پذیرش داوطلبان تحصیل در حوزه خواهران از 29 بهمن
کد خبر: 4122339
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
مدیر حوزه علمیه خواهران خبر داد:

پذیرش داوطلبان تحصیل در حوزه خواهران از 29 بهمن

حجت‌الاسلام مجتبی فاضل در نشست خبری تاکید کرد: آغاز پذیرش طلبه در سال جدید همزمان با مبعث نبی مکرم اسلام(ص) در 500 مدرسه علمیه و در سطوح دو، سه و چهار با 17 رشته آغاز خواهد شد.

پذیرش داوطلبان تحصیل در حوزه خواهران از 29 بهمنبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل، مدیر حوزه علمیه خواهران، 26 بهمن ماه در نشست خبری آغاز پذیرش سال تحصیلی جدید حوزه علمیه خواهران، گفت: حوزه خواهران هر ساله برای تکمیل نیرو و منابع انسانی  در عرصه تعلیم و تربیت، در سه مقطع عمومی، سطوح تکمیلی سطح سه و چهار در 28 استان به طور رسمی اقدام به پذیرش طلبه می‌کند.

وی افزود: آغاز پذیرش طلبه در سال جدید همزمان با مبعث نبی مکرم اسلام(ص) است و این تقارن را به فال نیک می‌گیرم زیرا می‌تواند انبعاث و مبعث جدیدی برای هر کدام از داوطلبان ورود به حوزه خواهران باشد؛ اگر پیامبر مبعوث شد تا پیام الهی را به بشر برساند و شروع آن با قلم و کتاب و خواندن و نوشتن بود امسال هم انبعاث جدیدی شکل بگیرد.

مدیر حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه قریب به 500 مدرسه در سطح دو در سراسر کشور مشغول فعالیت است، افزود: امسال در 28 استان یعنی جز استان‌های خراسان این پذیرش انجام می‌شود و در برخی استان‌ها، 17 رشته سطح سه و 5 رشته سطح چهار که در نظام معادل‌سازی، معادل ارشد و دکتری است.  

وی با اشاره به اختلال کرونا در مباحث آموزشی کشور از جمله حوزه علمیه، افزود: با فروکش‌کردن کروناT امسال اولین سالی است که با آر امش بیشتر  کار دنبال می‌شود.

140 هزار فارغ‌التحصیل و شاغل به تحصیل

فاضل در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه الان چند نفر طلبه و فارغ‌التحصیل داریم و چشم‌انداز پذیرش برای آینده چیست و برای تناسب پذیرش با اشتغال هم تدبیری شده است، گفت: در 1401 اولین برنامه 5 ساله حوزه خواهران تصویب و اجرا شد و تعهد داریم که در سال 1414 بتوانیم حوزه خواهران را به مرجعیت علمی در بحث زن و خانواده برسانیم بنابراین همه تلاش و اهتمام سازمان و برنامه اول، دوم و سوم معطوف به این هدف است.

مدیر حوزه خواهران گفت: اگر قرار است خواهران در این عرصه به مرجعیت علمی برسند علی‌القاعده باید در سطح سه و چهار، سرمایه‌گذاری لازم صورت بگیرد و اهتمام هم بر این مسئله است. الان با سند و چشم‌انداز 1414 در حال برنامه‌ریزی هستیم و متناسب با آمایش سرزمینی  شرایط جمعیتی آن روز و میران نیازها برنامه‌ریزی خواهیم کرد، بنابراین ارائه آمار برای آینده در وضع کنونی امکان‌پذیر نیست. 

مدیر حوزه خواهران با بیان اینکه در حال حاضر قریب به 140 هزار طلبه فارغ‌التحصیل و مشغول به تحصیل داریم، اظهار کرد: با برخی نهادها مانند جامعه الزهرا هم تشریک مساعی داریم ولی نهادی  مستقل محسوب می‌شوند که ساز و کارهای مربوطه خود را دارند.

فاضل در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه مرجعیت علمی لوازمی دارد از جمله اینکه باید ادبیات علمی زن و خانواده تولید شود، همچنین دیگران ما را به عنوان مرجع علمی بپذیرند و الان چنین چیزی وجود ندارد، تصریح کرد: کاملا با شما موافق هستم که فعلا چنین چیزی وجود ندارد ولی برنامه‌ریزی آینده ما برای رسیدن به مرجعیت علمی است.

وی تاکید کرد: اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر رخ داد حوزه خواهران را به این سمت برده است که باید موضوعات جدیدی متناسب با نیاز زمان طراحی و اجرا شود زیرا افراد و ذائقه آنان به مرور در حال تغییر است و اصلا نیاز امروز به معنای نیاز دهه‌های آینده نیست و نمی‌توان ذائقه دو دهه قبل را به نسل امروز ارائه داد و این مسئله باید در محتوا و عناوین درسی لحاظ شود.

رسیدن به مرجعیت علمی

فاضل تاکید کرد: ما برای رسیدن به مرجعیت علمی برای سطح سه و چهار برنامه‌ریزی داریم تا با تقویت آن ثمرات مناسبی به دست آید. البته پژوهش‌های زن و خانواده و ایجاد پژوهشکده زن و خانواده منجر به تربیت بانوان نظریه‌پرداز شده است ولی خروجی سطح چهار ما هنوز به سطح مطلوب نرسیده است.

پذیرش در 500 مدرسه

در ادامه مریم بابایی، مدیر سنجش و پذیرش حوزه خواهران هم گفت: حوزه خواهران از 29 بهمن 1401 فعالیت پذیرش سال تحصیلی جدید خود را در مقاطع عمومی، عالی و تخصصی آغاز خواهد کرد. در مقطع عمومی دو گروه از مدارس را داریم که یک گروه ویژه داوطلبان دیپلم است و افراد دارای معدل بالای 14 و 40 سن را پذیرش می‌کند. گروه دیگر ویژه دوره اول متوسطه است و با داشتن حداکثر سن 18 و معدل 15 پذیرش دارد و در 500 مدرسه با ظرفیت بیش از ده هزار داوطلب در خدمت خواهران هستیم.

بابایی بیان کرد: سنجس ما به صورت آزمون ورودی، مصاحبه علمی و تحقیقات محلی و مدرسه‌ای انجام خواهد شد. در مقطع عالی یا ارشد 17 محل رشته داریم که از جمله می‌توان به تفسیر و علوم قرآنی، فقه و اصول، تاریخ اسلام، کلام اسلامی، کلام با گرایش امامت، کلام با گرایش مهدویت، تبلیغ با گرایش حج، کلام با گرایش تقریب مذاهب اسلامی، فلسفه اسلامی، مدرسی ادبیات عربی، اخلاق و تربیت اسلامی، مطالعات اسلامی زنان، مشاوره زنان با رویکرد اسلامی و تربیت دینی کودک و نوجوان و علوم و معارف حدیث شیعه، تاریخ و سیره اهل بیت(ع) اشاره کرد.

وی با بیان اینکه 201 رشته محل در سراسر کشور و در 87 مدرسه علمیه عالی پذیرش داریم، گفت: تفسیر و علوم قرآنی، فقه و اصول و تاریخ اسلام در سطح سه به صورت غیرحضوری است. در مقطع تخصصی سطح چهار در 5 رشته تفسیر تطبیقی، فقه خانواده، حکمت متعالیه، کلام اسلامی و علوم و معارف قرآن در 28 مدرسه تخصصی با 46 رشته محل پذیرش داریم.

وی با بیان اینکه آزمون برای داوطلبان دوره اول متوسطه در خرداد ماه و برای دیپلم در تیرماه برگزار خواهد شد، افزود:  مراجعه به مدارس علمیه اولین و بهترین راه برای ثبت نام است و البته پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه خواهران به نشانی؛ WWW.whc.ir در خدمت خواهران است. 

بابایی اظهار کرد: خواهران دانشجو هم می‌توانند در مقاطع مختلف تحصیلی به شرط آن که بیشترین همسویی علمی را با رشته‌ها داشته باشند وارد حوزه خواهران شوند و اگر معدل آنها بالای 18 سال باشد از آزمون معاف هستند. البته این امکان فقط در یزد، اصفهان و تهران برای علاقه‌مندان فراهم است.

وی افزود: خواهرانی که به دلایل آموزشی از تحصیل منصرف شده‌اند و دوباره قصد دارند ادامه تحصیل بدهند می‌توانند در ورودی بهمن ماه در خدمت آنان باشیم. 

انتهای پیام
captcha