مهدی غلام‌نژاد: دستیابی قاری ایرانی به رتبه اول بسیار محتمل است + فیلم
کد خبر: 4123592
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲

مهدی غلام‌نژاد: دستیابی قاری ایرانی به رتبه اول بسیار محتمل است + فیلم

قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به اُفت سطح کیفی قاریان در بخش قرائت تحقیق نسبت به سال‌های گذشته گفت: آقای امیرحسین رحمتی، تلاوت بسیار درجه یکی داشتند و با توجه به ویژگی‌های صوتی ایشان، تمام ظرفیت خود را برای اجرایی بی‌نقص به کار گرفتند.

مهدی غلامنژادمهدی غلام‌نژاد، قاری بین‌المللی کشورمان در گفت‌وگو با ایکنا، با ارائه ارزیابی از سطح سی و نهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و کیفیت متسابقان گفت: سطح مسابقات نسبت به سال‌های قبل حداقل در مورد شرکت‌کنندگان خارجی پایین‌تر آمده است؛ البته ممکن است این اُفت به دلیل بحث کرونا و فاصله‌ای که در بین مسابقات ایجاد کرده است، باشد.

این قاری و مدرس قرآن با بیان اینکه در این دوره نماینده‌های آنچنان قدرتمندی از سوی کشور‌های مختلف در بخش قرائت تحقیق حضور نداشتند، گفت: البته در بخش حفظ شاهد متسابقان بسیار خوبی بودیم. برخی متسابقان در بحث صوت، لحن و تسلط بر خواندن، مقداری در حوزه دانش وقف و ابتدا کمبود داشتند که احتمالاً از قوانین آئین‌نامه ما اطلاع دقیقی ندارند. بعضاً دوستان خوب می‌خوانند، ولی قوانین را خوب رعایت نمی‌کنند و به همین جهت از آن ناحیه نمره زیادی، از آن‌ها کسر می‌شود.

قاری بین‌المللی کشورمان درباره قرائت نماینده جمهوری اسلامی ایران در این دوره از مسابقات گفت: آقای امیرحسین رحمتی، تلاوت بسیار درجه یکی داشتند و با توجه به ویژگی‌های صوتی که ایشان دارند، تمام پتانسیل و ظرفیت خودشان را پیاده کردند و تا آن حدی که می‌توانستند خوب خواندند.

امیرحسین رحمتی

غلام‌نژاد ادامه داد: آقای رحمتی ترکیب‌های خوب لحنی و معنا‌محورانه و تجوید خوبی را از تمام زوایا ارائه کردند و تلاوت ایشان درجه یک بود. ایشان نفر اول این مسابقات می‌شوند. رقیب خیلی خوبی هم از عراق دارند که روز اول مسابقات اجرا داشتند. ایشان هم خوب هستند، ولی امیرحسین رحمتی خیلی بهتر از ایشان خواندند.

وی در خصوص جایگاه مطالبات مقام معظم رهبری از جامعه قرآنی و فعالیت‌هایی که باید در این خصوص انجام شود، گفت: در ابتدا از ایشان به خاطر دغدغه همیشگی‌شان تشکر می‌کنم. ایشان در باب گسترش فعالیت‌های قرآنی مصادیق زیادی ازجمله اعزام قاریان به حج تمتع، حمایت از موسسات قرآنی و فعالیت‌های قرآنی دارند، ولی دغدغه ویژه ایشان بحث تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن است.

قاری بین‌المللی کشورمان اظهار کرد:‌ احساس می‌کنم در سازمان‌های قرآنی موازی‌کاری می‌شود. شاید فهرست و آماری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص جامعه قرآنی و حفاظ ارائه می‌کند، سازمان‌های دیگری هم همان فهرست را ارائه می‌کنند؛ لذا باید دغدغه ایشان کیفیت‌محور باشد.

غلام‌نژاد بیان کرد: قطعاً مقام معظم رهبری بیان نکردند که هر کسی یک جز حفظ کرد، با هر کیفیتی قبول است، بلکه اگر ما بخواهیم حافظ با کیفیت قرآن تربیت کنیم، باید به گونه‌ای باشد که این حافظ بتواند دست شاگردان خودش را هم بگیرد و با خودش شاید ۱۰، ۲۰ حافظ قرآن دیگر را هم تربیت کند.

وی تاکید کرد: اگر به این مطالبات کیفیت‌محور نگاه کنیم و موازی‌کاری در سازمان‌های مختلف نباشد، هنوز جای کار دارد. به نظر هنوز به دغدغه‌های ایشان جامه عمل پوشانده نشده است. هنوز راه بسیاری داریم که بتوانیم ایشان را در این عرصه راضی کنیم.

قاری بین‌المللی کشورمان در پاسخ به این سؤال که برای دعوت و حضور قاریان شاخص جهانی در مسابقات چه باید کرد،‌ گفت: دلیل عمده آن می‌تواند جایزه باشد؛ بعضی از کشور‌ها جایزه میلیاردی می‌دهند و این انگیزه زیادی شده که مثلا در کشور عربستان، کویت، قطر و امارات جوایز بسیار سنگینی برای متسابقان در نظر گیرند و این انگیزه خیلی خوبی شده که قاریان خوب آنجا بروند و بخواهند خودشان را محک بزنند. البته این ظاهر قضیه هست، ولی می‌تواند تأثیرگذار باشد. اینکه ما قاریان خوب را شناسایی کنیم و بتوانیم با خود شخص در ارتباط باشیم و به آن‌ها دعوتنامه بفرستیم هم یکی از راه‌های بسیار خوب دعوت از قاریان است.

انتهای پیام
captcha