گردهمایی 400 فعال قرآنی مازندران برگزار شد
کد خبر: 3877112
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۲

گردهمایی 400 فعال قرآنی مازندران برگزار شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ همایش جامعه قرآنی استان مازندران با شرکت ۴۰۰ فعال قرآنی استان مازندران روز گذشته ۱۷ بهمن‌ماه در ساری برگزار شد.

درد دل‌های نمایندگانی قرآنی مازندران در محضر نماینده، ولی فقیهبه گزارش ایکنا از مازندران، همایش جامعه قرآنی استان مازندران روز گذشته ۱۷ بهمن‌ماه در مجتمع اهل‌بیت (ع) ساری با شرکت ۴۰۰ فعال قرآنی برگزار شد.
در ابتدای این همایش، قربانعلی کمانگری از قاریان برجسته به قرائت قرآن پرداخت و در ادامه حمزه زاهدی، نماینده قاریان استان مازندران، در جایگاه حاضر شد و گفت: گوش کردن تلاوت اثر وضعی دارد و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری لازم است کرسی تلاوت در اماکن متبرکه برگزار شود.
لزوم فعال کردن کرسی تلاوت در اماکن متبرکه
وی با بیان اینکه، منظور از کرسی تلاوت قرآن، اجرای زنده قرآن کریم در امام‌زاده‌ها و اماکن دینی و مساجد است، افزود: بهتر است به جای پخش قرآن از رادیو، مردم شاهد تلاوت زنده در اماکن دینی باشند.
در ادامه برنامه مرتضی خدام از حافظان قرآن و نهج‌البلاغه، اظهار کرد: خیلی خوشحالم که در خدمت خواص جامعه قرآنی هستم و از حسن توجه حجت‌الاسلام لائینی که همچون پدری مهربان به قرآنیان توجه دارند سپاسگزارم.
این حافظ قرآن با تأکید به اینکه باید استعداد‌های قرآنیان را دریابیم، افزود: هنوز استان مازندران، نتوانسته استعداد‌های جامعه قرآنی خود بشناسد و در توسعه و تقویت آن اقدام شایسته انجام دهد.
وی با بیان اینکه، مصری‌ها ابتدا قرآن را حفظ بعد وارد قرائت و تفسیر می‌شوند، افزود: پیشنهاد می‌شود برای آموزش حفظ قرآن از حافظان خوش‌اخلاق و خوش رفتار و متواضع بهره‌گیری شود تا به تربیت ۱۰ میلیون جامعه قرآنی مورد انتظار رهبری جامعه عمل بپوشانیم.
راه‌اندازی حفظ موضوعی قرآن در مازندران

درد دل‌های نمایندگانی قرآنی مازندران در محضر نماینده، ولی فقیه
خدام گفت: افتخار من این است که حافظ قرآن هستم و از مسئولان فرهنگی قرآنی استان تقاضا دارم که حفظ موضوعی را در استان تقویت کنیم چرا که حفظ موضوعی بهتر می‌تواند فرد را در برابر شبهات نجات دهد.
وی افزود: بانوان چنانچه در حفظ قرآن وارد شوند، به طور حتم در تربیت خانواده موثر خواهند بود و یک خانواده قرآنی را تربیت خواهند کرد.
خدام با اشاره به آیات قرآن نقدی به ترکیب هیئت امنای مساجد زد و گفت: اگر می‌خواهیم حافظان و قاریان قرآن در مساجد بدرخشند دستور دهید در بین هیئت امنای مساجد چند عضو جوان نخبه قرآنی وارد شوند.
این محقق نهج‌البلاغه با بیان اینکه قلب فرزندان ما همچون زمینی خالی است و هر چه بکاریم جذب خواهد کرد، گفت: باید تلاش کنیم فرهنگ قرآن را حاکم بر قلب‌ها کنیم تا بتوانیم انسان‌های مومن تربیت کنیم.

در ادامه، سید مهدی احمدی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه استانی مازندران، اظهار کرد: هزار و ۲۰ موسسات و خانه قرآن مشغول تربیت فرزندان ما هستند که برخی از اداره کل ارشاد اسلامی و برخی از سوی سازمان تبلیغات مجوز دارند.
وی افزود: استان مازندران دارای ۱۴ هزار مربی، هزار قاری، ۴۰۰ داور، ۴۰۰ کلاس آموزشی، مشغول به آموزش ۲۰ هزار قرآن‌آموز پیش دبستانی و پیش‌آمادگی هستند.
احمدی با اشاره به اجرای بیش از ۶۰ طرح آموزشی در حوزه روخوانی و روان‌خوانی، برگزاری کارگاه‌های سبک زندگی اسلامی و آموزش خانواده‌ها، تصریح کرد: بیمه فعالان قرآنی اولین مشکل این مربیان قرآنی است که متاسفانه تخفیف هزینه در طول سه ماه نسبت به پرداخت آزاد بسیار ناچیز است.
وی با انتقاد از نبود بیمه مستقل برای قرآنیان، افزود: چه معنی دارد قرآنیان زیر صندوق هنرمندان بیمه شوند.
این فعال قرآنی مشخص نبودن معافیت موسسات قرآنی از اظهار نامه مالیاتی، را مشکل دیگر فعالان قرآنی دانست و بیان کرد: این در حالی که بسیاری از مراکز آموزشی غیر انتفاعی معاف از اظهار نامه مالیاتی هستند.
احمدی با بیان اینکه، موضوع پیش دبستانی، یکی از دغدغه‌های هر ساله موسسات است، از مسئولان خواست؛ یکبار برای همیشه موضوع مجاز بودن آموزش پیش دبستانی توسط موسسات قرآنی را تعیین تکلیف کنند.
اجرای سند چشم‌انداز قرآنی مازندران
این قاری قرآن گفت: اجرای سند چشم انداز پنج ساله توسعه قرآن استان که توسط شورای قرآن استان تنظیم شد، سندی فاخر و قابل توجه است و همه دستگاه‌های اجرایی را وارد کار کرده است و باید برای اجرای آن اقدام شود.
وی افزود: ۱۳۰ عنوان و فعالیت قرآنی در سند قرآنی استان مازندران در سه حوزه آموزش پژوهش و تبلیغ و ترویج دیده شده است.
احمدی از اینکه در تبلیغ برخی مراسم‌ها نام سخنران و مداح ذکر می‌شود، ولی نامی از قاری قرآن نیست انتقاد کرد و افزود: باید مجریان در ابتدای برنامه برای قرائت قرآن در مراسم از قاری دعوت کنند که این اقدام کمتر صورت می‌گیرد.
عضو هیئت مدیره موسسه قرآنی نورالهدای ساری گفت: ما قرآنیان باید قدر این نعمت جمهوری اسلامی ایران، نعمت رهبری معظم و حضور حجت‌الاسلام لائینی نماینده، ولی فقیه مازندران و رئیس دفتر ایشان حجت‌الاسلام اسدی را بدانیم و از این فرصت برای نهادینه شدن فرهنگ دینی بهره ببریم.
در ادامه حجت‌الاسلام، هاشمی، نماینده پژوهشی جامعه قرآنی، گفت: هر موضوعی باید در سه حوزه، آموزش، پژوهش و اجرایی دیده شود.
قاری واقعی از نظر یک پژوهشگر قرآنی
وی با بیان اینکه، قرائت با صوت هدف قرآن نیست، افزود: قاری واقعی قرآن در حقیقت مبانی و فرهنگ قرآنی را در وجود خود پیاده سازی کرده باشد.
هاشمی با بیان اینکه، قرآن کریم ظاهرش زیبا و باطنش عمیق و دست نایافتنی است، اظهار کرد: در موسسه پیامبر اعظم ساری چند نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه در حوزه پژوهش قرآنی فعال هستند و موضوعات زندگی را با محوریت قرآن مورد تحقیق و تفحص قرار می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه، حجت‌الاسلام لائینی از پژوهشگران قرآنی است، گفت: نیازمند رسانه هستیم تا استنباط‌های اهالی قرآن در سبک زندگی قرآنی را به مردم برسانند.
در ادامه این برنامه از حاجیه ماه بانوی باقرنیا، از بانوان پیشکسوت که سال‌ها در استان مازندران به امر آموزش قرآن پرداخته توسط رئیس دارالقرآن کشور تجلیل شد.
حکایت بانوی قرآنی که در ۱۰۰ سالگی دیده شد

درد دل‌های نمایندگانی قرآنی مازندران در محضر نماینده، ولی فقیه
این بانوی قرآنی که حدود ۱۰۰ سال سن دارد از سن هفت سالگی قرآن را فراگرفت و از نوجوانی به آموزش قرآن پرداخت.
وی درباره نحوه آموزش قرآن، گفت: ابتدا زیر و زبر درس می‌دادم، بعد هجی درس می‌دادم و از روستا‌های اطراف برای یادگیری قرآن نزد من می‌آمدند.
این پیشکسوت قرآنی گفت: در گذشته ختم کردن قرآن رسم بود و کسی تب می‌کرد براش قرآن ختم می‌کردند.
وی آیت‌الکرسی را از حفظ برای حضار قرائت کرد و موجب تشویق حضار شد.
فرزند این بانوی قرآنی با تشکر از متولیان برنامه، گفت: قرآن در همه لحظات زندگی همراه مادرم بود و شاگردانی تربیت کرد که اکنون مسئولیت مهمی در کشور دارند.
وی افزود: مادرم قرآن را صد‌ها بار و نهج البلاغه را هفت بار خواند و خدا را شکر می‌کنم که این فعال قرآنی بعد از سال‌ها تلاش قرآنی، دیده شد.

در ادامه این برنامه قاسم مقدمی از قاریان برجسته بین‌المللی به تلاوت سوره مبارکه طا‌ها و کوثر پرداخت.
تلاوت قرآن از مقدمی

در ادامه حجت‌الاسلام محمد باقر محمدی لائینی، نماینده، ولی فقیه در مازندران، ضمن تبریک دهه فجر، گفت: یکی از برکات پیروزی انقلاب اسلامی، رشد بستر قرآن و قرآنیان بعد از انقلاب اسلامی و درخشش قاریان قرآن در سطح بین‌الملل است.
وی با بیان اینکه، این گردهم‌آیی جامعه قرآنی استان، اولین همایش از سوی دفتر نمایندگی ولی فقیه است، افزود: باور دارم باید فرهنگ قرآن و عترت را باید خیلی پررنگ‌تر از گذشته در دستور کار قرار دهیم.
لائینی تصریح کرد: حجت‌الاسلام اسدی از چهره‌های قرآنی و صاحب ابتکار در فعالیت قرآنی و بسیار علاقه‌مند در این حوزه است به همین سبب یکی از شورای مهم استان که شورای هماهنگی و توسعه فعالیت‌های قرآنی است به دبیری وی راه‌اندازی شد و امیدوارم منشأ خیر و برکات باشد.

درد دل‌های نمایندگانی قرآنی مازندران در محضر نماینده، ولی فقیه
مظلومیت قرآنیان فرصتی برای همدردی با مهجوریت قرآن
وی در پاسخ به مظلومیت چهره‌های قرآنی، تاکید کرد: قاریان نگران مظلومیت خود نباشند چرا که قرآن خود مهجور است و اشکالی ندارد شما در مظلومیت و مهجوریت قرآن شریک باشید؛ البته نباید اجازه دهیم این اتفاق بیفتد، اما اگر اتفاق افتاد، نگران نباشیم.
لائینی ضمن تشکر از مسئولان و فعالان قرآنی استان، تصریح کرد: انتظار دارم جامعه قرآنی بی‌آسیب و یا کم آسیب باشد و در این راستا لازم است آسیب‌ها و تهدید‌های جامعه قرآنی، شناسایی و رفع مشکلات‌شان به ویژه حل مشکل اشتغال و معیشت آن‌ها در دستور کار شورای هماهنگی و توسعه فعالیت‌های قرآنی، قرار گیرد.
امام جمعه ساری ادامه داد: لازم است تا قرآنیان ابتدا سبک زندگی اسلامی قرآنی را در زندگی شخصی‌شان پیاده کنند.
وی افزود: باید فرهنگ قرآنی را در جامعه بر دیگر فرهنگ‌ها فائق بسازیم و با قوی کردن فرهنگ دینی و پاداش دادن به خوبان، بدکاران را مجازات کنیم.

ضرورت تلاش تا رسیدن به تمدن نوین اسلامی

در ادامه، جمع قرآنیان به نماز جماعت ایستادند و در فاصله دو نماز حجت‌الاسلام اخوان صباغ، رئیس دارالقرآن کشور با ابلاغ سلام حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات کشور، گفت: تلاش همه فعالان قرآنی را در توسعه قرآن ارج می‌نهیم و امیدواریم بتوانیم به یک جامعه قرآنی و تمدن نوین اسلامی که مد نظر مقام معظم رهبری است، برسیم.
وی افزود: کافرین و منافقین می‌خواهند کلام قرآن در جامعه حاکم نباشد و دسیسه می‌کنند تا کلام الهی به گوش جامعه نرسد و مردم از مفاهیم بلند قرآن دور باشند.
اخوان صباغ گفت: جامعه قرآنی باید عمل و رفتار قرآنی داشته باشد و خود الگوی یک شخصیت قرآنی باشند.

انتهای پیام
captcha