به گزارش ایکنا از مازندران، به نقل از معاونت ارتباطات و رسانه دفتر نماینده ولیفقیه در مازندران، آیتالله محمدباقر محمدی لائینی بیست و دوم آذرماه در دیدار رئیس و معاونان دانشگاه مازندران، با تبریک سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)، امام خمینی (ره) و روز زن، انتصاب رئیس جدید دانشگاه مازندران را تبریک گفت و اظهار کرد: شما افزون بر مسئولیت مدیریت دانشگاه، مأموریت مهمی در ایجاد نشستهای ماهانه میان رؤسای دانشگاههای استان برای دستیابی به وحدت نظر و تعامل مؤثر بر عهده دارید.
وی با بیان اینکه این مسئولیت فراتر از یک مدیریت اجرایی صرف است، افزود: این نقش، مسئولیتی عاطفی، پدرانه، ارشادی و دوستانه است و لازم است آییننامهای مکتوب از سوی وزارت مربوطه برای این جلسات تدوین شود تا اهداف و انتظارات آن برای همه رؤسای دانشگاهها روشن باشد. این اقدام میتواند الگویی مثبت و مشابه ساختارهای منسجم مدیریتی در سطح ملی باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از گسترش قارچگونه دانشگاههای غیرانتفاعی و رقابت ناسالم بر سر جذب دانشجو، بیان کرد: کاهش جمعیت دانشجویی موجب افت کیفیت آموزش، تضعیف استانداردها و حتی پدیده نگرانکننده مدرکسازی و مدرکفروشی شده است که این مسئله یک فاجعه ملی محسوب میشود و ارتباطی به گرایشهای سیاسی ندارد.

آیتالله محمدی لائینی نبود برنامهریزی جامع در آموزش عالی را از چالشهای اساسی دانست و خاطرنشان کرد: مشخص نیست استان مازندران به چه تخصصها و رشتههایی نیاز دارد؛ در برخی رشتهها چندین برابر نیاز دانشجو تربیت میشود و در حوزههای دیگر با کمبود نیرو مواجه هستیم. این وضعیت نارضایتی عمومی و مهاجرت نخبگان را در پی دارد.
وی با اشاره به جایگاه دانشگاه مازندران بهعنوان یک دانشگاه مهم ملی تأکید کرد: رسالت رئیس دانشگاه دو بُعد اساسی دارد؛ نخست اشراف دقیق بر مشکلات و ضایعات گذشته و دوم تلاش جدی برای اصلاح و کاهش آنها.
نماینده ولیفقیه در مازندران ادامه داد: اگر به علم و آموزش بهصورت جدی پرداخته شود، بسیاری از آسیبها و ضایعات فرهنگی نیز بهطور طبیعی برطرف خواهد شد.

امام جمعه ساری با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر اولویت علم، گفت: نباید دانشجوی باسواد اما بیهویت فرهنگی، بیبصیرت اجتماعی و سیاسی تربیت کنیم.
وی در پایان تصریح کرد: هرگونه کمتوجهی به بُعد فرهنگی در کنار آموزش، خطایی بزرگ است و هماهنگی و همافزایی رؤسای دانشگاهها برای تحقق اهداف علمی و فرهنگی، ضرورتی انکارناپذیر به شمار میرود.
