تلاش برای تربیت متوازن ۱۲ میلیون دانش‌آموز/ مصمم به اجرای سند تحول هستیم
کد خبر: 1452573
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
فانی در پاسخ به ایکنا عنوان کرد:

تلاش برای تربیت متوازن ۱۲ میلیون دانش‌آموز/ مصمم به اجرای سند تحول هستیم

گروه جامعه: وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ثبت‌نام بیش از ۱۲ میلیون و ۲۶۸ هزار دانش‌آموز برای سال تحصیلی جدید، اعلام کرد: تربیت دارای شش ساحت است و ما تلاش داریم در همه این ساحت‌ها ورود پیدا کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، امروز دوشنبه 31 شهریور ماه و در آستانه آغاز سال تحصیلی طی نشستی خبری به تشریح ویژگی‌های سال تحصیلی 93 ـ 94 پرداخت و در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در خصوص مهم‌ترین چالش و آسیب فرهنگی که دانش‌آموزان کشور با آن مواجه هستند، گفت: به موجب فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی که از ضمائم سند تحول نظام آموزشی کشور است، تربیت دارای شش ساحت است.
وی در خصوص این شش ساحت گفت: «اعتقادی اخلاقی»، «تربیت بدنی و جسمانی»، «تربیت اجتماعی سیاسی»، «علمی و فناورانه»، «زیباشناختی و هنری» و ساحت «حرفه‌ای و اقتصادی» که تلاش آموزش و پرورش این است که در همه این ساحت‌ها ورود پیدا کند چرا که یک تربیت متوازن باید در همه این ساحت‌ها نقش داشته باشد.
فانی افزود: در آموزش و پرورش مصمم به اجرای سند تحول هستیم و در راستای این شش ساحت فعالیت‌هایی را در سال تحصیلی جدید در نظر گرفته‌ایم.
وی در خصوص مهمترین آسیبی که دانش‌آموزان با آن مواجه هستند، عنوان کرد: مهمترین آسیب بستگی به تک تک دانش‌آموزان، دوره‌ تحصیلی، محیطی که دانش‌آموز در آن زندگی می‌کند و ... دارد.
وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: تاکنون 12 میلیون و 268 هزار و 605 دانش‌آموز در سامانه وزارت آموزش و پرورش ثبت‌نام کرده‌اند و پیش‌بینی ما این است که این آمار به تعداد 12 میلیون و 700 هزار دانش‌آموز خواهد رسید.
وی ادامه داد: این تعداد دانش‌آموز با بیش از یک میلیون فرهنگی در 122 هزار و 278 مدرسه تحصیل خود را آغاز خواهند کرد.
فانی بیان کرد: آموزش و پرورش در سالی که گذشت، مبتنی بر پنج سیاست بود: سیاست ساماندهی و بهسازی منابع انسانی، سیاست توسعه مشارکت در آموزش و پرورش، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، تمرکز زدائی و عملیاتی کردن بودجه آموزش و پرورش که این پنج سیاست ذیل راهبرد اصلی آموزش و پرورش که کیفیت بخشی آموزش و پروش است سامان پیدا کرد.
18 هزار فرهنگی اول مهر ماه بازنشسته می‌شوند/ کسی استخدام نمی‌شود
فانی در ادامه این نشست خبری به ارائه گزارشی از عملیاتی کردن پنج سیاست مطرح شده اختصاص داد و گفت: با توجه به اینکه بیش از 18 هزار فرهنگی در اول مهر ماه و تعدادی نیز در طول سال تحصیلی بازنشسته خواهند شد و نیروی انسانی جدیدی وارد نظام آموزش و پرورش نمی‌شود و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان هنوز فارغ‌التحصیل نشده‌اند، کلیه مدارس و واحدهای آموزشی و تربیتی با نیروی انسانی موجود ساماندهی شده است.
12 درصد دانش‌آموزان ما در مدارس غیر دولتی مشغول به تحصیل خواهند شد
وی به توسعه مشارکت‌ها در آموزش و پرورش نیز اشاره و اعلام کرد: روزی که آموزش و پرورش را تحویل گرفتم، هشت و نیم درصد دانش‌آموزان در مدارس غیر دولتی مشغول به تحصیل بود‌ه‌اند اما ظرف یک سالی که از برنامه‌ریزی ما ذیل توسعه مشارکت می‌گذرد، قریب به 12 درصد دانش‌آموزان ما در مدارس غیر دولتی مشغول به تحصیل خواهند شد و این اقدام بسیار مهمی در تحقق سیاست توسعه مشارکت و به کارگیری توان بخش خصوصی در آموزش و پرورش کشور است.

فانی با تأکید بر اینکه توسعه مشارکت با آموزش و پرورش فقط به ایجاد مدارس خصوصی یا غیر دولتی محدود نمی‌شود، گفت: توسعه مشارکت دانش‌آموزان در قالب جدی گرفتن شوراهای دانش‌آموزی، مشارکت معلمین و فرهنگیان در قالب شوراهای معلمان در مدارس، استفاده از توان تشکل‌های فرهنگیان (که قبلاً هم عنوان کرده‌ام که تشکل‌های فرهنگیان را به عنوان یک فرصت برای آموزش و پرورش می‌دانیم نه یک تهدید) و توسعه مشارکت اولیا در مدرسه از مشارکت‌های مورد توجه ما است.
انجمن اولیا و مربیان را جدی بگیرید
وی خطاب به مدیران مدارس، گفت: انجمن اولیا و مربیان را جدی بگیرید و از توان این انجمن‌ها و اولیای دانش‌آموزان در بهتر کردن فضای مدرسه استفاده کنید.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید بیش از 125 میلیون جلد کتاب درسی در کشور توزیع شده است، عنوان کرد: امسال علی‌رغم اینکه کلاس هشتم به عنوان پایه جدید ایجاد شده است و برخی از کتاب‌های پایه چهارم، سوم و هفتم تجدید نظر شده است و حدود 15 کتاب جدید نیز تألیف شده است، همه کتاب‌ها آماده توزیع هستند.
وی از برگزاری دوره‌های ویژه در تابستان برای معلمانی که قرار است کتاب‌های جدید‌التألیف را تدریس کنند، خبر داد و افزود: علاوه بر کتاب‌های جدید بسته آموزشی در تعدادی از پایه‌ها شامل کتاب‌ راهنمای معلم، نرم‌افزار و لوح‌های فشرده آموزشی برای معلمان و دانش‌آموزان تولید شده است.
معلمان و دانش‌آموزان اظهار نظر، انتقاد و گلایه کنند، ما می‌پذیریم
فانی سال تحصیلی 92 ـ93 را سالی دانست که آرامش در مدارس حاکم بود و گفت: معلمان و دانش‌آموزان در کمال آرامش در چارچوب قانون اختیار دارند که اظهار نظر، انتقاد و گلایه کنند و ما با کمال میل می‌پذیریم.
معتقد به امنیت فرهنگی هستیم نه فرهنگ امنیتی
وی تصریح کرد: نکته‌ای که بسیار مهم است این است که سال تحصیلی گذشته سال حاکمیت اخلاق و روابط انسانی در آموزش و پرورش بود و همانطور که قبلاً هم مطرح کرده بودم معتقد به امنیت فرهنگی هستیم نه فرهنگ امنیتی و آموزش و پرورش در سال گذشته شاهد این امنیت فرهنگی بوده و در سال جدید نیز همین سیاست را دنبال خواهیم کرد.
دولت به دنبال تحقق بحث منزلت، هویت و معیشت فرهنگیان است
فانی از تداوم سیاست ساماندهی نیروی انسانی در سال تحصیلی جدید خبر داد و اظهار کرد: بحث بهسازی نیروی انسانی را نیز آغاز خواهیم کرد و اعتقاد داریم نیروی انسانی آموزش و پرورش هم به لحاظ انگیزشی و هم به لحاظ شایستگی‌های حرفه‌ای نیاز به رسیدگی‌های ویژه دارد و بحث منزلت، هویت و معیشت فرهنگیان بحث جدی است که وزارت آموزش و پرورش و دولت به دنبال تحقق آن است.
وزیر آموزش و پرورش سال پیشرو را سالی دانست که کیفیت آموزش و پرورش هدف اصلی این وزارتخانه است و گفت: برای اولین بار 250 میلیارد تومان برای کیفیت بخشی آموزش و اجرای سند تحول در بودجه آموزش و پرورش پیش‌بینی شده است و همکاران من در تابستان برنامه‌های کیفیت بخشی را سامان داده‌اند و از فردا این برنامه‌ها در مدارس آغاز می‌شود.
از 131 راهکار سند تحول به 40 راهکار ورود پیدا می‌کنیم
وی ادامه داد: سند تحول نظام آموزشی کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان راهنمای عمل در آموزش و پرورش مطرح است و ما برای سال تحصیلی پیش‌رو از 131 راهکار سند تحول به 40 راهکار در قالب 99 برنامه ورود پیدا می‌کنیم که امیدواریم با این شروع بتوانیم در سال‌های آینده و در برنامه ششم و هفتم توسعه سند را به نتیجه نهایی برسانیم.
فانی خبر داد: در سال تحصیلی جدید 950 فضای آموزشی جدید به همراه پنج هزار و 700 کلاس درس با حدود 700 هزار متر مربع زیربنا به مجموعه فضاهای آموزش و پرورش اضافه شده است و علاوه بر کلاس‌های ایمن، 28 هزار کلاس درس به لحاظ گرمایشی اصلاح شده است و امیدواریم در سال‌های بعد کلاس‌های امن‌تری هم به لحاظ استحکام و هم گرمایشی در اختیار دانش‌اموزان قرار دهیم.
وی به مواردی که در سال جاری برای اولین بار اجرا می‌شود، اشاره کرد و گفت: از 26 مهر ماه المپیاد مدرسه‌ای آغاز می‌شود که به موجب این طرح بیش از سه میلیون دانش‌آموز در مدارس به مسابقات ورزشی می‌پردازند. همچنین طرح شهاب در پرورش استعدادهای درخشان برای دانش‌آموزان چهارم ابتدایی در تعدادی از مدارس به صورت آزمایشی اجرا می‌شود که به موجب این طرح دانش‌آموزان به جای جدا شدن از بدنه مدارس و تربیت در مدارس خاص به نام استعدادهای درخشان در داخل مدرسه خودشان ادامه تحصیل می‌دهند و استعدادهای برتر شناسایی و تقویت می‌شوند.
اجرای آزمایشی طرح عملیاتی کردن بودجه در600 مدرسه، حضور دانش‌آموزان در روزهای پنج‌شنبه در بیش از دو هزارو 100 به عنوان یک روز باشاط، ایجاد 101 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی،  تجهیز 300 پژوهش‌سرای دانش‌آموزی موجود از جمله اقداماتی بود که فانی از اجرای آنها برای اولین بار خبر داد و گفت: تمام این طرح‌ها دارای یک نظام ارزشیابی خواهد بود که اگر نتیجه ارزیابی‌ها خوب بود این طرح‌ها در سال‌های آینده توسعه پیدا خواهد کرد.
وی تصریح کرد: مصمم شده‌ایم که مبادی بی‌سوادی را مسدود کنیم و حضورمان را در اقصی نقاط کشور توسعه داده‌ایم به نحوی که بیش از 110 مدرسه تک دانش‌آموزه در کشور داریم و این نشان دهنده این است که دولت مصمم است کلیه فرزندان شش تا 11 ساله را تحت پوشش ببرد.
رؤسای آموزش و پرورش خانه به خانه در جست‌وجوی دانش‌آموزان باشند
فانی همچنین اعلام کرد: به کلیه رؤسای آموزش و پرورش نیز ابلاغ شده است که خانه به خانه در جست‌وجوی دانش‌آموزان باشند و تلاش کنیم تحت پوشش دوره ابتدایی را به 100 درصد برسانیم.

captcha