معاون آموزش حوزه: از مردم ایران می‌خواهم فرزندان خود را به حوزه بفرستند
کد خبر: 4123249
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵

معاون آموزش حوزه: از مردم ایران می‌خواهم فرزندان خود را به حوزه بفرستند

حجت‌الاسلام مهدی رستم‌نژاد از آغاز پذیرش حوزه علمیه از امروز اول اسفند 1401 تا پایان اردیبهشت سال آینده خبر داد و گفت: مهمترین جایی که می‌تواند سربازی و علمداری جبهه‌های فرهنگی و علمی را دنبال کند حوزه علمیه است. لذا از همه مردم شریف و متدین ایران می‌خواهم فرزندان شایسته خود را به حوزه بفرستند.

ارسال// آغاز پذیرش حوزه علمیه از اول اسفند 1401 تا پایان اردیبهشت 1402به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، معاون آموزش حوزه علمیه، امروز، اول اسفندماه در نشست خبری پذیرش سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه، گفت: پذیرش حوزه‌های علمیه به صورت معمول در سال‌های گذشته اوایل اسفند ماه آغاز می‌شد و امسال هم این روند ادامه دارد و ما در آستانه موالید مبارک شعبان مانند میلاد امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع)، امام سجاد(ع) و نیمه شعبان هم هستیم و این تقارن را به فال نیک می‌گیرم.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام حوزه‌های علمیه از امروز اول اسفند ماه آغاز شده است و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه خواهد یافت، اظهار کرد: البته اگر نیاز به تمدید بود باز زمان ثبت نام تمدید خواهد شد همچنین علاقه‌مندان برای ورود به حوزه علمیه می‌توانند به نشانی معاونت آموزش در فضای مجازی مراجعه کنند. پذیرش ما هم از سه مقطع یعنی پایه هشتم متوسطه اول، پایه دوازدهم متوسط دوم و دانشگاهیان انجام خواهد شد و اینها می‌توانند در برنامه‌های جاری و متداول حوزه و یا در سفیران نور  شرکت کنند.

رستم‌نژاد اظهار کرد: حوزه متقاضیان را با توجه به نیازهای جامعه و شرایط داوطلبان پذیرش می‌کند لذا صلاحیت‌های اعتقادی، عمومی، جسمی و روحی و ... مدنظر قرار گرفته می‌شود و افرادی که حافظ قرآن و نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه باشند در اولویت پذیرش قرار دارند.  

معاون آموزش حوزه علمیه با بیان اینکه در پذیرش ما مانند دانشگاه سوابق تحصیلی و نمره افراد لحاظ می‌شود، گفت: البته حوزه به دلیل شرایط خاص خود به گونه‌ای است که صرفا با ثبت‌نام، افراد پذیرفته نخواهند شد بلکه مصاحبه، مشاوره، تحقیقات میدانی و حضور در دوره‌های سنجش سلامت و میثاق طلبگی و ...  هم جزء شرایط ثبت نام است و در نهایت کدی به داوطلب ارائه و به صورت رسمی طلبه خواهد شد.

رستم‌نژاد با بیان اینکه دشمنان به دنبال کوبیدن دین و کانون‌های دینی هستند، اضافه کرد: هجوم بی‌رحمانه شبهات در فضای مجازی و رسانه‌های معاند و برخی رسانه‌های داخلی اعم از گفتاری و هنری و ... بی‌سابقه است و طبیعی است که اگر بخواهیم در برابر این هجوم بی‌رحمانه که دیانت نسل و ناموس ما را هدف قرار داده است بایستیم و بتوانیم پاسخگوی شبهات باشیم لازم است سرباز این میدان را داشته باشیم و مهمترین جایی که می‌تواند سربازی و علمداری  جبهه‌های فرهنگی و علمی را دنبال کند حوزه علمیه است لذا از همه مردم شریف و متدین ایران می‌خواهم فرزندان شایسته خود را به حوزه  بفرستند.

رستم‌نژاد تصریح کرد: افراد علاقه‌مند به طلبگی می‌توانند از طریق مراجعه به حوزه علمیه یا مراجعه به پایگاه اینترنتی حوزه و معاونت آموزش اقدام به ثبت‌نام کنند.

پذیرش 4 هزار نفر برای حوزه

وی در پاسخ به این سؤال که آیا میزان ورود طلاب به حوزه کاهش یافته است یا خیر و عمدتا از چه سنی وارد حوزه می‌شوند، افزود: ظرفیت مادی و فیزیکی مانند مکان و امکانات وجود دارد ولی ما باید استاد و منابع جانبی را داشته باشیم و حتی خود نیروی وارد شده برای ما ظرفیت است یعنی فرد وارد حوزه بشود و بماند و روحیه سربازی داشته باشد؛ با در نظر گرفتن جمیع این شرایط ما حدود چهار هزار نفر پذیرش داریم. 

رستم‌نژاد اظهار کرد: به صورت معمول ما سه تا چهار برابر ورودی، ثبت‌نام داریم ولی در نهایت در این حدود  پذیرش داریم و معمول سنی افراد هم از پایه هشتم است و مثلا سقف پذیرش در این پایه سن 18 سال است. در بحث معلولیت هم نوع خاصی از معلولیت است که پذیرفته نخواهند شد و آنها کسانی هستند که هزینه بیمه‌ای آنها خیلی بالا است البته افرادی که نتوانند به صورت رسمی جذب شوند می‌توانند در حوزه آزاد درس بخوانند.

راه‌های شناسایی افراد مستعد برای حوزه

وی در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌ای برای شناسایی افراد مستعد طلبگی دارید تا افراد ساکن در روستاها و شهرهای کوچک هم محروم نمانند، افزود: دو برنامه در این زمینه داریم که اول در قالب فعالیت مبلغان در طرح هجرت و شبکه امین و ... است و روحانیون مستقر و مبلغ اقدام به شناسایی و معرفی برخی افراد می‌کنند و در حقیقت از طریق چهره به چهره اقدام می‌شود و  همچنین طرح دیگر ما «اصطفی» است و عمدتا از طریق ارتباط با آموزش و پرورش انجام می‌شود. البته مساجد، بسیج و کانون‌های مساجد، هیئت‌ها و ائمه جماعات هم به علاقه‌مندان اطلاع‌رسانی می‌کنند.  

رستم‌نژاد در پاسخ به این سؤال که برخی دروس خارج به صورت مجازی برگزار می‌شود؛ در مجموع چند درس مجازی و چند درس حضوری است و همچنین برای صدسالگی حوزه چه برنامه‌هایی دارید، اظهار کرد: حوزه دین، هزار و چهارصد سال است که دایر است ولی حوزه علمیه قم از زمان ائمه(ع) آغاز شد و کسانی چون علی بن ابراهیم قمی صاحب تفسیر بودند و ایشان استاد شیخ کلینی بود. در روایت بیان شده است که اگر قمیون نبودند زمین اهل خود را می‌بلعید و منظور از قمیون چنین کسانی هستند زیرا اگر نبودند حدیث ائمه(ع) منتشر نمی‌شد. قم با حدیث افتتاح شده است و امروز هم علما و مراجع بزرگی در آن تدریس دارند.

رستم‌نژاد اظهار کرد: حوزه قم بعد از فراز و فرود در صد سال قبل توسط آیت‌الله حائری یزدی احیا شد و الان در صدسالگی حوزه قرار داریم و قم در این صدسال شاهد اتفاقات بزرگ جهانی از جمله انقلاب اسلامی بوده است. 

همایش صدسالگی؛ اردیبهشت 1402

وی افزود: قرار است در اردیبهشت ماه سال آینده مراسم و همایش اصلی بزرگداشت صدسالگی را برگزار کنیم؛ الان در هر حوزه دانشی مانند فقه، فلسفه، تفسیر، کلام و حدیث و مقالات بسیار خوبی آماده شده است و آثاری هم تولید شده است و مقالات برتر در روز همایش ارائه خواهد شد. این مقالات زیر نظر آیت‌الله استادی قرار دارد و ایشان با دقت آن را مطالعه می‌کنند تا در نهایت اتقان انجام شود.  

35 استاد درس خارج در استان‌ها

رستم‌نژاد بیان کرد: دروس خارج هم اصولا حضوری است ولی در برخی شهرها امکان تامین استاد وجود ندارد لذا در فضای مجازی دروس خارج تعریف شده است. الان به صورت رسمی 35 نفر در استان‌های کشور تدریس درس خارج به صورت حضوری دارند ولی در جایی که ممکن نباشد مجازی برگزار خواهد شد و الان فقط درس چهار نفر از مراجع به صورت مجازی انجام می‌شود و البته زمینه برای دیگران هم فراهم است و اگر کسی متقاضی باشد می‌توانیم انجام دهیم.

معاون آموزش حوزه با بیان اینکه حدود صد سرفصل درسی در حال تصویب است، گفت: با تایید نهایی وارد مرحله اجرا خواهیم شد. 

انتهای پیام
captcha