برگزاری مسابقات کشوری قرآن فرهنگیان برای نخستین‌بار/ افزایش دارالقرآن‌ها به 700 مرکز
کد خبر: 3509146
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵
مسیب‌زاده خبر داد:

برگزاری مسابقات کشوری قرآن فرهنگیان برای نخستین‌بار/ افزایش دارالقرآن‌ها به 700 مرکز

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: مسابقات کشوری قرآن ویژه فرهنگیان امسال برای نخستین‌بار برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که پیش از ظهر امروز، اول تیرماه برگزار شد، با بیان اینکه امسال سه اصل محوری را در برنامه‌های خود دنبال کرده‌ایم، گفت: مدرسه‌محوری، فراگیری در حین اثربخشی و توسعه مشارکت‌پذیری و مشارکت‌جویی سه محوری هستند که در سال جاری دنبال کردیم و سال تحصیلی آینده نیز در دستور کار خود قرار می‌دهیم.
وی افزود: با توجه به اتاق فکری که در اداره‌کل قرآن، عترت و نماز تشکیل شد تحولات خوبی صورت گرفت و بسیاری از برنامه‌های ما که نتیجه این اتاق فکر بودند با توجه به سه اصل محوری برنامه‌ریزی و اجرا شدند.
مسیب‌زاده ادامه داد: از جمله اقدامات تحولی ما طرح الگوی تلاوت یا تلاوت‌های تقلیدی است که این طرح را امسال به صورت آزمایشی در سراسر کشور اجرا کردیم و در سال تحصیلی آینده به صورت سراسری این طرح را دنبال می‌کنیم.
وی با بیان اینکه بحث تولید محتوای دارالقرآن‌ها از دیگر برنامه‌های ما است، عنوان کرد: تألیف شش عنوان کتاب برای شش سطح دارالقرآن‌ها در حال انجام است تا تمامی دارالقرآن‌های آموزشی و پرورش محتوای یکسانی در آموزش داشته باشند و سطوح آموزشی این مراکز نیز در سراسر کشور یکسان باشد.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در ادامه گفت: تولید محتوای 18 گانه مسابقات قرآن، عترت و نماز از دیگر برنامه‌های ما است که این محتوا امسال به تولید انبوه می‌رسد. همچنین سال گذشته مجوز انتشار نشریه قرآنی «تربیت» را از وزارت ارشاد دریافت کردیم و این نشریه در سال تحصیلی آینده در قالب 10 شماره و شمارگان 20 هزار نسخه به چاپ می‌رسد.
وی به برگزاری مسابقات کشوری قرآن ویژه فرهنگیان برای نخستین‌بار در سال جاری اشاره کرد و افزود: این مسابقات پیش از این فقط در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها برگزار می‌شد اما از امسال همانند مسابقات قرآن دانش‌آموزی، مسابقات فرهنگیان نیز به صورت کشوری برگزار می‌شود و زمان برگزاری مرحله کشوری این مسابقات شهریورماه خواهد بود.
مسیب‌زاده با اشاره به تولید کتاب‌های امام‌شناسی که سال گذشته در مقطع متوسطه اول و متوسط دوم انجام شد، گفت: برای سال تحصیلی آینده کتاب‌های امام‌شناسی را برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی نیز تولید می‌کنیم و هدف از تولید و عرضه این کتاب‌ها در مدارس، ایجاد محبت و انس با امامان است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مرحله کشوری سی و چهارمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی که از اواخر تیرماه آغاز می‌شود، اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه مسابقات قرآن شکوفه‌ها و دانش‌آموزی براساس مصوبه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن با هم تلفیق شده و با عنوان مسابقات قرآن دانش‌آموزی برگزار می‌شود مرحله کشوری این مسابقات را امسال با تغییرات اساسی نسبت به سال‌های قبل در مشهد و همدان برگزار می‌کنیم.
مسیب‌زاده عنوان کرد: افزایش دو رشته ترتیل‌خوانی و حفظ ویژه از جمله تغییراتی است که در این دوره از مسابقات قرآن دانش‌آموزی شاهد هستیم و این مسابقات با حضور 120 داور ملی و بین‌المللی قضاوت می‌شود. همچنین مسابقات بین‌الملی قرآن دانش‌آموزی نیز نیمه دوم سال جاری با حضور بیش از 160 دانش‌آموز دختر و پسر از 40 کشور جهان برگزار می‌شود.
وی درباره زمان‌بندی مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی گفت: مسابقات پژوهشی در مشهد مقدس و مسابقات آوایی در همدان برگزار می‌شود که براین اساس مسابقات پژوهشی دانش‌آموزان پسر از 25 تا 28 تیرماه در مشهد و مسابقات پژوهشی دانش‌آموزان دختر از 29 تیرماه تا اول مردادماه در مشهد برگزار خواهد شد.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: همچنین مسابقات آوایی دانش‌آموزان پسر از سوم تا ششم مردادماه و مسابقات آوایی دانش‌آموزان دختر نیز از هشتم تا یازدهم مردادماه در همدان برگزار می‌شود. مرحله کشوری مسابقات قرآن فرهنگیان نیز شهریورماه برگزار خواهد شد.
وی در این بخش از سخنان خود به برنامه‌های محوری که برای سال تحصیلی آینده در دستور کار این اداره است اشاره کرد و افزود: بحث حفظ موضوعی آیات قرآن و افزایش مراکز دارالقرآن‌های آموزش و پرورش از 650 مرکز به 700 مرکز از جمله برنامه‌های محوری ما در سال تحصیلی آینده خواهد بود.
مسیب‌زاده در بخش پایانی این نشست در پاسخ به پرسش ایکنا در خصوص نحوه مشارکت و همکاری سازمان اوقاف در جهت برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی، گفت: سازمان اوقاف همکاری خوبی در برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی داشته است و هرچند که در استان‌ها مشکلاتی وجود داشته است اما مهم این است که رویکرد سازمان اوقاف پرهیز از موازی‌کاری و تلفیق مسابقات شکوفه‌ها با مسابقات دانش‌آموزی است.
وی یادآور شد: ادارات اوقاف و امور خیریه برخی استان‌ها اعتبار 100 میلیون تومانی برای برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی در استان خود هزینه کرده و به آموزش و پرورش استان‌ها کمک کرده‌اند و استان‌هایی هم داشته‌ایم که ادارات اوقاف آنها حتی یک ریال اعتبار هم به مسابقات قرآن دانش‌آموزی استان خود نداده‌اند.
captcha