آغاز فعالیت مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش و مسابقات قرآن دانش‌آموزی
کد خبر: 3515301
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰

آغاز فعالیت مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش و مسابقات قرآن دانش‌آموزی

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از آغاز فعالیت‌های تابستانی مراکز دارالقرآن آموزش و پرورش و آغاز مرحله کشوری مسابقات قرآن دانش‌آموزی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی شبکه قرآن سیما درباره رویکرد برنامه‌های حوزه قرآن، عترت و نماز این وزارتخانه اظهار کرد: اولین رویکرد ما مدرسه‌محوری است و برنامه‌های قرآنی ما در آموزش و پرورش با محوریت مدرسه بوده و تمام برنامه‌ریزی‌ها با محوریت مدرسه اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه رویکرد دیگری که در برنامه‌های قرآنی دنبال می‌کنیم بحث فراگیری و اثربخشی برنامه‌ها است، گفت: ما به لحاظ آموزشی، پرورشی و تربیتی مسئول 13 میلیون دانش‌آموز هستیم و باید برای تمامی این دانش‌آموزان برنامه داشته باشیم و اصل سوم نیز توسعه مشارکت و مشارکت‌پذیری در برنامه‌ها است که با این سه اصل اقدامات ویژه‌ای را برای فصل تابستان و فعالیت‌های اوقات فراغت دانش‌آموزی پیش‌بینی کرده‌ایم.
مسیب‌زاده ادامه داد: هم‌اکنون پایگاه‌های تابستانی ما در کنار مراکز دارالقرآن الکریم آموزش و پرورش از هفته دوم تیرماه فعالیت خود را آغاز کرده و در کنار بقیه فعالیت‌ها آماده هستیم تا بتوانیم دانش‌آموزان را در تابستان تحت آموزش‌های قرآن و عترت(ع) قرار دهیم.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سومین دوره توانمندسازی مدیران دارالقرآن‌های سراسر کشور را خردادماه با حضور 700 نفر از مدیران دارالقرآن‌ها در کنار کارشناسان قرآنی استان‌ها در اردوگاه شهید باهنر برگزار کردیم.
وی درباره تجهیز دارالقرآن‌های آموزش و پرورش و امکانات این مراکز، عنوان کرد: دارالقرآن‌های آموزش و پرورش تجهیز شده‌اند و نزدیک به 60 هزار دقیقه تلاوت تصویری در اختیار این مراکز قرار گرفته است و فعالیت این مراکز با توجه به امکانات و تجهیزات فراهم شده در فصل تابستان به جدیت دنبال می‌شود.
مسیب‌زاده با بیان اینکه نزدیک به یک میلیون نفر در مراکز دارالقرآن ما آموزش می‌بینند، اظهار کرد: دارالقرآن‌های ما جنبه تمرکز دارد اما بسیاری از مدیران ما، دانش‌آموزان را در مدارس ساماندهی می‌کنند. مراکز دارالقرآن بحث تخصصی آموزش قرآن را دنبال می‌کنند اما پایگاه‌های تابستانی ما، راهیان نور و... فعالیت‌های قرآنی به صورت عمومی دارند.
وی در این بخش از سخنان خود به مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: یکی از اتفاقات خوبی که امسال در حوزه مسابقات قرآن دانش‌آموزی رخ داد تجمیع مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی با مسابقات قرآن شکوفه‌ها بود و با این اتفاق جلوی یک کار موازی گرفته شد.
مسیب‌زاده ادامه داد: امسال اولین سالی است که این تجمیع انجام شده است و با توجه به اینکه مسابقات هم‌اکنون در مشهد مقدس در حال برگزاری است ثمرات این تجمیع در این مسابقات باید نمود پیدا کند. این مسابقات تا 11 مردادماه در دو استان مشهد و همدان و در دو بخش آوایی و پژوهشی برگزار می‌شود.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: مسابقات پژوهشی هم‌اکنون در رشته‌های نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، تفسیر قرآن، انشاء و احکام نماز در حال برگزاری است و مسابقات آوایی در رشته‌های قرائت، حفظ و مداحی و اذان و ترتیل‌خوانی نیز در همدان برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: مسابقات قرآن دانش‌آموزی در رشته حفظ هر سال تا رشته پنج جزء بود اما امسال به‌دلیل تجمیع این مسابقات با مسابقات قرآن شکوفه‌ها، به صورت تخصصی وارد این حوزه شدیم و حفظ 10 جزء، 20 جزء و حفظ کل نیز به مسابقات قرآن دانش‌آموزی اضافه شد و هر اتفاقی که در مسابقات قرآن شکوفه‌ها رخ می‌داد در مسابقات قرآن دانش‌آموزی نیز شاهد خواهیم بود.
مسیب‌زاده در ادامه گفت: حتی انتخاب داوران نیز با مشورت کمیته فنی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن هماهنگ شده است و در برگزاری این مسابقات گام‌ به گام حرکت کرده‌ایم و سازمان اوقاف نیز همکاری خوبی با ما داشته است.
وی در این بخش از سخنان خود به نقش دارالقرآن‌های آموزش و پرورش در برگزاری مسابقات قرآن اشاره کرد و گفت: پیش از این دانش‌آموزان در مراکز و موسسات قرآنی آموزش می‌دیدند و از آن موسسات قرآنی به مسابقات قرآن می‌آمدند اما در حال حاضر با راه‌اندازی مراکز دارالقرآن کار با جدیت شروع شده است و دارالقرآن‌های ما آموزش حفظ دارند و حتی حافظان کل قرآن تربیت کرده‌اند.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: دانش‌‌آموزانی که به مرحله کشوری مسابقات قرآن دانش‌آموزی راه پیدا کرده‌اند حتماً یک دوره آموزشی در مراکز دارالقرآن گذرانده‌اند و با توجه به اینکه تأکید ما آموزش قبل از مسابقه است فضای دارالقرآن‌ها بهترین فضا برای آموزش قبل از مسابقه به دانش‌آموزان است.
وی با بیان اینکه دانش‌آموزان ما خیلی مستعد هستند اما اگر این استعدادها ارتقا پیدا نکند هرز می‌رود، گفت: مراکز دارالقرآن‌‌های آموزش و پرورش بهترین فضا برای ارتقای استعدادهای قرآنی دانش‌آموزان است و سفارش ما هم کار محتوایی است و به دنبال کار بزرگ کم‌عمق نیستیم بلکه به‌دنبال کارهای خاصی هستیم که علاقه‌مندان خود را جذب کند.
مسیب‌زاده در ادامه به مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: چهار دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزش برگزار شده است و چهارمین دوره در سال 77 بوده است و نزدیک به 16 سال است که مسابقات قرآن بین‌المللی برای دانش‌آموزی برگزار نکرده‌ایم و اما امسال تصمیم بر آن شد که پنجمین دوره این مسابقات را برگزار کنیم.
وی افزود: این مسابقات با حضور دانش‌آموزانی از 30 تا 50 کشور جهان در نیمه دوم سال جاری برگزار می‌شود؛ جلسات برنامه‌ریزی و هماهنگی در حال برگزاری است و این جلسات با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سال گذشته سال مستندسازی کارها در حوزه معاونت پرورشی و اداره‌کل قرآن، عترت و نماز بود، گفت: سال تحصیلی جدید را با 61 کتاب که به صورت فوق‌برنامه تولید شده است آغاز می‌کنیم.
مسیب‌زاده ادامه داد: همچنین نزدیک به 18 عنوان کتاب پیرامون نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و قرآن تهیه شده است و دستورالعمل اجرایی فعالیت‌های قرآنی با عنوان «ندای رحمت» نیز به چاپ می‌رسد.
captcha