درس‌های امام حسین(ع) در کربلا را در غزه پس دهیم
کد خبر: 4211120
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰
سخنرانان همایش «معرفت و رسالت حسینی»:

درس‌های امام حسین(ع) در کربلا را در غزه پس دهیم

اندیشمندان حاضر در سومین همایش بین‌المللی «معرفت و رسالت حسینی» که به میزبانی دانشکده فنی دانشگاه صنعتی فرات الاوسط کربلا برگزار شد؛ ظلم‌ستیزی و حمایت از مظلوم را از جمله آثار فرهنگ عاشورایی دانسته و تأکید کردند غزه، کربلای امروز است و عاشورا در آنجا در حال شکل‌گیری است زیرا تمام باطل در آنجا صف‌آرایی کرده‌اند.

به گزارش ایکنا، سومین همایش بین‌المللی «معرفت و رسالت حسینی» صبح امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه با عنوان «آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی» در دانشکده فنی دانشگاه صنعتی فرات الاوسط کربلای معلی برگزار شد.

در این همایش که با همکاری مرکز پژوهش‌های کربلا (وابسته به عتبه حسینی)، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق، سندیکای دانشگاهیان کربلا، مرکز مطالعات راهبردی حشد الشعبی، ستاد فرهنگی اربعین و بنیاد بین‌المللی اربعین برگزار شد، اساتید دانشگاه و اندیشمندانی از کشورهای ایران، عراق، نیجر، کویت، پرتغال، افغانستان، یمن و سوریه مقالات خود را ارائه کردند.

لزوم تبیین فلسفه آیین‌های اربعینی

فاضل محمد ظاهر، رئیس دانشگاه مهد الفنی در سخنرانی خود با تأکید بر اینکه مراسم اربعین با حضور میلیونی زائران از نقاط مختلف جهان برگزار می‌شود، گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در قالب این برنامه‌ها باید به آن پرداخت تبیین اهمیت و چرایی برپایی پیاده‌روی اربعین است تا همگان بدانند این رویداد بزرگ با چه هدفی برگزار می‌شود و چرا افراد برای زیارت به کربلا می‌آیند.

وی توجه به تبیین فلسفه پیاده‌روی اربعین را امری مهم دانست و افزود: باید جو مناسبی ایجاد شود تا اقشار مختلفی که به قصد زیارت، قدم در این مسیر می‌گذارند بدانند که امام حسین (ع) برای چه هدف والایی به شهادت رسید و جان خود و خانواده‌اش را در این راه نثار کرد.

سپس حسین لطیف الزبیدی، رئیس کل دانشگاه‌های کربلا به سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به تحولات مهم در منطقه غرب آسیا گفت: این همایش در حالی برگزار می‌شود که شاهد وقوع تغییرات گسترده‌ای در منطقه و جهان هستیم و واجب است که ما جامعه دانشگاهیان توجه ویژه‌‌ای به این مسائل داشته باشیم تا بتوانیم اهداف را به درستی شناسایی کرده و آن را به دنیا برسانیم.

این استاد دانشگاه با تأکید بر این موضوع که امام حسین(ع) برای مقابله با ظلم الگوی همه ما بوده و هست، افزود: وقتی داعش به عراق حمله کرد قصد داشت تاریخ ملت عراق و شیعیان را از بین برده و یاد امام حسین(ع) و ائمه را نابود کند اما جهاد مردم عراق زیر پرچم امام حسین(ع) مانع از وقوع این اتفاق شد.

در ادامه حجت الاسلام سید مجتبی حسینی، نماینده ولی فقیه در عراق طی سخنانی گفت: از خودگذشتگی برای اسلام یکی از مهم‌ترین پیام‌های امام حسین(ع) است که باعث محبوبیت این امام بزرگوار در بین آحاد مردم شده است.

وی افزود: شهادت امام حسین(ع) و پیام عاشورا انقلابی بود که اسلام را احیا کرد و ما هم مسئولیت داریم پیامی که از طریق عاشورا به ما منتقل شده است را تبیین کنیم تا همگان بدانند که پیام حماسه کربلا چه بود.

منیر عبدالعالی عباس الدعمی از دیگر سخنرانان سومین همایش بین‌المللی «معرفت و رسالت حسینی» به نمایندگی از اساتید دانشگاه گفت: هدف از برگزاری این همایش، توسعه فرهنگ حسینی و خدمت به امام حسین(ع) بود تا پیام حماسه کربلا را که مشتاقان زیادی دارد به گوش مردم برسانیم و بگوییم که امام حسین(ع) چرا انقلاب کرد و به شهادت رسید.

وی افزود: در دنیای کنونی مجموعه‌ای از فکرها و فرهنگ‌های مختلف وجود دارد و در این میان دشمن به دنبال از بین بردن فرهنگ عاشورا است پس ما وظیفه داریم تا با برگزاری چنین همایش‌هایی این روند غلط را تصحیح کرده و حقانیت امام حسین(ع) و فلسفه شهادتش را به گوش مردم برسانیم.

پیاده‌روی اربعین، نمونه‌ای از فرهنگ اصیل اسلامی

محمدکاظم آل‌ صادق، سفیر ایران در عراق دیگر سخنران سومین همایش بین المللی «معرفت و رسالت حسینی» ضمن تشکر از برگزاری این همایش گفت: فرهنگ زیارت اربعین یکی از مظاهر والای فرهنگ اسلام در بین کشورهاست و این حضور اجتماعی میلیون‌ها نفر از دلدادگان فرهنگ حسینی باید با رخ جهانیان کشیده شود.

وی با تأکید بر اینکه باید فرهنگ اسلامی صحیح را به گوش همه کشورها برسانیم افزود: فرهنگ اسلامی از عناصر و نقاط قوت زیادی برخوردار است و برای مقایسه با فرهنگ غرب و مقابله با ترویج آن باید تقویت شود.

سفیر ایران در عراق ضمن اشاره به این موضوع که همه کشورهای اسلامی باید در کنار هم به حفظ و تقویت فرهنگ اسلامی توجه کنند، تصریح کرد: انجام این اقدام مهم فرهنگی کمک شایانی می‌کند تا فرهنگ صحیح اسلامی را به گوش جهانیان برسانیم.

تجلی درس‌های عاشورا در غزه 

در ادامه سیدمحمود آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی سخنانش را با اشاره به این مطلب که امروز اینجا جمع شدیم تا در خصوص مکتب امام حسین(ع) صحبت کنیم آغاز کرد و با اشاره به عبارت «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» (همه روزها عاشورا و همه زمین‌ها کربلاست) گفت: می‌خواهیم درباره مکتب شهادت، فرهنگ عاشورا و آزادگی امام حسین(ع) صحبت کنیم.

وی با تأکید بر اینکه تقابل حق و باطل همواره وجود دارد، افزود: نشانه‌های مرتبط با تداوم درگیری حق و باطل مدام در جریان است و کربلای امروز غزه است و عاشورا در آنجا در حال شکل‌گیری است زیرا تمام باطل در آنجا صف آرایی کرده‌اند.

آقامیری با اشاره به این موضوع که در شرایط کنونی وقت امتحان رسیده و فرصت آن است تا درس‌هایی که امام حسین(ع) از واقعه عاشورا به ما دادند را در غزه پس بدهیم، تصریح کرد: باید تمام توانمان را تجمیع و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند آنها را پشیمان کنیم.

رونمایی از مجموعه مقالات 

 بنابر گفته حجت الاسلام حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین در مجموع ۱۲۶ مقاله در قالب ۸۳ مقاله فارسی، ۳۹ مقاله عربی، ۴ مقاله فرانسوی و انگلیسی و همچنین مقالاتی از سوی کشورهای کویت، نیجر، پرتغال، افغانستان، یمن و سوریه به دبیرخانه این همایش ارسال که از مجموع آنها سه مقاله منتخب در این همایش و ۲۵ مقاله دیگر نیز در پنل‌ها ارائه شده است.

رونمایی از مجموعه مقالات سومین همایش بین‌المللی با عنوان «آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی» در قالب شش جلد از دیگر برنامه‌های این همایش بین‌المللی یک روزه بود که در شهر مقدس کربلا برگزار شد.

انتهای پیام
captcha