«نغمه‌های لرزاده» از شبکه مستند سیما شنیده می‌شود
کد خبر: 4210152
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۶
یکشنبه 26 فروردین

«نغمه‌های لرزاده» از شبکه مستند سیما شنیده می‌شود

مستند «نغمه‌های لرزاده» پرتره‌ای درباره حسین لرزاده، معمار و هنرمند برجسته ایرانی، یکشنبه 26 فروردین از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

به گزارش ایکنا، مستند «نغمه‌های لرزاده» پرتره‌ای درباره حسین لرزاده، معمار و هنرمند برجسته ایرانی، یکشنبه 26 فروردین ساعت 21 از قاب شبکه مستند سیما پخش می‌شود. این فیلم از مجموعه مستندهای «چونان سرو» است که در پاسداشت مفاخر ایران ساخته شده و از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.
 
کتایون جهانگیری کارگردان این فیلم با اشاره به گوشه‌ای از زندگی نامه استاد لرزاده گفت: حسين لرزاده در سال 1285 در تهران به دنيا آمد. پدرش، استاد محمد لرزاده از معماران نامی دوره قاجار و همكار حاج‌حسن صنيع‌الديوان بود. در سن هفت سالگی به مكتب‌خانه «ميرزا حسن» در نزديكی چهارراه حاج‌رضا (خيابان بلورسازي) رفت و بعد از آن برای مدتی در مدرسه ديگری (مقابل منزل محتشم‌السلطنه) فرستاده شد و استعدادهای هنری خود را از همان زمان بروز داد. در محضر درس پدر از بهترين‌ها بود، در حالی‌كه ديگر هنرآموزان از سختی كار در رنج بودند.
 
وی اضافه کرد: حسین لرزاده پس از طی دوره ابتدايی به دبيرستان سلطانی واقع در پل اميربهادر رفت و بعد از آن مدتی در مدرسه كمال‌الملك و اندكی پس از آن در محضر سيدمحمدتقی نقاش‌باشی شاگردی كرد. لرزاده در تمام دوران نوجوانی، علاوه بر تحصيل، نزد پدر به فراگيری معماری مشغول بود و عشق و استعداد فراوانش نسبت به اين هنر، از او يك هنرمند تمام‌عيار معماری ساخت.
 
جهانگیری افزود: لرزاده در دوران عمر خود موفق به كسب افتخارات بسياری در عرصه هنر معماری شد كه از آن جمله می‌توان به مدال فردوسی در سال 1313 (به مناسبت هزاره حكيم فردوسی و به منظور طراحی و ساخت ساختمان مقبره حكيم توس) اشاره كرد. همچنين نشان درجه‌ يك فرهنگ و هنر در بزرگداشت نام‌آوران علم و ادب و هنر در سال 1381 نیز به او تعلق گرفت.
 
کارگردان فیلم «نغمه‌های لرزاده» تأکید کرد: در این فیلم با بهره‌گیری پژوهش‌های تخصصی و با استفاده از روایت‌های دسته اول تنی چند از شاگردان، نزدیکان و بستگان استاد لرزاده، اندیشه و سلوک فرهنگی و هنری این چهره تأثیرگذار عرصه معماری ایران – اسلامی به تصویر کشیده شده است.
 
جهانگیری در پایان گفت: حبیب‌الله عطار از شاگردان لرزاده، تأکید می‌کند که او دارای شخصیت چندگانه بود تا جایی که می‌توان وی را به القابی همچون عارف، شاعر، هنرمند و مهمتر از آن ها معمار ستود. با آن که لرزاده تحصیلات آکادمیک نداشت، تمام محاسباتش بر اساس اصول هندسی و معماری انجام شده است.

مجموعه ۲۵ قسمتی «چونان سرو» دربردارنده فیلم‌های مستندی درباره مفاخر فرهنگی ایران است که به تهیه‌کنندگی محمد سعید وزیری و با کارگردانی فیلمسازانی چون مسعود طاهری، عطیه زارع، حنیف شهپرراد، کتایون جهانگیری، محمد حسین محمدی، محسن عسکری‌زاده و فاطمه رسول‌زاده از شبکه مستند پخش می‌شود. مشاور هنری این مجموعه تلویزیونی، مصطفی رزاق کریمی است که از چهره‌های برجسته سینمای مستند ایران به شمار می‌رود. وی سال گذشته با فیلم بلند «احمد» پرتره احمد خمینی یادگار امام خمینی «ره» در جشنواره سینما حقیقت حضور داشت و موفق به اخذ تندیس نقره‌ای شهید آوینی از این جشنواره ملی و بین المللی شد.

حضور رزاق کریمی در این پروژه در مقام مشاور هنری، این مجموعه را به لحاظ فرم و محتوا در ردیف مستندهای تأثیرگذار تلویزیونی قرار داده است.

انتهای پیام
captcha