مرتضی علویان، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران در گفتوگو با ایکنا از مازندران درباره کارکرد اندیشکدههای حکمرانی گفت: اندیشکدههای حکمرانی و قانونگذاری استانی، سال گذشته از سوی مرکز پژوهشهای مجلس برای دقیقتر شدن قانونگذاری و اینکه تصمیمات براساس حل مسئله باشد و نظام حکمرانی از پایتخت به استانها تعمیم پیدا کند، طراحی شد.
وی افزود: اندیشکده هر استان مقیاس کوچکتری از مرکز پژوهشهای
مجلس شورای اسلامی است و قرار است تمام مصوبات و لوایح در حوزههای مختلف بدون تأیید اندیشکده استانی به مجلس راه پیدا نکند.
عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه
اندیشکده حکمرانی به دنبال پژوهشگر نیست، تصریح کرد: همه دستگاهها و سازمانها و مسائل استان و نوع مدیریت استان مازندران که در ۴۶ سال، ۲۶ استاندار داشته است باید بررسی شود آیا این شیوه مدیریت میتواند موفق باشد.
وی با بیان اینکه در تلاش هستیم با یک نگاه مدیریتی از ظرفیت نخبگی و منابع استان در راستای توسعه استان به شایستگی بهره ببریم، افزود: یکماه این مسئولیت به اینجانب واگذار شده و در حال تنظیم زیر ساختها و ریلگذاری هستم.
شایسته سالاری؛ معیار اندیشکده حکمرانی
مدیر اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری مرکز پژوهشها در مازندران، گفت: در مازندران این اندیشکده آغاز یک فرایند است و از هر گونه بازیهای حزبی و جناحی به دور بوده و اساساً ملاک در این اندیشکده شایسته سالاری و نظامهای حکمرانی است.
وی مازندران را دارای تنوع در حوزه سیاست، اقتصاد و فرهنگ دانست و افزود: اجماع مازندرانیها راهکار مناسب برای برون رفت از چالشهای پیشروی استان است و در این راستا از همه دستگاهها و نهادها همچون جهاددانشگاهی که از ظرفیت نخبگی و پژوهش مناسبی در سطح کشور برخوردار است میتوان بهره گرفت.
عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران بروکراسیهای اداری، محلیگرایی و... را از مشکلات مزمن این استان دانست و گفت: قدر و منزلت این استان متأسفانه در حدی که آخر هفته گردشگران برای تفریح و استراحت بیایند و زباله در استان انباشت کنند و به محل زندگیشان برگردند، تنزل یافته است.
وی با بیان اینکه نگاه ما در اندیشکده حکمرانی، رسیدن به یک اجماع نخبگی است، اظهار کرد: اندیشکده حکمرانی در سه حوزه سیاست، اقتصاد و فرهنگ فعالیت میکند. در این فضا شعار دولت چهاردهم
«وفاق ملی» است که در حقیقت همان حلقه مفقوده ما و اغلب نظامهای حکمرانی توحیدی است.
علویان اظهار کرد: ما نمیتوانیم بگوییم که فلان شخص، چون حزب و گروه من نیست حذفش کنیم، در نظام حکمرانی اسلامی شایستگان حاکم میشوند و چه بهتر این شایسته از نظر سیاسی با شما همراه باشد.
مدیر اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری مرکز پژوهشها در مازندران، وارد کردن «وفاق» به ادبیات سیاسی را یک اقدام مهم
دولت چهاردهم دانست و اظهار کرد: باید وفاق در بدنه جامعه اجرا شود و این ظرفیتسازی آرام آرام شکل گیرد چراکه اگر بهدنبال حکمرانی متعالی هستیم باید کسی که شایسته، متعهد و متخصص است بهکارگیری شود اگر چه در حزب و گروه من نباشد.
وی افزود: نگاه فراجناحی چیزی نیست که در فرصت اندک فرهنگسازی شود؛ در حال حضر در عزل و نصب مدیران، مقاومتهایی است و این آغاز راه است و باید پیوست فرهنگی در همه حوزهها را مورد توجه قرار دهیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران گفت: اولین معنای وفاق این است که از همه ظرفیتها بهره ببریم و وفاق میتواند پلی برای پیوست مدیریت و فرهنگ باشد.
خبرنگار علی پاداشی
انتهای پیام