تنبلی و سودجویی با قانون جذب/ ترویج رمزارزها نوعی کلاهبرداری است
کد خبر: 4125016
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
در نشست «سبک زندگی در معنویت‌های نوظهور و معنویت دینی» مطرح شد؛

تنبلی و سودجویی با قانون جذب/ ترویج رمزارزها نوعی کلاهبرداری است

حجت‌الاسلام مهدی سالاری با بیان اینکه قانون جذب مروج سبک زندگی یکجانشینی، تنبلی و سودطلبی بدون زحمت از طریق فریب و کلاهبرداری است که روش سهل‌الوصولی محسوب می‌شود، گفت: خداوند در سبک زندگی اسلامی محور است، ولی در سبک عرفان نوظهور فرد، اومانیسم و انسان‌محوری اهمیت دارد.  

قانون جذب مروج تنبلی و سودجویی از دیگران است/ تفاوت سبک زندگی دینی و اومانیستیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و‌المسلمین مهدی سالاری، مدیر مؤسسه عصر ایمان و کارشناس ارشد عرفان و تصوف، 9 اسفند در نشست علمی «سبک زندگی در معنویت‌های نوظهور و معنویت دینی»، که ذیل دومین همایش معنویت‌های نوظهور و معنویت اسلامی برگزار شد، گفت: قرآن بارها بر تعقل و تدبر تأکید کرده و این‌قدر که بر فکر کردن اصرار می‌شود بر موضوعات دیگر نمی‌شود، زیرا انسان وقتی اهل تفکر است، چارچوب زندگی خود را بر مدار خدا قرار خواهد داد، ولی در عرفان سرخ‌پوستی و دیگر عرفان‌ها عقل را کنار می‌گذارند و به حاشیه می‌رانند.

وی افزود: مثلاً اولین آموزشی که کاستاندا برای مخاطبان خودش داشت این بود که گیاهی را معرفی کرد و این گیاه چارچوب‌های عقلانی افراد را دچار اختلال می‌کرد یا کریشنا کاملا بر مسخ عقل تمرکز داشت، زیرا معتقد بود اگر قوه عقلانیت انسان از کار بیفتد، می‌توان آن را مدیریت کرد و سبک زندگی خودمان را تحمیل کنیم.

سبک زندگی در عرفان‌های نوظهور

سالاری تصریح کرد: براساس تفکر بودا، فیلم بهار، تابستان، پاییز، زمستان و دوباره بهار تولید شد؛ در این فیلم مُصر بودند که سبک خاصی از زندگی را ارائه دهند؛ امروز اکثر معنویت‌های نوظهور با استفاده از رسانه‌ها سبک زندگی و محورهای خاصی را معرفی می‌کنند؛ مثلا در سبک راه رفتن و چگونگی آن برنامه ارائه می‌کنند و می‌گویند شما برای ایجاد جذابیت در راه رفتن باید گام بعدی را جلوی گام قبلی بگذاری نه در کنار آن.

مدیر مؤسسه عصر ایمان اضافه کرد: جریان شیطان‌گرایی مشخصاً برای بانوان و ایجاد جذابیت سبک راه رفتن و چگونگی آرایش کردن و پوشیدن لباس ارائه می‌کند. در اسلام به سبک زندگی و نحوه پوشیدن لباس و رنگ آن تأکید زیادی شده است و عرفان‌های نوظهور هم دقیقا مخالف آن عمل می‌کنند؛ مثلا اگر اسلام به لباس مناسب زن و مرد و گشاد و تنگ نبودن آن تأکید می‌کند، در عرفان پائولو یا سرخ‌پوستی به صورت غیرمستقیم به پوشش اشاره می‌کند. در بین کتاب‌های پائولو کوئیلو 180 تا 200 بار واژه شراب و حجاب تکرار شده است، زیرا قصد دارد رفتاری در ذهن مخاطب نهادینه شود.

سالاری بیان کرد: جریان فراماسون این نوع معنویت‌ها را ارائه کرد تا کم‌کم ادیان را کنار بزنند؛ هر چند سال یک بار رهبران دینی را گرد هم می‌آورند تا به نقاط اشتراکی برسند و آنها را قانونی و برای دنیا اعمال کنند که در برخی از آنها موفق شده‌اند؛ گرچه راه زیادی برای موفقیت دارند البته از تفکر شیعه اثنی‌عشری کسی را دعوت نکردند، چون تفکری که در بودا، عرفان سرخ‌پوستی، عرفان پائولو کوئیلو و مشارب عرفانی دیگر وجود دارد یکسری مشترکاتی دارند و از بین آنها موارد جذاب را انتخاب و به مخاطب ارائه می‌کنند.

آفات قانون جذب

وی اضافه کرد: یوگا بحث چاکرا و مرکز انرژی را مطرح و برای آن نوعی پوشش را مطرح می‌کند؛ مثلا می‌گوید اگر قرار است چاکرای سوم و چهارم را طی کنید باید فلان رنگ را بپوشید و بعد در ذیل آن بحث فعال کردن انرژی را طرح می‌کنند و جریان قانون جذب هم به آن ضریب داده و مخاطب را به یک جهت سوق می‌دهند تا بتوانند موضوع انرژی و جایگاه آن را در سبک زندگی انسانی نهادینه کنند.

این پژوهشگر تصریح کرد: وقتی در مورد قانون جذب سخن می‌گوییم، بحث انرژی هم مطرح می‌شود و این یکسان‌سازی منجر به رفتار خاصی می‌شود و متأسفانه به اقشار مذهبی هم سرایت کرده است؛ یعنی القا می‌کنند شما هر چیزی را بخواهید کافی است که تمرکز و آن را طلب کنید و کائنات آن را به شما خواهد داد که به تدریج به سبک تبدیل شده است.

مدیر مؤسسه عصر ایمان تصریح کرد: وقتی می‌خواهید چیزی را به دست بیاورید، باید تلاش کنید، ولی این تفکر کم‌کم کنار رفته است و تفکر قانون جذبی به میدان می‌آید که می‌گوید کافی است تمرکز کنی و بر آن خیره شوی و کائنات خودش آن را به شما خواهد داد. این دیدگاه مروج سبک زندگی یکجانشینی، تنبلی و سودطلبی بدون زحمت آن هم از طریق فریب و کلاهبرداری است و روش سهل‌الوصول و خطرناکی محسوب می‌شود، چون برای انسان‌ها جذاب است که بدون اینکه کاری کنند و خسته شوند به مقاصدشان برسند و این امر باعث می‌شود به راه‌هایی بیندیشند که چگونه بهتر می‌توان سر دیگران کلاه گذاشت. به همین دلیل ارزهای دیجیتالی وارد جامعه و زندگی انسان‌ها شده است و رواج زیادی دارد.

این پژوهشگر ادامه داد: بنده از یکی از افراد وارد در این کار (رمزارز) پرسیدم و او جواب داد آورده و سود ما در غفلت برخی اعضاست. الان خیلی از جوان‌ها می‌گویند بدون زحمت باید پول درآورد و باید فکرت را به کار بیندازی. البته این ایرادی ندارد ولی چگونه بدون زحمت امکانات به دست می‌آید آیا جز با روش‌های نادرست؟ در اینجا سبک زندگی مجازی فراگیر می‌شود؛ یعنی سبک زندگی دلبخواهی که عرفان‌های نوظهور آن را ایجاد می‌کنند. پائولو کوئیلو در کتاب 11 دقیقه و برخی کتب دیگرش مانند کیمیاگر می‌گوید دنبال نشانه‌ها باشد و نشانه‌ها تو را هدایت خواهند کرد؛ یعنی بدون تلاش باید به مقصد برسی. 

سالاری اظهار کرد: انسان‌ها خیلی آسان تحت تأثیر ست‌کردن و مد قرار می‌گیرند و سبک زندگی را تغییر می‌دهند؛ از حدود ده سال قبل بحث رنگ سال مطرح شد، چرا ایجاد شد؟ یا خود موضوع رنگ زیرا هر چاکرایی یک رنگ مخصوص به خود دارد و اکثر ورزش‌های رزمی هم رنگ کمربند و لباس مخصوص به خود را دارند. حتی در بحث معتادان هم این رنگ‌ها وجود دارد یعنی میزان پاکی آنها را نشان می‌دهد. بسیاری از این موارد ریشه در عرفان‌ها دارد که به تدریج وارد لایه افکار و زندگی انسان‌ها می‌شوند و امروز تقریبا اکثر انسان‌ها تحت سلطه رسانه‌ها هستند و رسانه‌ها برای آنان سبک تعریف می‌کنند و مردم را مدیریت می‌کنند و سبک زندگی مجازی را رواج می‌دهند و این سبک بیشترین بستر را برای جریانات عرفانی مطرح می‌کند.

مدگرایی افراطی آسیب‌زاست

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه مد و ست‌ کردن لباس و... منطبق بر ذات زیبایی‌پسندی انسان است و بد و مخالف دین نیست و مشکلات اقتصادی کنونی افراد را به کسب درآمدهای بی‌دردسر و عافیت‌طلبانه تشویق می‌کند و مردم تقصیری ندارند، گفت: ساده‌انگارانه است اگر فکر کنیم مدگرایی صرفا برای ارضای زیبای‌پسندی انسان ایجاد شده است. باید دقت کنیم وقتی به انسان القا شود که باید از این الگو و مد تبعیت کنی، اهداف دیگری هم دارد. تا حدی هماهنگی و هارمونی‌کردن پوشش خوب است و جنبه زیبایی‌طلبی هم هست، ولی وقتی از تعادل خارج شد مشکل‌ساز خواهد شد و به جایی می‌رسد که فرد رنگ ماشین خودش را هم با رنگ کیف و در خانه‌اش هماهنگ می‌کند یا پرده خانه را با مبل و فرش و این یعنی مدیریت انسان‌ها در راستای سودطلبی عده‌ای. 

سالاری تصریح کرد: رسانه‌ها به ما القا می‌کنند آنچه می‌گویم زیباست و چه چیزی را باید زیبا بدانی و در این صورت مواردی را که در قرآن و روایات وجود دارد زیبا نمی‌دانند. در مورد مسائل اقتصادی هم تصور نکنیم که فقط در ایران این‌طور است. امروز در جامعه جهانی این مورد حاکمیت دارد که تو طریق غفلت دیگران و فریب آنان باید پول به دست بیاوری؛ در بانک و بورس و هر چیز دیگری؛ اینها مسیری است که از طریق کلاه ‌گذاشتن باید پول درآورد و از نظر دین، این روش انسانی نیست؛ ما را به موجودی مانند کفتار تبدیل می‌کنند که خودش شکار نمی‌کند، بلکه منتظر است وقتی موجودی صید شد او سراغ آن می‌رود و این‌قدر بازار در هم تنیده است که انسان متوجه نمی‌شود بر سر دیگران کلاه می‌گذارد.

وی در مورد سبک زندگی اسلامی بیان کرد: حدود 20 تعریف در مورد سبک زندگی و از جمله سبک زندگی اسلامی وجود دارد. می‌توان گفت سبک زندگی روش درست زیستی برای رسیدن به کمال است که هم جوامع دینی و هم جوامع غیردینی را دربرمی‌گیرد که در جوامع دینی رسیدن به قرب الهی و در جوامع غیر دینی رسیدن به حاجات دنیوی و روحی در آن محور است.

سالاری تأکید کرد: سبک زندگی الهی و اسلامی، روش درست زندگی کردن برای رسیدن به خداوند است و در این سبک چند چیز خیلی مهم است؛ اول اینکه مراقب باش مطلقا حق کسی را نخوری و به بیراهه نروی و راه کسی را نبندی. اخلاق در سبک زندگی اسلامی جایگاه عظیمی دارد. در این سبک باید طوری پوشش داشته باشی که دیگران از پوشش تو معذب نباشند و خدا در این سبک محور است نه رضایت اشخاص و دیگران. انسان در سبک زندگی با 4 مخلوق سر و کار دارد؛ یعنی باید به حیوانات و گیاهان و طبیعت و انسان‌های دیگر آسیب نزد و به خود و خدا ظلم نکند. امروز می‌گوییم فقط خودمان مهم هستیم و در سبک عرفان نوظهور فرد و اومانیسم و انسان‌محوری اهمیت دارد.  

انتهای پیام
captcha