آسیب‌پذیری کسب و کارها در فقدان شبکه ملی اطلاعات
کد خبر: 4091702
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۱
فولادگر در گفت‌وگو با ایکنا مطرح کرد:

آسیب‌پذیری کسب و کارها در فقدان شبکه ملی اطلاعات

مشاور وزیر اقتصاد گفت: اگر از سال‌ها قبل برروی شبکه ملی اطلاعات کار می‌شد و پلتفرم‌های داخلی را توسعه می‌دادیم امروز کسب و کار‌ها به راحتی و در فضایی امن و به دور از تأثیرپذیری سیاسی به فعالیت خود ادامه می‌دادند.

حمیدرضا فولادگر

حمیدرضا فولادگر، مشاور وزیر اقتصاد در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه حمایت از کسب و کار‌های فردی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منجر به افزایش سطح رفاه و تولید ثروت خواهد شد، گفت: متأسفانه به دلیل وقوع برخی اتفاقات در کشور طی روز‌های اخیر با قطعی اینترنت و مسدود شدن پلتفرم‌های مطرح مواجه شده‌ایم که همین مسئله کسب و کار‌های فردی یا گروهی را در این پلتفرم‌ها با مشکل روبه‌رو ساخته است.

وی افزود: با کمال تأسف باید بگویم که طی سال‌‎های گذشته از ظرفیت‌های شبکه ملی اطلاعات غفلت شده و غفلت از این موضوع تهدیداتی را برای دارندگان کسب و کار و منافع ملی و منافع اقتصادی کشور به همراه داشته است. به هر حال در اغلب کشور‌های جهان پلتفرم‌های بومی در حوزه کسب و کار معرفی، تبلیغ و مورد استفاده قرار گرفته و هرگز اجازه نمی‌دهند کسب و کار شهروندان در پلتفرم‌های خارجی پا بگیرد تا مبادا مورد سوءاستفاده کشور ارائه‌دهنده خدمات مرتبط با آن پلتفرم قرار گیرد یا اینکه از اطلاعات کسب و کار شهروندان سوءاستفاده شود.

شبکه ملی اطلاعات و امنیت کسب و کار

مشاور وزیر اقتصاد با بیان اینکه باید در حوزه شبکه ملی اطلاعات بیشتر کار می‌‎شد، گفت: اینکه مردم نوع پیام‌رسان یا شبکه‌های اجتماعی را آزادانه انتخاب کنند، امری قابل پذیرش است، اما متأسفانه به این بهانه از توسعه شبکه ملی اطلاعات غفلت شده و شبکه‌های اجتماعی داخلی با بی‌رغبتی مواجه شده‌اند. اگر از سال‌ها قبل برروی شبکه ملی اطلاعات کار می‌شد و پلتفرم‌های داخلی را توسعه می‌دادیم امروز کسب و کار‌ها به راحتی و در فضایی امن و به دور از تأثیرپذیری سیاسی به فعالیت خود ادامه می‌دادند.

وی با اشاره به تجربه چین در حوزه شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد: کشوری مانند چین برای خود شبکه ملی اطلاعات راه‌اندازی کرده و حتی پلتفرم‌های خارجی را وادار کرده که طبق قوانین این کشور و در بستر شبکه ملی اطلاعات چین فعالیت داشته باشند و این موضوع در اغلب کشور‌های جهان وجود دارد. درواقع برای همه از کشورها حمایت از کسب و کار‌ها و دفع تهدیدات مهم است و اگر ما هم شبکه ملی اطلاعات را جدی می‌گرفتیم قطعاً هم کسب و کار‌ها شرایط بهتری داشتند و هم اینکه امنیت اطلاعات و امنیت ملی با تحریک پلتفرم‌های خارجی تهدید نمی‌شد.


بیشتر بخوانید:

مشاور وزیر اقتصاد با انتقاد از شرایط نامطلوب شبکه‌های اجتماعی داخلی عنوان کرد: همانطورکه گفتم، به دلیل بی‌توجهی به شبکه ملی اطلاعات و وادار نکردن پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی به پذیرش قوانین ایران، پلتفرم‌های داخلی به حاشیه رانده شدند و از شرایط تقریباً نامطلوب بهره می‌برند. هردفعه با وقوع اتفاقات امنیتی و اغتشاش در کشور مسئولان به فکر شبکه ملی اطلاعات و تقویت پیام‌رسان‌های داخلی می‌افتند و نتیجه چنین رفتار‌هایی ضعف در گسترش دولت الکترونیک و ضعف در ایجاد یک پیام‌رسان کارآمد داخلی را به دنبال داشته است.

بی‌اعتمادی صاحبان کسب و کار به شبکه ملی اطلاعات

فولادگر یکی از چالش‌های موجود در حوزه شبکه ملی اطلاعات و پیام‌رسان‌های داخلی را بی‌اعتماد عمومی نسبت به این‌ها دانست و گفت: صاحبان کسب و کار برایشان فقط کسب درآمد مهم است و این کسب درآمد می‌تواند از طریق نرم‌افزار‌های بومی حاصل شود یا از طریق نرم‌افزار‌های غیربومی، لذا اگر در فضای رقابتی نرم‌افزار‌های بومی بتوانند به خوبی تبلیغ کنند، جذاب‌تر شوند و خدمات متمایز و کارآمدی به کابران ارائه دهند قطعاً نظر مثبت مردم و صاحبان کسب و کار را جلب خواهد کرد، لذا ضروری است گردانندگان نرم‌افزار‌های بومی این مهم را جدی بگیرند. از سوی دیگر باید فضای اعتمادزایی به وجود آید و این فضا را فقط رسانه‌های داخلی و نخبگان می‌توانند ایجاد کنند.

وی تأکید کرد: البته به مرور زمان و آرام شدن فضا، وضعیت اینترنت به حالت قبل بازخواهد گشت، اما نباید با عادی شدن اوضاع از ظرفیت‌های شبکه ملی اطلاعات غفلت شود. چون ممکن است از این مقطع عبور کنیم، اما بعد‌ها احتمالاً شرایط دیگری به وجود آید. مطئمن باشید دشمنی دشمنان نظام تمامی ندارد و شیوه آن‌ها از ابتدای انقلاب همین بوده و همچنان هم هست.

مشاور وزیر اقتصاد ادامه داد: ناگزیر به سمت راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی و کسب و کار‌های آنلاین در این حوزه هستیم.

استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در توسعه شبکه ملی اطلاعات

فولادگر با اشاره به اینکه کسب و کار‌های دانش‌بنیان را باید بیش از قبل مورد توجه قرار داد، گفت: در توسعه شبکه ملی اطلاعات می‌توان از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان بهره برد و اگر موانع ورود این شرکت‌ها برداشته شود، به راحتی قابلیت ارائه خدمات و طرح‌ها را دارند.

وی تأکید کرد: بستر‌ها فراهم است، اما باید دولت به ویژه وزارت اقتصاد و وزارت صمت تسهیلاتی را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه دهند، البته منظور من تنها ارائه حمایت‌های مالی نیست بلکه در کنار حمایت‌های مالی باید مقررات‌زدایی، سهولت کسب و کار و حذف مجوز‌های زائد مدنظر قرار گیرد.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
captcha