گلایه‌های نمایندگان از تبلیغات تجاری رسانه ملی و گزارش جبلی از طرح تحول + فیلم
کد خبر: 4111961
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹
گزارش ایکنا از نشست فراکسیون قرآن با رئیس صداوسیما

گلایه‌های نمایندگان از تبلیغات تجاری رسانه ملی و گزارش جبلی از طرح تحول + فیلم

نشست فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان صدا و سیما عصر سه‌شنبه برگزار شد و در آن نمایندگان نسبت به وضعیت شوراهای توسعه فرهنگ قرآنی در استان‌ها و کیفیت پخش آگهی‌های تلویزیونی انتقاداتی مطرح کردند و جبلی هم گزارش از طرح تحول سازمان ارائه کرد.

انتقاد از وضعیت شوراهای توسعه استانی و پخش آگهی‌های تجاری در صداوسیما + فیلم

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، ظهر امروز، 13 دی‌ماه با حضور حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس فراکسیون قرآن و عترت، پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی، محمدحسین کشکولی، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و جمعی دیگر از نمایندگان در کمیسیون اصل 90 قانون اساسی برگزار شد.

طبق زمان‌بندی اعلام‌شده، قرار بود این نشست رأس ساعت 12:30 دقیقه آغاز و تا ساعت 14 خاتمه یابد ولی به دلیل حضور رئیس سازمان صداوسیما در جلسه فوق‌العاده شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تأخیر تقریباً یک ساعته آغاز شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پژمانفر در ابتدای این نشست گفت: امسال یکی از کارهایی که پیگیری کرده‌ایم و پیش از این در جمهوری اسلامی سابقه نداشته، این است که در برنامه هفتم مباحث قرآنی مطرح می‌شود، درصورتی‌که در 6 برنامه قبلی چنین موضوعی وجود نداشته و قرار است این اتفاقات در برش‌های یک‌ساله رقم بخورد و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم آن را پیگیری می‌کند لذا باید این اتفاق مبارک را از برکات جلسات فراکسیون قرآن و عترت مجلس دانست.

جدی گرفتن بودجه تشکل‌های قرآنی

وی با بیان اینکه در بودجه‌های قرآنی اگر بودجه‌ای برای تشکل‌های قرآنی لحاظ شود می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند، افزود: این پیشنهاد را خدمت رئیس جمهور هم مطرح کرده‌ام تا همه دستگاه‌ها را نسبت به از بین بردن بی‌سوادی قرآنی مکلف کند. با وزیر کار هم صحبت‌هایی شده تا مجموعه‌های کارگری در حوزه قرآنی فعال شوند، همچنین با وزیر آموزش و پرورش صحبت شده است.

رئیس کمیسیون اصل 90 ادامه داد: از همه دوستان و مسئولان می‌خواهم کمک کنند تا شورای توسعه فعالیت قرآنی در استان‌ها تشکیل شود و اگر استانداری‌ها در این رابطه قدمی برندارند، امتیاز منفی به آن‌ها داده خواهد شد لذا وزارت کشور باید استانداران را نسبت به انجام این مأموریت موظف کند.

 رئیس فراکسیون قرآن مجلس با بیان اینکه 38 رابط در مجامع قرآنی کل کشور وجود دارند، گفت: این رابطان قرآنی باید استان خودشان را در حوزه فعالیت‌های قرآنی فعال‌ سازند و در راه رضای خداوند حرکت کنند زیرا نمی‌خواهیم صرفاً اسمی از آنها باقی بماند.

وی با تأکید بر اینکه شورای فرهنگ عمومی آنقدر مشغله و مشکلات دارد که نمی‌توان از آن اننتظار بیشتری داشت، عنوان کرد: ما باید تلاش کنیم تا هرکسی که سواد فارسی و سواد خواندن و نوشتن دارد، در حوزه روانخوانی و روخوانی مهارت به دست آورد.

دعوت از وزیر کشور

رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس اعلام کرد که به منظور رسیدگی به وضعیت شوراهای توسعه فرهنگ قرآنی در استان‌ها از وزیر کشور دعوت به عمل خواهیم آورد.

حجت‌الاسلام پژمانفر، تنها راه برون‌رفت از مشکلات کشور را تمسک جستن به قرآن دانست و در این رابطه افزود: به همین منظور تمام تلاشمان این است که با مسئولان و وزرا جلساتی را برگزار کنیم. در شأن جمهوری اسلامی نیست که ملت سواد خواندن و نوشتن داشته باشند ولی نتوانند روخوانی قرآن انجام دهد! صداوسیما در این حوزه تکلیف دارد و باید بتواند کاری کند.

وی ادامه داد: صداوسیما شبکه‌های پربیننده کم ندارد که از ظرفیت‌های بسیاری بهره می‌برند ولی متأسفانه از ظرفیت‌شان استفاده نشده است. انتظار ما این است که از ظرفیت این شبکه‌ها در حوزه روخوانی و مفاهیم بهره برده شود و تکلیف قانونی صداوسیما هم این است.

 

راه‌اندازی نهضت ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی

به گفته پژمانفر، راه‌اندازی نهضت ریشه‌کنی بی‌سوادی قرآنی در دستور کار مجلس قرار دارد که در این مسیر به کمک صداوسیما نیاز است.

پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در ادامه  به بیان سخنانی پرداخت و گفت: در دوره جدید تحول در صداوسیما، چهار حوزه مأموریتی برای این سازمان تعریف شده است. رهبر معظم انقلاب صداوسیما را دانشگاه نشر معارف توصیف کرده‌اند و در کنار این مأموریت اول، سه مأموریت دیگر یعنی قرارگاه، آسایشگاه و آوردگاه نیز تعریف شده‌ است.

وی افزود: فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنای عمل ماست و تلاش کرده‌ایم با برش‌های داخلی، بین‌المللی و منطقه‌ای این مأموریت‌ها را با موفقیت پیش ببریم؛ در این راستا طرح مأموریت هم انجام شده و به همه استان‌ها ابلاغ کرده‌ایم.

تشکیل قرارگاه محتوایی در صداوسیما

رئیس رسانه ملی با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه محتوایی، گفت: پیش از راه‌اندازی این قرارگاه، صداوسیما همیشه محکوم به اجرای برنامه‌های از پیش تعیین‌شده بود و هیچگاه خودش طراح طرح نبوده و ایستادن در خط تولید برایش آرزو بوده است ولی امروز در درون این قرارگاه، 12 کارگروه تشکیل شده و هریک در تدوین سند محتوایی نقش ایفا می‌کنند که رهبر معظم انقلاب هم از این رویه ابراز خرسندی کرده‌اند.

جبلی ادامه داد: یکی از 12 محور موضوع محتوایی این قرارگاه، سبک زندگی و نشر معارف است که در این راستا برنامه‌های مختلفی را در نظر داریم و هریک این کارگروه‌ها بیش از 20 طرح را در دست اقدام دارند. از آقای کشکولی خواهش کردم که قرارگاه معارف را مدیریت کند.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: سند تحول از ابتدای سیر تولید تا انتها، اثربخشی را مدنظر قرار داده است و می‌خواهیم بررسی کنیم جای چه چیزی در جامعه خالی است که باید بر روی آن کار شود. ما معتقدیم ترکیب محتواهای صداوسیما باید جورچین برنامه‌های مکمل باشند.

جریان‌سازی با تولیدات قرآنی ماندگار

رئیس سازمان صداوسیما با بیان اینکه بخش معارف در خبرگزاری صداوسیما راه‌اندازی خواهد شد، تأکید کرد: ما معتقدیم کارهای قرآنی ماندگار منجر به جریان‌سازی و تمدن‌سازی می‌شود لذا باید برای آن بودجه قابل توجهی در نظر گرفت. اگر دقت داشته باشید گران‌ترین تولیدات صداوسیما، تولیدات فاخر مذهبی بوده‌اند که سریال حضرت یوسف(ع) و سریال امام علی(ع) نمونه کارهای فاخر ما هستند؛ امروز دو سریال حضرت موسی(ع) و سلمان فارسی را هم در دست ساخت داریم که جزء گران‌ترین‌ها هستند و دو هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارند. اگر ساخت این فیلم‌ها برای سال بعد بماند، شاید دو هزار و 500 میلیارد تومان شود.

جبلی تأکید کرد: نیاز داریم هر ساله یک کار فاخر تولید شود که این امر، نیازمند تقویت بنیه صداوسیما است. این روزها سینماهای خانگی کار را برای ما سخت کرده‌اند و هزینه تولید محتوا را افزایش داده‌اند، طوری که اگر زمانی با دقیقه‌ای سه میلیون تومان می‌شد سریال تولید کرد این رقم به 20 میلیون تومان افزایش یافته است لذا با افزایش 10 تا 20 درصدی بودجه صداوسیما نمی‌توان بنیه این سازمان را تقویت کرد.

وی با بیان اینکه از نظر دولت و دستگاه بودجه‌ریزی کشور، صداوسیما نهادی زیان‌ده محسوب می‌شود، عنوان کرد: فرهنگ در کشور جایی ندارد و به همین منظور بودجه‌ای که به صداوسیما تخصیص داده می‌شود، تحت عنوان کمک زیان است و به همین دلیل چاره‌ای نداریم جزء اینکه آگهی جذب کنیم و حقوق کارمندان ما به آگهی گره خورده است. البته قبول داریم نسبت به کیفیت آگهی‌ها انتقاداتی وارد است و تلاشمان هم این است که رویه را اصلاح کنیم.

محمدحسین کشکولی، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما نیز در این نشست گفت: اقدامات خوب تحول‌خواهی در صداوسیما رخ داده که در قدم اول، کیفیت پخش شبکه‌های قرآن و معارف را از SD به HD ارتقا داده‌ایم و همین موضوع هزینه بسیار زیادی را متوجه سازمان کرده است.

تمرکززدایی از پوشش رسانه‌ای فعالیت‌های قرآنی

وی ادامه داد: همچنین در قدم بعدی به جای تمرکز صرف بر پوشش رسانه‌ای فعالیت‌های قرآنی در مرکز، پوشش آن را به سایر روستاها و شهرهای دورافتاده توسعه داده‌ایم. برنامه آرام جان چنین مسیری را در حال پیمودن است و به سراغ فعالان قرآنی شهرستان‌ها و روستاهایی رفته که تا به حال رسانه‌ای نداشته‌اند.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما بیان کرد: در مأموریتی که به ما محول شده، تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا به مرجع اصلی برنامه‌های قرآنی تبدیل شویم که در مسابقات بین‌المللی قرآن مصداق آن را خواهید دید.

یادآور می‌شود، در جریان این جلسه تعدادی از نمایندگان همچون علی‌اکبر علیزاده برمی، سیدجلیل میرمحمدی، علیرضا پاک‌فطرت، الهام آزاد، سیدمصطفی میرسلیم، احمد راستینه، حسین خسروی، رسول فرخی، فرهاد بشیری، رمضانعلی سنگدوینی، حجت‌الاسلام فلاحی و لطف‌الله سیاهکلی، به صورت کوتاه مطالبی را بیان کردند و هر یک از آن‌ها نسبت به کیفیت تبلیغات پخش‌شده از رسانه ملی انتقاد داشته و پیبشنهاد کردند ضمن تجدیدنظر در کیفیت تبلیغات و قطع وابستگی مالی رسانه ملی به درآمدهای تبلیغاتی در حوزه‌های مهمی چون توسعه معارف قرآنی در قالب فیلم و سریال، پوشش فعالیت‌های مؤسسات قرآنی و ترویج نماز، پخش محتواهای پرنشاط در رسانه ملی و تعاملی شدن شبکه قرآن، اقداماتی صورت گیرد.

این نماینده مردم در مجلس خطاب به رئیس رسانه ملی تاکید کرد: مباحث آموزش‌های عمومی قرآنی در حوزه کودکان جدی گرفته شود، از این به بعد تعداد برنامه‌های قرآنی ملاک سنجش مدیران شبکه‌های صداوسیما قرار گیرد، بعضی از برنامه‌های قرآنی صداوسیما ادامه پیدا کند، از مدیران شبکه‌ها و مسئولان مطالبه‌گری شود و رسانه ملی در عرصه فضای مجازی فعالیت بیشتری داشته باشد.

حجت‌الاسلام پژ‌مان‌فر نیز در جمع‌بندی به مواردی از جمله اهتمام شبکه قرآن به آموزش عمومی قرآن برای کودکان، نظارت بر محتوای سایر شبکه‌هاـ  اشاره و انتقاد به بخش‌هایی از سریال چشم‌بندی که به قاریان بین‌المللی اشاره دارد - قرار گرفتن تعداد برنامه‌های قرآنی به عنوان ملاک سنجش مدیران شبکه‌های صداوسیما، تداوم برخی برنامه‌های قرآنی شاخص، تمرکز بیشتر بر قرآن در حوزه‌های مختلف در کنار پخش تلاوت، مطالبه‌گری از نهادها و دستگاه‌های متولی و ... اشاره کرد.  

انتهای پیام
captcha