علت آمار بالای خودکشی در جوامع پیشرفته
کد خبر: 3904548
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱

علت آمار بالای خودکشی در جوامع پیشرفته

به باور ملکیان، علت آمار بالای خودکشی در جوامع پیشرفته این است رابطه انسان‌ها در این جامعه خوب تنظیم شده است، اما فرد با خودش مشکل دارد، لذا یا به خودکشی کشیده می‌شود و یا به افسردگی.

به گزارش ایکنا؛ مصطفی ملکیان در قسمتی از کتاب «روش‌شناسی مطالعات مقایسه‌ای عرفان» ضمن اشاره به علت آمار بالای خودکشی در جوامع پیشرفته، بر ضرورت پیوند معنویت و عقلانیت تأکید کرده است؛

«من بارها و بارها گفته‌ام در كشورهای اسكاندیناوی و یا نمونه مهم و بارز آن یعنی سوئیس كه سال‌‎ها این آماری كه بیان می‌كنم در مورد آن صدق می‌كرد، ناملایمات و نابسامانی‌های اجتماعی تقریباً صفر است، اما بزرگ‌ترین درصد افسردگی و خودكشی را در جهان دارد‌.

این به این معناست كه رابطه انسان‌ها در این جامعه خوب تنظیم شده است، اما فرد با خودش مشكل دارد، لذا یا به خودكشی كشیده می‌شود و یا به افسردگی؛ یعنی در این جوامع توانسته‌اند كاری كنند كه از لحاظ اقتصادی كسی به كسی ظلم نكند، به لحاظ سیاسی هم همین‌طوری است، روابط خانوادگی هم به خوبی تنظیم شده است، تعلیم و تربیت، علم، فن ، هنر و ... به همین ترتیب خوب تنظیم شده است‌.

‌بنابراین مناسبات بیرونی خوب است؛ اما فرد وقتی شب تنها می‌شود، تازه مشكلش شروع می‌شود. به نظر من‌، در چنین جوامعی تا وقتی فرد در مترو، پارک، خیابان و محیط كار است مشكلی ندارد، اما همین كه شب تنها می‌شود و لامپ و تلویزیون را خاموش می‌كند و می‌خواهد بخوابد تازه مشكلش شروع می‌شود؛ چون با خودش گرفتار‌ دارد‌.

چیزهایی وجود داشته كه نیاز درونی‌اش بوده، اما به خاطر تنظیم اقتصاد، سیاست و ... به آن‌ها توجه نشده است‌. وقتی فرد تنها می‌شود و فقط با خودش سروكار دارد مشكل بروز می‌كند. چنین فردی ناسالم است. بنابراین نباید پیوند عقلانیت و معنویت را تخطئه كنیم.»

انتهای پیام
captcha