خیال می‌کنیم نصب بنر و امور تبلیغاتی «کار فرهنگی» است
کد خبر: 4149415
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

خیال می‌کنیم نصب بنر و امور تبلیغاتی «کار فرهنگی» است

حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه ضمن تاکید بر فرهنگسازی به جای سطحی‌نگری در کشور تصریح کرد: ما خیلی اوقات بنرها و کارهای تبلیغاتی که انجام می‌دهیم خیال می‌کنیم کار فرهنگی است در حالی که کار روابط عمومی کار فرهنگی نیست کار سطحی است. کار فرهنگی کار عمقی است. در کار فرهنگی عقل و ایمان متاثر می‌شود و هویت انسان تغییر پیدا می‌کند.

عبدالحسین خسروپناهبه گزارش ایکنا، مراسم روز ملی بسیج اساتید، امروز چهارشنبه ۳۱ خرداد، همزمان با سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران در دانشگاه تهران برگزار شد.

در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سخن گفت که گزیده آن را در ادامه می‌خوانید؛

ما در کشور الگوی حکومتداری داریم اما الگوی حکمرانی نداریم. سه رکن حکمرانی سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و تصدی‌گری است. پرسش مهم این است کدام الگوی حکمرانی امیدآفرین است؟ ممکن است یک حکمرانی سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و تصدی‌گری داشته باشد ولی امیدآفرین نباشد. سوال من این است که چه الگویی امیدآفرین است. آیا شما می‌توانید یک الگوی فرهنگی به دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی بدهید که الگوی فرهنگی امیدآفرین باشد؟ اینکه نشست بگذاریم، آمار بدهیم ولی چیزی دستمان را نگیرد کافی نیست. ما باید الگوی حکمرانی فرهنگی داشته باشیم که سیاستگذاری را مشخص کند، تنظیم‌گری را مشخص کند، تصدی‌گری را هم مشخص کند. متاسفانه دانشگاه‌های ما و حوزه علمیه به این سوال پاسخ ندادند.

من چند اصل را برای این منظور به دست آوردم؛ یکی اصل و رکن مردمی است. رکن مردمی مقابل حکمرانی متنفذ دولتی قرار دارد. باید نقش حلقه‌های میانی در سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و تصدی‌گری معلوم شود. در حکمرانی مردمی یا توده است، یا حزب یا جامعه مدنی. ما نمونه‌هایی از این حلقه‌های میانی را داشتیم که از آنها می‌توان به همین بسیج اشاره کرد که در مقابل تجزیه‌گران و منافقان ایستاد.

اصل دوم اصل ترجمه معارف اسلامی و معارف انقلابی به زبان زمانه است. ما این همه معارف اسلامی داریم، این همه معارف انقلابی داریم. باید معارف اسلامی و معارف انقلاب را به زبان زمانه ترجمه کنیم و آن را از طریق فناوری نرم اجتماعی تبیین کنیم. ما امروز به شدت نیازمند فناوری نرم اجتماعی هستیم، قبلا تجربه این را داشتیم مثلا اردوهای راهیان نور یک فناوری است، اردوهای راهیان پیشرفت یک فناوری است، راهپیمایی اربعین و غدیر فناوری است در عین حال الگوی حکمرانی با این اصل را هنوز نداریم. ما باید ده‌ها و صدها فناوری نرم اجتماعی ایجاد کنیم.

اصل سوم فرهنگسازی به جای سطحی‌نگری از طریق صنایع فرهنگی است. ما خیلی اوقات بنرها و کارهای تبلیغاتی که انجام می‌دهیم خیال می‌کنیم کار فرهنگی است در حالی که کار روابط عمومی کار فرهنگی نیست و کار سطحی است. کار فرهنگی کار عمقی است. در کار فرهنگی عقل و ایمان متاثر می‌شود و هویت انسان تغییر پیدا می‌کند.

اصل چهارم کثرت در عین وحدت است. ما در جهان اسلام یک وحدت داریم به نام اسلام و مسلمان بودن ولی این کثرت باید با وحدت پیوند بخورد. در ایران اقوام مختلف هستند ولی این کثرت باید با وحدت پیوند بخورد. شیعه و سنی کثرت است ولی باید با وحدت اسلامیت پیوند برقرار کند. اصل بعدی عقلانیت در کنار احساسات و شور و رقابت است. اصل بعد اخلاق و تربیت در کنار قانونگرایی است. من 24 اصل را استخراج کردم و استادان بسیجی با کمک این اصول که از منظومه فکری مقام معظم رهبری در حکمرانی استخراج شده است به تدوین حکمرانی فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بپردازند.

محمدرضا مردانی

در این نشست محمدرضا مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید نیز سخن گفت که گزیده آن را در ادامه می‌خوانید؛

شهید چمران رسالت خویش را حضور در جهاد اصغر تعریف کرد لذا دانشگاه را رها کرد و در جبهه حاضر شد و برای همیشه تاریخ استاد و الگوی اساتید بسیجی شد. در طی این 40 سال شرایط کشور تغییرات بسیار داشته است. جنگ سخت با پیروزی رزمندگان اسلام سپری شد ولی امروز تهدیدات نیمه سخت، جنگ اقتصادی و فشارهای سیاسی به همراه تهدیدات نرم در قالب تهاجم فرهنگی و به تعبیر رهبر انقلاب قتل عام فرهنگی در دستور کار دشمن قرار گرفته است.

مشاهده می‌کنید که ناکامی دشمن سبب تحول در روند تهدیدات شده است و در این میان دانشگاه نوک پیکان هجوم دشمن بوده است. با این وجود خللی در روند پیشرفت علمی کشور به وجود نیامد و بر دقت موشک‌ها و میزان غنی‌سازی ما افزوده شد. مقاومت مردم زمینه خروج آمریکا از منطقه را فراهم کرد و در نهایت دیپلماسی فعال شکل گرفت و موفقیت‌های انقلاب دشمن را به زانو درآورد.

در این شرایط استادان بسیجی رسالتی عظیم دارند. استاد بسیجی باید جهاد تبیین را در دستور کار خود قرار دهد و پاسخگویی به شبهات و تبیین پیشرفت‌های کشور یکی از محورهای جهاد تبیین اساتید بسیجی است. خوشبختانه اساتید بسیجی از بدو اغتشاشات در کلاس‌های درس، در این رابطه پیشگام بودند و نتیجه آن تشکیل شبکه جهادگران شد که 1100 جهادگر در صحنه هستند و ایفای نقش می‌کنند.

بیانیه پایانی اساتید بسیجی

در پایان نشست بیانیه پایانی اجتماع 30 هزار نفری استادان بسیجی قرائت شد که متن آن را در ادامه می‌خوانید؛

با سلام به پیشگاه حضرت بقیه‌الله الاعظم(عج)، حضرت امام(ره) سرآمد تاریخ ایران و نائب بر حقش امام خامنه‌ای(مدظله العالی) و تشکر و قدرانی از ملت شریف ایران که با بصیرت تمام دشمنان انقلاب اسلامی را در جنگ ترکیبی ناکام گذاشته و با استقامت ستودنی نقشه شوم غرب در تحمیل تحریم‌های ظالمانه و تضعیف ارزش‌های اسلامی، عفت عمومی و کانون خانواده را خنثی می‌نماید.

و درود بی پایان بر شهدای گرامی اسلام از بدر و حنین تا کربلای حسین(ع)، از انقلاب اسلامی تا جنگ تحمیلی، از مردان مقاومت تا مدافعان حرم، از شهدای سلامت تا شهدای مظلوم امنیت بویژه استاد شهید دکتر مصطفی چمران که استادان بسیجی افتخار دارند سالروز شهادتش به روز ملی بسیج اساتید نام گرفته است.

به همین مناسبت سی هزار تن از استادان بسیجی در این روز با شکوه گردهم آمده‌اند تا ضمن تجدید پیمان با مکتب فکری و راه سرخش، اقتدار و انسجام خویش به نمایش گذاشته و تا دشمنان ملت ایران بدانند نه جنگ ترکیبی آنها در دل نخبگان و جامعه دانشگاهی کشور ثمر داشته و نه جنگ شناختی‌شان ذره‌ای بر ذهن و اراده آنها در دفاع از اسلام و نظام اسلامی اثر گذاشته است. لذا قاطعانه‌تر از گذشته و مصمم تر از همیشه با صدای رسا اعلام می‌داریم:

یک؛ از بذل توجه ولی امر مسلمین جهان امام خامنه‌ای(مدظله العالی) به فرزندان بسیجی خویش، فرماندهان جنگ نرم و جهاد تبیین دانشگاه‌ها که با پیام خویش موجبات دلگرمی اساتید بسیجی را فراهم ساخته و با ارائه رهنمودهای ارزنده‌ای نقشه راهشان را ترسیم فرمودند، تشکر و قدردانی می‌نماییم.

دو؛ استادان بسیجی ضمن حمایت از مسئولین انقلابی سه قوه به ویژه دولتمردان دستگاه اجرایی، آمادگی خویش را همچون گذشته برای کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور به ویژه تحقق شعار سال «مهار تورم و رشد تولید» اعلام نموده و کاهش مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را به عنوان یک مطالبه جدی پیگیری می‌نمایند.

سه؛ ترویج ایمان و امید دو نرم افزار حرکت انقلابی حضرت امام(ره) که از سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی به عنوان وظیفه‌ای همگانی اعلام گردید، در دستور کار اساتید بسیجی قرار گرفته و متعهد می گردیم تا در راستای مقابله با جنگ شناختی دشمن جهت نومیدسازی جوانان این آب و خاک بویژه دانشجویان عزیز بکار گیریم.

چهار؛ سازمان بسیج اساتید کشور ضمن اعلام حمایت کامل و همه‌جانبه خود از تیم مذاکرکننده هسته‌ای، خواستار حفظ جدی زیرساخت‌های هسته‌ای بوده و بر سیاست عدم شرطی‌سازی اقتصاد با برجام تاکید دارد به گونه‌ای که  استکبار جهانی نتواند همچون گذشته با تحمیل جنگ اقتصادی و تحریم های ظالمانه گلوی ملت ایران را به خاطر استقلال خواهی و آزادگی بفشارد.

پنج؛ جریان ارزشی و انقلابی و همه اساتیدی که دل در گرو انقلاب و ایران اسلامی دارند، خواستار اجرای قوانین و مقررات مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و اقدام دستگاه ها به وظایف خویش و الحاق آن به لایحه عفاف و حجاب بوده و تصویب و اجرای آن را مطالبه می‌نماید.

شش؛ جامعه استادان انقلابی در کنار ملت ایران ضمن تداوم مبارزه تا تحقق آرمان های امام راحل(ره) و شهدای گرانقدر خاصه سلیمان مقاومت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و انتقام خون پاکش تا محو غده سرطانی اسرائیل غاصب از صحنه روزگار، بر حمایت و حضور در این میدان تاکید می‌ورزد.

در خاتمه خدای سبحان را شاکریم که بر ما منت نهاد تا در کنار ملت بزرگ ایران و در پرتو اندیشه‌های ولی امر مسلمین جهان زمینه‌ساز ظهور منجی عالم بشریت، پیشتاز تمدن سازان اسلامی و خدمتگذار ملت باشیم.

انتهای پیام
captcha