اعتراض به رفتارهای موهن به قرآن کریم اتخاذ خواهد کرد که به یک همه‌گیری تبدیل شده است.

وزیر خارجه ترکیه افزود: توهین به کتب مقدس و توجیه آن با عنوان آزادی بیان، درست نیست.

طی چند هفته گذشته کشورهای سوئد و دانمارک صحنه تکرار اهانت به قرآن کریم توسط عناصری است که شواهد از ارتباط آنها با سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی حکایت می‌کند.

انتهای پیام
captcha