انتشار 2 اثر قرآنی تا پایان سال/ ترجمه مطالعات مستشرقین درباره قرآن
کد خبر: 3321275
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷
غفاری اظهار کرد:

انتشار 2 اثر قرآنی تا پایان سال/ ترجمه مطالعات مستشرقین درباره قرآن

گروه ادب: مدیر انتشارات حکمت از انتشار دو اثر قرآنی تا پایان سال خبر داد و گفت: مطالعات غرب و مستشرقین درباره قرآن و حدیث به فارسی ترجمه می‌شود.

محمدحسین غفاری، مدیر انتشارات حکمت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره انتشار کتاب‌هایی با موضوعات اسلامی گفت: مجموعه مطالعات قرآن و حدیث در ذیل مجموعه مطالعات اسلامی حکمت است که زیرنظر مهرداد عباسی چاپ و منتشر می‌شود. این مجموعه با رویکردی آکادمیک و مطابق با معیارهای پژوهشی امروز در پی عرضه تصویری واقعی از پیش‌فرض‌ها، مسئله‌ها، روش‌ها و دیدگاه‌های جدید در مطالعات قرآن و حدیث است.

وی افزود: همچنین این مطالعات رویکرد نمایاندن رهیافت‌ها و چشم‌اندازهای نوین مطالعات اسلامی به پژوهشگران و علاقه‌مندان شاخه‌های علوم انسانی و اجتماعی را دنبال می‌کند که در رابطه با آن تاکنون 5 عنوان کتاب به چاپ رسیده است.

غفاری ادامه داد: این مطالعات اغلب بر روی کارهایی که غرب و مستشرقین درباره قرآن و حدیث انجام داده‌اند، صورت می‌گیرد. همچنین آثاری که لازم است مخاطبان از آن مطلع شوند، ترجمه می‌شود و در این راستا کتاب‌هایی با عناوین «رهیافت‌هایی به قرآن»، «قرآن و زن»، «شفاهی و مکتوب در نخستین‌ سده‌های اسلامی»، «رویکردهایی به تاریخ تفسیر قرآن» و «تاریخ‌گذاری حدیث: روش‌ها و نمونه‌ها» منتشر شده است.

وی با اشاره به اینکه این مطالعات از 5 سال پیش آغاز شده است، بیان کرد: در زمینه این مطالعات 10 عنوان به تصویب رسیده است و تعدادی نیز در دست نشر بوده که از میان آنها می‌توان به «تفاسیر صوفیانه قرآن از سده چهارم تا هشتم هجری» ترجمه کریستین سندز و «پیامبران عهدین در قرآن و منابع اسلامی» نوشته روبرتو توتولی اشاره کرد که تا پایان سال جاری روانه بازار نشر می‌شوند.

مدیر انتشارات حکمت در ادامه تصریح کرد: یکی از آثاری که پس از چاپ آن از سوی مستشرقین در ایران مورد توجه قرار گرفته و ترجمه شده، دایرةالمعارف قرآن است که تاکنون سه جلد از آن به چاپ رسیده است و دو جلد دیگر نیز در دست ترجمه، تدوین و آماده‌سازی است.

وی یادآور شد: چند عنوان کتاب دیگر نظیر «قرآن به مثابه متن» شامل مجموعه مقالات اشتفان ویلد، «مناسبات متنی در قرآن: ارتباط، انسجام و ساختار» نوشته سلوی العوا، «بازاندیشی حدیث در اندیشه اسلامی معاصر» نوشته دنیل براون، «تحولات تفسیر قرآن در نخستین سده‌های اسلامی» نوشته هربرت برگ و «قرآن و تفسیر ادوار شیعه امامیه»، «نواندیشان مسلمان معاصر و قرآن»، «قرآن بومی: ترجمه و پیدایی تفسیر فارسی»، «خدا زیباست؛ تجربه زیبایی‌شناختی قرآن» نیز که در زیرمجموعه مطالعات اسلامی مصوب شده، منتشر خواهد شد.

captcha