بررسی عوامل مؤثر بر خانواده ايرانی در شماره جديد نشريه «حورا»
کد خبر: 2165282
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۵

بررسی عوامل مؤثر بر خانواده ايرانی در شماره جديد نشريه «حورا»

نمايندگی مركز مديريت حوزه های علميه خواهران:شماره 39 دوماهنامه حورا با موضوع محوری «دلالت‌ها و عوامل مؤثر بر كنش‌های خانواده ايرانی» از سوی دفتر مطالعات و تحقيقات زنان وابسته به مركز مديريت حوزه‌های علميه خواهران منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه حوزه های علميه، در بخش نگاه ويژه اين نشريه، با مروری بر بيانيه تحليلی دفتر مطالعات و تحقيقات زنان، تحول وضعيت خانواده در ايران، شكاف نسلی و تغيير در سبك زندگی روزمره، علت اصلی پرداختن بيانيه سال 90 دفتر مطالعات زنان به اين موضوع ذكر شده است.
در اين بيانيه، خانواده و اجتماع به منزله آينه تمام نمای يكديگر معرفی شده‌ و بسياری از مسائل اجتماعی، بازگويه‌ای از مسائل خانواده و نشانگر نظم تربيتی و سبك زندگی حاكم بر خانواده قلمداد شده است. اين بيانيه با بررسی خانواده در يك نمای كلی، روند خانواده ايرانی را در مواجهه با الگوهای متعدد و تكثيرپذيری از سبك زندگی، روندی دنيايی و منابع معنادهنده به كنش‌های خانواده را در حال تكثر تحليل می‌كند و يكی از مهم‌ترين نشانه‌های دنيايی شدن را تغيير مفهوم دينی كمال به مفهوم دنيايی موفقيت می‌داند و در پايان بيانيه، توجه به نظريه تكاملی انقلاب اسلامی به عنوان راهبردی برای آينده، به جامعه مديريتی كشور، نخبگان و خانواده توصيه می‌شود.
در بخش گفتگوی اين شماره از نشريه حورا، گفتگوهايی با نعمت‌الله فاضلی، عضو هيأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی پيرامون «خانواده و رسانه‌ای شدن آن» و وحيد شالچی، عضو هيأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، پيرامون «خانواده ايرانی و بازتوليد ارزش‌های آن» و درباره «طراحی درخت سبك زندگی تجويزی اسلامی» با حجت الاسلام والمسلمين محمد كاويانی، عضو هيأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، صورت گرفته است.
همچنين «سقوط ولايت در ازدواج باكره در فرض منع غير موجه ولی» نوشته حجت الاسلام سجادی امين، «خانواده هسته‌ای بر اساس انديشه جامعه شناختی پارسونز» اثر زهرا امين مجد و «زنان، مصرف و سبك زندگی» نوشته زينب زادسر، از مقالات منتشر شده در شماره 39 نشريه حورا به شمار می‌روند.
در اين شماره نشريه حورا گزارشی از سفر فريبا علاسوند عضو هيئت علمی دفتر مطالعات و تحقيقات زنان و نويسنده كتاب «زنان در موازنه حق و تكليف» به ايتاليا و در بخش واژه‌نامه مبحث «جامعه‌شناسی جنسيت» به كوشش سميه حاجی اسماعيلی، «جامعه‌شناسسی فمينيستی» اثر فهيمه زارع و «تفاوت‌های جنسی» به كوشش فاطمه سعيدی بررسی شده‌اند.
بخش ديگری از نشريه حورا به گزارش كتاب «وای وای اروپا، آمريكا» و معرفی كتاب «مصرف و سبك زندگی» اختصاص يافته است.
علاقه‌مندان جهت دسترسی به اين نشريه می‌توانند به پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر مطالعات و تحقيقات زنان به نشانی www.womenrc.ir مراجعه كنند.
captcha