سیداحمد میریان، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی ساری در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) شعبه مازندران، نمایندگی ساری گفت: نگاه قرآن به مسئله ترور، منفی بوده و هر گونه ترور شخص و يا شخصيت را محكوم کرده است و آن را خلاف اصول انسانی میداند، آیات بسياری در مذمت غيبت، تهمت و افترا وارد شده و از آنها به عنوان رذايل اخلاقی و امور نا به هنجار ياد و طرد شده است.
این استادیار علوم قرآن و حدیث با بیان اینکه در فرهنگ اسلامی هر گونه قتل و كشتن افراد حتی گناهكار به صورت ترور و اغتيال محكوم شده است، تصریح کرد: از نظر عقلا و عرف شيوه ترور، امری ناپسند و منكری زشت و ناهنجار است و اسلام نيز به شدت با مظاهر اين گونه اعمال برخورد كرده است.
وی با اشاره به آیه 151 سوره اعراف، «وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَاللّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ... و نفسى را که خدا حرام گردانیده، جز به حق مکشید»، افزود: تمام نفوس انسانها، اعم از شیعه و سنّى و نیز مسلمان و غیر مسلمان، احترام دارد و تنها جایى که شارع مقدس استثنا کرده باشد، مىتوان در آن موارد محدود به قتل افراد اقدام ورزید.
این قاری قرآن اظهار کرد: نمىتوان با حرکات تروریستى، جان، مال و آبروى انسانها را به خطر انداخت، مگر آنکه در مورد خاصى اسلام اجازه ریختن خون کسى را داده باشد.
وی ادامه داد: كسانی كه به نام آسمان مردمان را ترور میكنند و با بمبهای دست ساز و مواد شيميايی كشنده دست به قتل و جنايت میزنند، مردان شيطان و هوای نفس خود هستند.
معاون دانشگاه آزاد اسلامی ساری، عنوان کرد: این روزها که واژه ترور شخصیت را زیاد میشنویم باید بدانیم قرآن نیز از تهمت و بهتان با همین عنوان یاد میکند، چنانچه در آیه 52 سوره مبارکه ذاریات آمده است: «كَذَلِكَ مَا أَتَى الَّذِينَ مِن قَبْلِهِم مِّن رَّسُولٍ إِلَّا قَالُوا سَاحِرٌ أَوْ مَجْنُونٌ... بدين سان بر كسانى كه پيش از آنها بودند، هيچ پيامبرى نيامد جز اينكه گفتند ساحر يا ديوانهاى است.»
وی ادامه داد: در آیات ۱۷۶ و ۱۸۵ سوره شعراء سخن از ترور شخصیت شعیب پیامبر است، چنان که در آیات ۲۳ و ۲۵ سوره قمر و نیز ۱۴۲ و ۱۵۳ سوره مبارکه شعراء حضرت صالح را به هوسرانی و نیز افسون شدن از سوی جنیان متهم میسازند تا از چشم جامعه بیافتد.
میریان تأکید کرد: در آیه 112 سوره نساء آمده است « وَمَن يَكْسِبْ خَطِيئَةً أَوْ إِثْمًا ثُمَّ يَرْمِ بِهِ بَرِيئًا فَقَدِ احْتَمَلَ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا... هرکس خطا یا گناهی را کسب کند و سپس آنرا به بیگناهی پرتاب کند مرتکب بهتان و گناهی بزرگ شده است.»
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ساری، خاطرنشان کرد: کسب در مواردی است که با قصد و نیت قبلی است و کلمه «یرم» از «رمی» به معنی پرتاب کردن یا تیرانداختن است که همان ترور است اما ترور شخصیت و بردن آبروی مومن نیز به معنای ترور است چرا که با اینکار قدرت دفاع از طرف مقابل گرفته میشود.
وی افزود: واژه «احتمل» به معنی کشیدن بار بردوش است و از اسامی گناه در قرآن «وزر» و بار است که آدمی ناچار است آن را بر دوش بکشد.
میریان اظهار کرد: روز هشتتم شهریور ماه ۱۳۶۰ محمدعلی رجایی رئیس جمهور و محمدجواد باهنر نخستوزیر وقت به همراه گروهی از اعضای هیات دولت در انفجار دفتر نخستوزیری به شهادت رسیدند.
وی افزود: ترور کردن همانطور که در مطالب فوق بیان شد از نظر اسلام و قرآن به شدت تقبیح شده ولی متاسفانه ما شاهدیم آنانی که در جهان پرچم دفاع از حقوق بشر را در دست گرفتند خود بزرگترین ناقص حقوق بشر و تروریست پرور شدهاند.
این قاری قرآن تأکید کرد: آیات و روایات مسلم شیعی هیچ نوع تروریست را برنمیتابد و انسانها را از هر گونه ترور و هر نوع بیحرمتی به کرامت انسانی برحذر میدارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ساری تأکید کرد: آنهایی که با نام اسلام به ترور شخصیت و قتل عام میپردازند، هدفشان تخریب چهره اسلام و انحراف افکار جهانی از درک زیباییهای این دین آسمانی است.