مشکلات وزارت تعاون را با رویکرد عدالت‌محور حل می‌کنم
کد خبر: 4092403
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۳
سیدصولت مرتضوی:

مشکلات وزارت تعاون را با رویکرد عدالت‌محور حل می‌کنم

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این وزارتخانه با مشکلات بسیاری روبه‌روست و بنده برای حل این مشکلات مباحث و رویکردهایی را مطرح کرده‌ام که کاملاً با محوریت عدالت آمیخته است.

سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

به گزارش خبرنگار ایکنا، سیدصولت مرتضوی، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی امروز، 27 مهرماه مجلس گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سلسله مسائل و مشکلاتی برخوردار است و به نمایندگان شریف مردم ایران اسلامی اطمینان می‌دهم که این سلسله مسائل را به خوبی احصا و شناسایی کرده‌ام و برایش دارای برنامه هستم.

وی ادامه داد: من به عنوان کوچکترین سرباز نظام اسلامی امروز برای تصدی مسئولیت مهمترین وزارتخانه کشور معرفی شده‌ام. امروز کشور ما با مباحثی مانند شتغال، آسیب‌های اجتماعی، اعزام نیروی کار به خارج از کشور و نظارت بر نیروهای کاری که از کشورهای همسایه در کشور ما مشغول هستند، مواجه است و ضروری است که به این مشکلات رسیدگی شود و برای حل این مشکلات برنامه‌هایی را در اختیار دارم، چون به هر حال کشور با آنها درگیر است.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مقوله عدالت اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات مهمی که در وزارت تعاون باید به آن پرداخت و مدنظر قرار گیرد، بحث عدالت و عدالت‌محوری است. شما نمایندگان مجلس به خوبی می‌دانید که وزارت تعاون با چه مشکلاتی روبه‌روست. امروز این وزارتخانه با مسائلی مانند ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی و عدم سوددهی شرکت‌های وابسته مواجه بوده و هست و بنده برای حل این مشکلات مباحث و رویکردهایی را مطرح کرده‌ام که کاملاً با محوریت عدالت آمیخته است.

توجه به مناطق محروم

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی توجه به مناطق محروم، تشکل‌های صنفی و کارفرمایی و تعامل با مجلس از را از دیگر رویکردهایش توصیف کرد و گفت: در راستای گسترش عدالت، نخستن برنامه خودم را توسعه و تعالی تعاونی‌ها قرار داده‌ام و در گام‌های بعدی؛ مقابله با فساد، تقویت نظارت دستگاه‌های نظارتی، توجه به سه‌جانبه‌گرایی واقعی یعنی توجه به نمایندگان کارگران، کارفرمایان وکمک دولت به آن‌ها را پیش خواهم برد و همچنین تقویت همکار‌ی‌های منطقه‌ای را در برنامه‌هایی که تدوین کرده‌ام قرار داده‌ام.

مرتضوی یکی دیگر از اولویت‌های کاری خود را پاسخگویی مستمر به مردم دانست و در این رابطه گفت: باید مردم بتوانند دسترسی آسان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته باشند و به همین منظور آن را به عنوان یک شعار در این وزارتخانه تبدیل خواهم کرد و در کنار این موضوع مهم شفافیت در پاسخگویی برای همیشه تداوم خواهد داشت و فقط محدود به یک دوره نباشد.

تعامل با مجلس

وی برضرورت تعامل با نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت که بدون تعامل با نمایندگان نمی‌توان امورات کشور به ویژه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به عنوان یکی از وزارتخانه‌های مهم پیش برد و لذا از نمایندگان خواهش می‌کنم حتی اگر به بنده اعتماد کردند مدام عملکرد بنده را در معرض نقد و بررسی منصافانه قرار دهند، چون نقد منصفانه تعالی‌بخش خواهد بود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود به گسترش شبکه‌های کسب و کار اشاره کرد و خود را ملزم به توسعه شبکه‌های کسب و کار دانست و تأکید کرد که در این راستا طوری برنامه‌ریزی خواهد شد که سرمایه‌های خرد به کارکرد اساسی در حوزه کسب و کار دست پیدا کنند.

مرتضوی به اهمیت نقش سازمان فنی و حرفه‌ای در ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: این سازمان به عنوان یکی از سازمان‌های تابعه وزارت کار باید از لحاظ کیفی و کمی ارتقا یابد که ان‌شاءالله در این راستا هم تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است که با تقویت ضریب جینی می‌توان فاصله بین غنی و فقیر را کاهش داد و در این راستا بر مردمی‌سازی صندوق‌های کسب و کار، بیمه‌های تکمیلی اشاره کرد.

به گفته مرتضوی بیمه‌های پایه هم باید عمومی شوند تا همه مردم تحت پوشش این نوع بیمه درآیند.

بخش دیگری از سخنان سیدصولت مرتضوی به تعامل سازنده او با نمایندگان مجلس مرتبط بود و خطاب به نمایندگان مجلس گفت که در دوره مسئولیتش در دولت بیش از 400 مرتبه با وکلای ملت دیدار داشته و به همین دلیل بر این باور است باید برای حل مشکلات وزارت کار با نمایندگان در تعامل همیشگی و مدام بود.

مرتضوی با بیان اینکه مجلس و دولت دو عامل اصلی در حل مشکلات کشور محسوب می‌شوند، افزود: ضروری است میان این دو نهاد مهم حاکمیتی آهنگ هم‌سویی طنین‌انداز شود.

وی شایسته‌سالاری را یک اصل مهم دانست و تأکید کرد: در دوران مدیریتی خود همواره بر شایسته‌سالاری متمرکز بوده و به نمایندگان اطمینان داد در وزارت تعاون رویکرد شایسته‌سالاری و انتخاب مدیران بومی را به یک باور و رویه تبدیل خواهد کرد.

گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با تعامل با نخبگان عنوان کرد: تا زمانی‌که تعامل سازنده با نخبگان و مردمی‌سازی وجود نداشته باشد نمی‌توان انتظار داشت که مشکلات مرتفع شود.

علت عدم حضور رئيس‌جمهور در مجلس

مرتضوی در پاسخ به انتقاد محمد سرگزی، عضو کمیسیون عمران از عدم حضور رئیس جمهور در جلسه امروز گفت: مستحضر هستید که در روزهای چهارشنبه جلسه هیئت وزیران برگزار می‌شود و امروز موضوعات مهم بسیاری در دستورکار دولت قرار داشت که باید در هیئت وزیران بررسی می‌شد و به همین حضور آقای رئیس جمهور در این جلسه بسیار ضرورت داشت.

وزیر پیشنهادی کار تأکید کرد: آن کسی که به حقوق مردم احترام نگذارد را کنار خواهیم گذاشت و در دستگاه وزارت تعاون جایگاهی ندارد و قطعاً تلاش خواهم کرد مدیرانی را انتخاب کنم که براساس بیانیه گام دوم انقلاب و در تراز نظام اسلامی ایران باشند.

مرتضوی آمایش استانی را یکی از اولویت مهم برنامه‌های خود عنوان کرد و گفت: بدون توجه به آمایش استانی و توانمندی‌های هر استان نمی‌توان پروژه‌های مردمی و عدالت‌محورانه را پیش برد، لذا آمایش استانی یکی از ارکان اصلی برنامه‌های من محسوب می‌شود.

وی انتقاد حبیب‌الله دهمرده، نماینده مردم زابل را در رابطه با محرومیت استان سیستان و بلوچستان بجا دانست و گفت: ما هم قبول داریم که در این استان عزیز کشورمان محرومیت‌‎هایی وجود دارد اما باید مدنظر قرار دهیم که طی سال‌های گذشته پروژه‌های راه، راه‌آهن، بهداشت و درمان، نیروگاه، آب و تأمین منابع و همچنین برنامه‌های فرهنگی خوبی به اجرا درآمده که همه آنها در راستای محرومیت‌زدایی از این استان پهناور کشورمان تلقی می‌شوند، اما همه این انتقادات را ره‌توشه کار خود قرار خواهیم داد.

مرتضوی در پاسخ به انتقادی نسبت به سفرهای استانی رئیس دولت سیزدهم اظهار کرد: همه می‌دانیم که شما نمایندگان ملت در نامه‌ای از از رئیس جمهور به خاطر انجام سفرهای استانی‌اش تمجید کرده‌اید. درواقع دولت تمام تلاش خود را بکار گرفته تا در این سفرها براساس عدالت تصمیم بگیرد، یعنی پروژه جدیدی را تعریف نکند بلکه پروژه‌های نیمه‌تمام را که از دولت قبلی به جا مانده، به اتمام برساند و در این راستا دولت به بسیاری از تعهدات خود برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام عمل کرده است. می‌توانید از استانداران بپرسید و آقای مخبر که در اینجا حضور دارند می‌توانند شهادت دهند که از محل منابع عمومی در سال 1400 بالغ بر 130 درصد تعهداتمان را عمل کرده‌ایم.

وی در پایان گفت: من از دوستان خواهش می‌کنم به مناطق محروم توجه ویژه داشته باشند. امروز استان سیستان و بلوچستان به یک کارگاه در حوزه راه، راه‌‎آهن، فرهنگ، بهداشت و درمان و در حوزه نیروگاه به یک کارگاه تبدیل شده و در همه استان‌ها اصل اجرای عدالت بود.

انتهای پیام
captcha