ابراز محبت در دین ما پسندیده است/ ضرورت ارائه قالب‌های دینی به جوان
کد خبر: 1374745
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۴
هدهدی:

ابراز محبت در دین ما پسندیده است/ ضرورت ارائه قالب‌های دینی به جوان

گروه اجتماعی: یک مدرس دانشگاه عنوان کرد: ابراز محبت در دین ما پسندیده است ولی باید بر مبنای صحیح برای جوانان تعریف شود؛ باید مراسم و برنامه ها را در قالب‌های دینی به جوان ارائه دهیم.

بهزاد هدهدی، مدرس دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، زندگی یک مؤمن را بر مدار معنویت قدسی عقلانی ترسیم کرد.

وی با بیان اینکه زیست مؤمنانه سه بُعد «معنا، عشق و تعالی» را برای خودمان و در ارتباط با دیگران در بر می‌گیرد اظهار کرد: فرد مؤمن در تمام ابعاد زندگی تعادل را در پیش می‌گیرد و بالا‌ترین میزان عشق وی در ارتباط با خداوند است، عشق به خداوند سبب می‌شود تجلی‌های پروردگار که مخلوقات وی هستند نیز در نظر مؤمن ذاتا ارزشمند محسوب می‌شود.

هدهدی با اشاره به اینکه ابراز محبت در زیست مؤمنانه تعالی را نیز در بر می‌گیرد گفت: مؤمن در ابراز محبت به رشد، تعالی و بالندگی طرف مقابل خود نیز توجه دارد و به وی از این جهت احترام می‌گذارد که این انسان، بنده خداوند است و خداوند بندگان خود را دوست می‌دارد.

شاخص‌های ابراز محبت در آئین اسلام

این مدرس دانشگاه تهران به شاخص‌های ابراز محبت در آئین اسلام اشاره و عنوان کرد: امام جعفر صادق(ع) تأکید داشتند که محبت خود را ابراز کنید و در دل نگاه ندارید. ایشان هدیه دادن و شادی کردن در هنگام شادی دیگران را از عوامل ابراز علاقه برمی‌شمارند.

وی ادامه داد: همچنین در تعالیم دینی دعا کردن، طلب خیر کردن برای دیگران و انجام حج به نیت دیگران نیز مصداق محبت محسوب می‌شود. همچنین امام على(ع) فرمودند: دوستى را زبان ابراز می کند و عشق و محبت از چشم‌ها پیداست.

هدهدی با بیان اینکه در مسائل دینی ابراز محبت در قالب‌های شرعی و چارچوب‌های منظم، مورد تأکید است، گفت: روز ولنتاین پدیده‌ای از فرهنگ‌های بیگانه است اما می‌توان از نکات مثبت آن استفاده کرد و در قالب‌های شرعی و دینی آن را پیگیری کرد.

وی ادامه داد: عید نوروز امری اسلامی نبود بلکه آئینی ایرانی بود، اما اسلام نه تنها آن را نفی نکرد بلکه با دمیدن روح جدیدی به آن، به تکمیل این سنت پرداخت. دعای تحویل سال، جانمایی قرآن در سفره هفت سین از جمله نکاتی است که به تکمیل این سنت پرداخت.

«آ شیخ ترمز» نباشیم

وی به تعبیری از استاد مطهری که می فرمایند: «آ شیخ ترمز» نباشیم و کمی هم «آ شیخ گاز» باشیم، اشاره و عنوان کرد: اگر روز ولنتاین را نفی می‌کنیم یا باید جایگزینی برای آن به جوانی که امروز با جامعه جهانی سر و کار دارد معرفی کنیم و یا این پدیده را در قالب‌های دینی به جوان ارائه دهیم. ابراز محبت در دین ما نیز پسندیده است ولی باید بر مبنای صحیح برای جوانان تعریف شود.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کمال
|
-
|
۱۳۹۲/۱۱/۲۶ - ۱۵:۴۸
0
0
آفرین بر استاد مطهری!! کاش مسئولین هم کمی با این تفکر استاد محترم همراهی می کردند و اقتباس های خوب از ابعاد مثبت فرهنگهای دیگر و دمیدن روح الهی و اسلامی را به آنها و ارتقای آنها را پیگیری می کردند بجای لعن و نفی و حذف و محکوم کردنهای بی نتیجه!
captcha