ظرفیت جهانی شدن قرآن با خط ایرانی/ لزوم سیاست‌گذاری ترویجی
کد خبر: 3617159
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶
حجت‌الاسلام حسین‌زاده عنوان کرد:

ظرفیت جهانی شدن قرآن با خط ایرانی/ لزوم سیاست‌گذاری ترویجی

گروه ادب: دبیرکل بنیاد قرآن گفت: قرآن با خط خوشنویسان ایرانی دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالایی برای مطرح شدن در سطح جهانی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی حسین‌زاده، دبیرکل بنیاد قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره کتابت قرآن با خط خوشنویسان ایرانی گفت: خط و هنر خوشنویسی ایرانی در تمام جهان زبانزد است و قدمت زیادی نیز دارد و در طول تاریخ شاهد ظهور خوشنویسان ارزشمندی بوده‌ایم که این هنر ایرانی را انتقال داده‌اند و اکنون به دست ما رسیده است و از سوی دیگر از این هنر در حوزه قرآن و متون مقدس بهره‌های زیادی گرفته شده است؛ از این‌رو ترویج کتابت قرآن با خط خوشنویسان ایرانی اقدام مناسبی است. 
وی با بیان اینکه این طرح می‌تواند فرهنگ ایرانی را بیش از پیش ترویج کند، افزود: بنیاد قرآن به عنوان یک ناشر قرآنی از این طرح حمایت می‌کند و ناشران دیگر را نیز می‌تواند جذب این تفکر کند تا با جدیت و رغبت بیشتری این طرح دنبال شود.
حجت‌الاسلام حسین‌زاده در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا خط ایرانی ظرفیت جهانی شدن را دارد یا خیر؟ بیان کرد: خط و هنر ایرانی دارای ظرفیت بالایی است و تلفیق آن با کلام وحی می‌تواند درخشش آن در جهان را به دنبال داشته باشد، البته این امر نیازمند فرهنگ‌سازی است و به یک باره نمی‌شود خط خوشنویسان ایرانی را در قرآن‌ها رواج داد و نیاز به طراحی خط مشی دارد و به‌تدریج باید در یک مسیر طراحی شده حرکت کرد.
وی در ادامه درباره خط عثمان‌طه گفت: خط عثمان‌طه نیز خط ارزشمندی است و دارای ویژگی‌های زيبايی‌شناختی بوده و قواعد تجويد در رسم‌الخط آن رعایت شده است، اما خط خوشنویسان ایرانی نیز از این قاعده مستثنا نیست و از سوی دیگر دارای تنوع بوده و از ویژگی‌های زیبایی‌شناختی، روانی، خوانایی و ... برخوردار هستند و می‌توانند جای خطوطی مانند عثمان‌طه را بگیرند.
دبیرکل بنیاد قرآن تصریح کرد: خطوط ایرانی دارای قابلیت‌های بسیاری است و از نظر زیباشناختی، می‌تواند رابطه عاطفی و احساسی با مخاطب برقرار کند. مانند خط مرحوم نیریزی و یا طاهر خوشنویس که بسیار ارزشمند است. از این رو نباید مخاطبان را به یک خط خاص محدود کنیم، بلکه باید به ذائقه و سلیقه آنها نیز اهمیت داده و تنوع در خطوط را مورد توجه قرار دهیم.
وی یادآور شد: به شخصه علاقه بسیاری به خط طاهر خوشنویس دارم؛ چرا که با انسان حرف می‌زند؛ از این رو خط خوب نیز می‌تواند در انس مخاطب با قرآن اثرگذار باشد.
captcha