دستانی پر از نور
کد خبر: 4209959
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲
برخط جامعه

دستانی پر از نور

ماه مبارک رمضان به پایان آمد و عید سعید فطر فرا رسید و روزه‌داران پس از ۳۰ روز عبادت و تمرین خودسازی با دستانی پر از نور عید فطر را جشن گرفتند.

برخط جامعهبه گزارش ایکنا؛ هفته‌ای که گذشته، آخرین هفته ماه مبارک رمضان بود و مراسم عید فطر برگزار شد، در این راستا رویداد‌های متعددی اعم از برگزاری پویش‌ها، همایش‌های روزه‌اولی و ... را شاهد بودیم. از جمله رویداد‌های مهم این هفته می‌توان به آغاز عملیات اجرایی مراسم اربعین، کمک ۱۵۰ میلیارد تومانی ایرانی‌ها به مردم غزه، اهدای خون بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی ایرانی‌ها در سال گذشته، برنامه تربیت ۲۰ هزار مؤذن دانش‌آموز در سال جاری و ... اشاره کرد.
 
خبرگزاری ایکنا در ایام ماه مبارک رمضان سلسله یادداشت‌ها و درس‌گفتار‌هایی را از اساتید حوزه و دانشگاه منتشر کرده است که طی هفته گذشته نیز هر روز را به موضوع خاصی اختصاص داد که این رویدادها، درس‌گفتار‌ها و مصاحبه‌ها با موضوعات به روز و متنوع در بسته خبری برخط جامعه تقدیم مخاطبان می‌شود.
 
به سوی نور
 
بندگی برای باریتعالی جز در مسیر صراط مستقیم محقق نمی‌شود؛ اما چه بسیار بیراهه‌ها که انسان را از مسیر اصلی منحرف می‌کند. ماه مبارک رمضان فرصت ارزشمندی است تا انسان روح را به سمت عروج و اعتلا سوق دهد و به خداوند تقرب جوید. اما قرار گرفتن در مسیر سعادت نیاز به دانش و آگاهی دارد؛ همان گوهر‌های نابی که در قرآن کریم و سیره ائمه معصومین بیان شده و چراغ راه برای رسیدن به سرمنزل مقصود است.
 
برخط جامعه
 
در این راستا خبرگزاری ایکنا طی ماه مبارک رمضان بنابر رسالت رسانه‌ای خود، مجموعه درس‌گفتار‌های «به سوی نور» را با سخنرانی حجت‌الاسلام محمد شریفانی، پژوهشگر قرآن کریم گردآوری کرده است و به صورت روزانه در ماه رمضان منتشر کرد و در آخرین هفته نیز به موضوع انسان‌های باوفا در مسیر رضوان الهی، مزد بی‌حساب اهل صبر،  چگونه از نعمت‌های الهی محافظت کنیم، تأثیر تربیتی نماز بر روح و روان انسان و پرهیز از جرئت و جسارت بعد از طاعت پرداخت.
 
دینداری در قرآن
 
حجت‌الاسلام علیرضا قبادی، جامعه‌شناس و کارشناس دین، به مناسبت ماه رمضان سلسله یادداشت‌هایی را با محور «دینداری در قرآن» نوشته که هر روز از رسانه ایکنا منتشر می‌شد. طی هفته گذشته یادداشت‌هایی با عناوین تأثیر «موعظه حسنه» در دعوت به صراط مستقیم، تفویض امر به خداوند، تجربه استماع قرآن توسط جنیان، واکنش جنیان پس از استماع قرآن و شنیدن قرآن؛ محسوس‌ترین تجربه دینی منتشر شد.
 
آیا در ماه رمضان به مقام عبودیت دست یافتیم
 
خبرگزاری ایکنا به مناسبت پایان ماه رمضان، ماه عبادت و بندگی، گفت‌وگویی با اسماعیل منصوری لاریجانی، استاد دانشگاه و رئیس گروه حکمت علوی دانشگاه امام حسین(ع) درباره «حفظ آثار معنوی روزه‌داری پس از ماه رمضان» انجام داده است. در بخشی از این گفت‌وگو آمده است؛ اگر همه وجودمان جلوه الهی پیدا کرده است و خودی وجود ندارد و همه وجود ما جلوه ربوبیت شده؛ معلوم است که ما عبدالله هستیم و به عبودیت رسیده‌ایم و این عید واقعی ماست و این ساحت را می‌توانیم تا ماه رمضان دیگر ادامه دهیم. مولا علی(ع) درباره حقیقت روزه می‌فرمایند «صیام فطر عن آفاق، افضل فطر من طعام» یعنی فکر انسان از گناه روزه بگیرد مهم‌تر از آن است که شکم ما از طعام خالی باشد؛ این موضوع بسیار مهم است و باید نصب‌العین همه روزه‌داران قرار گیرد.   
 
برخط جامعه
 
گفته نمی‌شود کسی که روزه گرفته است از فضیلت برخوردار نیست بلکه افضل به‌معنای‌ترین است. این موضوع عارف و غیر عارف ندارد. ما ۳۰ روز دهان خود را بستیم، اما هنوز میل گناه، حب دنیا، کینه برادر و خواهر مسلمان در ما وجود داشته باشد معلوم می‌شود که این ۳۰ روز در من فایده‌ای نداشته است و به قول امیرالمؤمنین صرفاً دهان بستن بود یا حداقل این است که ما را جزو گناهکاران نمی‌نویسند، اما آثاری در ما شکوفا نشد.   
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
تأثیر مشارکت اجتماعی در ایجاد نشاط جمعی طی ماه رمضان
 
در ماه رمضان روح عفو، گذشت و تواضع در مردم بیشتر می‌شود که این مسئله موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی شده و باعث می‌شود تا مردم علیرغم وجود مشکلات زیاد، به فکر کمک به نیازمندان افتاده و شرایطی را فراهم کنند تا نیاز‌های حداقلی فقرا و محرومان در این ماه مبارک مرتفع شود. افزایش همبستگی اجتماعی در حوزه رفع محرومیت از محرومان در ماه رمضان به اوج خود می‌رسد و همین همبستگی زمینه ایجاد نشاط اجتماعی را فراهم می‌کند. شایسته است که زمینه‌ای فراهم شود تا این روحیه در دیگر ایام سال نیز تداوم داشته و باعث ایجاد شادی عمومی در میان مردم به ویژه محرومان و طبقات تهیدست جامعه شود.        
 
حجت‌الاسلام حسین شورورزی، مسئول طرح استعدادیابی فرایندی حوزه‌های علمیه و معاون شتابدهی مراکز نوآوری در رابطه با چگونگی بهره‌گیری از ظرفیت ها‌ی ماه رمضان برای ایجاد نشاط اجتماعی بیشتر در میان مردم توضیحاتی ارائه داده است. وی با بیان اینکه مشارکت اجتماعی در ماه رمضان، زمینه‌ساز ایجاد نشاط در جامعه خواهد شد، گفت: بسیاری از مردم طی ماه رمضان در امور مختلف خیریه و کمک به مؤمنان در حوزه‌های مختلف خدمت‌رسانی ورود می‌کنند و همین مشارکت بالای مردم در برنامه‌های اجتماعی و خدماتی زمینه ایجاد نشاط در جامعه را فراهم می‌کند.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
الزامات تقویت نشاط اجتماعی با بهره‌مندی از ظرفیت مناسک
 
حجت‌الاسلام سیدمهدی رفیعی‌راد، دانش‌آموخته دکترای مطالعات استراتژیک و پژوهشگر دینی و حکمرانی کشور در رابطه با چگونگی بهره‌گیری از ظرفیت ها‌ی ماه رمضان برای ایجاد نشاط اجتماعی بیشتر در میان مردم به ایکنا گفته است؛   یکی از ظرفیت‌های بزرگ در حوزه ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه ایران اسلامی، ماه رمضان است. ماه رمضان برای ما این امکان را فراهم می‌کند که از سلوک فردی و نیز ایجاد اجتماعات مختلف با مشارکت مردمی بالا بهره ببریم. به این معنا که به بهانه ماه رمضان دارای اجتماعاتی باشیم که یکی از آثار این اجتماع، بالارفتن مشارکت مردمی و ایجاد نشاط در جامعه است. در روایات اسلامی آمده، زمانی که مؤمنان دست در دست هم بگذارند، موجبات نزول رحمت الهی فراهم می‌شود.   
 
برخط جامعه
 
 وی معتقد است؛ امروز کشور‌های اسلامی که حامی مردم مظلوم فلسطین هستند، حتما در مسیر صحیح نشاط قرار خواهند داشت. کشور‌هایی که مرز‌های خود را در برابر حمایت و کمک‌رسانی به مردم مظلوم فلسطین می‌بندند، حتی اگر تمامی مظاهر اسلامی را نیز به خوبی و به زیبایی رعایت کنند، نمی‌توانند ادعایی در زمینه نشاط اجتماعی در میان مسلمانان داشته باشند.   
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
حمایت از تولید محتوا‌های مروج سبک زندگی مؤمنانه
 
یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا درباره برنامه‌های وزارت ارشاد در زمینه ترویج فعالیت‌ها و فرهنگ قرآنی به ویژه در فضای مجازی طی سال جدید گفت: همه فعالیت‌ها در وزارت ارشاد باید منطبق با راهبرد‌های قرآنی باشد و فعالیت‌های قرآنی بر همه محتوا‌ها اشراف داشته باشد. این موضوع به بخش‌های مختلف وزارتخانه از جمله ترویج مفاهیم قرآنی در مسائل هنری، حوزه‌های نمایشی، موسیقی، تئاتر و ... مربوط می‌شود و در صورت تولید آثار مرتبط با موضوعات قرآنی مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
 
وی از برنامه ویژه درباره ترویج سبک زندگی مؤمنانه و حمایت‌های مناسب از تولید محتوا در این زمینه خبر داد، اما جزئیات این موضوع را به آینده نزدیک موکول کرد و گفت: این برنامه، مردمی و با مشارکت مؤسسات و فعالان فضای مجازی اجرا می‌شود.
 
تقوا ابزار مدیریت عقلانی اخلاق است
 
دهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «اخلاق در نهج البلاغه» ویژه ماه مبارک رمضان با موضوع «بررسی عقل اخلاقی در نهج‌البلاغه» به همت انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران برگزار شد.
 
صفیه مطلق‌مجد، پژوهشگر مقطع دکتری و مدرس حوزه علوم و معارف نهج‌البلاغه با سخنرانی درباره این موضوع گفت: این موضوع یک مبحث فرااخلاقی است که در حوزه شناخت اخلاق و مباحث معرفت‌افزایی اخلاقی دسته‌بندی می‌شود و تفکرات متفاوتی نسبت به عقل اخلاقی و خردگرایی اخلاقی وجود دارد که یکسری از اندیشمندان مانند دیوید هیوم آن را رد کرده‌اند، اما دسته‌ای دیگر مثل افلاطون در عصر گذشته و یا کانت در عصر امروز در پی دفاع از آن هستند.
 
وی درباره سنجش نفس گفته است: انسانی زمانی حالش خوب است که در سنجش روحی و نفسی، عمل از وجدان انسان تأییدیه بگیرد. اگر عقلانیت غالب باشد، سنجش روح و نفس انجام می‌شود و در غیر این صورت نفس و روح به واسطه غلبه هوا‌ها و گرایشات، رضایتی سطحی از عمل حاصل خواهد شد. حضرت علی در نامه ۴۵ می‌فرمایند؛ «به خدا سوگند، که تنها اراده خدا در آن است، چنان نفس خود را به ریاضت وادارم که به یک قرص نان، هر گاه بیابم شاد شود و به نمک به جاى نان خورش قناعت کند» و «من نفس خود را با پرهیزکارى مى‌پرورانم، تا در روز قیامت که هراسناک‌ترین روزهاست در أمان، و در لغزشگاه هاى آن ثابت قدم باشد. من اگر مى خواستم، مى توانستم از عسل پاک، و از مغز گندم و بافته‌هاى ابریشم، براى خود غذا و لباس فراهم آورم، اما هیهات که هواى نفس بر من چیره گردد و حرص و طمع مرا وا دارد که طعام‌هاى لذیذ برگزینم».
 
متن کامل نشست را اینجا بخوانید.
 
۲۰ هزار دانش‌آموز مؤذن تربیت می‌شوند
 
میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایکنا درباره برنامه‌های سال جدید این مرکز بیان کرد: طی دو سال آینده حداقل ۲۰ هزار مؤذن دانش‌آموز تربیت خواهیم کرد و از این ظرفیت در جای‌جای میهن اسلامی در هنگام اذان استفاده می‌کنیم.
 
وی همچنین از اجرای طرح‌های «مسطورا» و «زندگی با آیه‌ها» در سال جاری خبر داد و گفت: بنا داریم مجموع آیاتی که در زندگی با آیه‌ها توسط پژوهشگران مختلف طی شش ماه استخراج شده است را درون فعالیت‌های فوق‌برنامه خودمان قرار دهیم و به آن به‌عنوان کار فرایندی سه ساله دنبال کنیم.
 
ضرورت ارتقای سواد سلامت مردم در تمام ابعاد
 
علی منتظری، رئیس پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به روز جهانی سلامت گفت: هر سال بزرگداشت روز جهانی سلامت در هفتم آوریل برگزار می‌شود. دلیل این امر تأسیس سازمان سلامت جهان در ۷ آوریل سال ۱۹۴۸ است. امسال سازمان سلامت جهان (سازمان بهداشت جهانی) شعار این روز را «سلامت من، حق من» نام‌گذاری کرده است.   
 
برخط جامعه
 
وی افزود: متأسفانه ما در کشور با گرفتاری و مشکلات زیادی در حوزه سلامت روبه رو هستیم. اولین و مهم‌ترین مشکل ما مشکل معرفتی است؛ چرا که در کشور ما برداشت درست و صحیحی از مفهوم سلامت و ابعاد آن وجود ندارد. افراد بدون توجه و آگاهی در حوزه سلامت به این مطالب ورود و اظهار نظر می‌کنند و این اظهار نظر‌ها در بسیاری از موارد غیر علمی و گاهی حاوی نکات اشتباه است.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
آمار بالای احادیث بی‌سند در میان روایات طبی
 
نهمین و آخرین جلسه از دوره آموزشی «مدرسه رمضانی شفاء: گذری بر یافته‌های علمی الهیات سلامت» به همت اندیشکده حکمت طبیعی و الهیات سلامت با همکاری فرهنگستان علوم پزشکی ایران، دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، انجمن علمی دانشجویی الهیات دانشگاه امام صادق (ع) و انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران برگزار شد.   
 
سلمان‌نژاد سپس به بحث ریشه‌های پدیده روایات مشهور اشاره کرد و گفت: اوج گرفتن جریان وعظ‌گرایی و کاهش سخت‌گیری‌ها نسبت به ضبط احادیث، افزایش سخنان کوتاه مشهور به مثابه حدیث نزد فقهای مسلمان، حمله مغول به جهان اسلام و آسیب جدی به اسناد روایات و همچنین پررنگ شدن محافل صوفیه و غلات که اعتباربخشی روایی متفاوتی داشتند، از عوامل رخداد پدیده یاد شده است.
 
برخط جامعه
 
وی ادامه داد: در برخی از این تألیفات، باب خاصی به طب اختصاص یافته و هر مؤلف شماری از احادیث طبی مشهور را گرد آورده که اصلی ندارد و تنها میان مردم رواج پیدا کرده است. جالب آنکه اغلب این مؤلفان برخاسته از فضای مغرب اسلامی و همچنین مذهب شافعی هستند که محل تأمل است و نیاز به بررسی بیشتر دارد. در ضمن، دسته قابل‌توجهی از این احادیث طبی از راویان اهل غلو صادر شده و اغلب هیچ سندی ندارد. بنابراین، آمار بسیار بالای احادیث بی‌سند در میان روایات طبی نیازمند پژوهش‌های مستقلی است که در این نشست نمی‌گنجد.
 
ایرانی‌ها در یک سال چقدر خون اهدا کرده‌اند
 
بشیر حاجی‌بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون اعلام کرد: در سالی که گذشت شاخص اهدای خون کشور نزدیک به پنج درصد رشد داشت و در کل کشور دو میلیون و ۳۲۷ هزار و ۹۷۷ واحد خون اهدا شد.
 
وی ادامه داد: طی سال گذشته استان تهران با بیش از ۱۶ درصد بیشترین مشارکت را در تأمین خون کشور داشته است و پس از آن استان فارس با بیش از هفت درصد و استان خراسان رضوی با نزدیک به هفت درصد بیشترین سهم را در تامین خون کشور عهده دار شدند.   
 
استطاعت جسمی زائران را با سفارش و ملاحظه تأیید نکنید
 
پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر در دومین جلسه وبیناری پزشکان حج تمتع سال ۱۴۰۳ گفت: تمام اقدامات لازم برای انجام معاینات زائران حج ۱۴۰۳ باید هر چه سریع‌تر و با دقت تمام انجام شود.
 
رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: پزشکان معاین حج پیش رو، تحت تاثیر سفارشات و ملاحظات قرار نگیرند، زیرا حجاج فاقد توانایی قطعا در حج به مشکل برخورد خواهند کرد. عملیات هلال احمر در حج باید پیوستگی و یکپارچگی لازم را داشته باشد.
 
برخط جامعه
 
سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت نیز در این جلسه گفت: تا امروز معاینات بیش از ۳۳ هزار نفر از زائران حج تمتع پیش‌رو انجام و بیش از ۱۶ هزار پرونده نیز در دست اقدام است. عمده‌ترین مشکل امسال مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر کمبود وقت برای معاینات حجاج و ثبت آن در سامانه است.
 
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت افزود: استطاعت جسمی و روانی اطفال و نوزادان توسط مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر بررسی می‌شود و تعیین اینکه آیا حج به کودکان، اطفال و نوزادان واجب است یا خیر بر عهده این سازمان نیست.
 
کمک نقدی ۱۵۰ میلیارد تومانی مردم ایران به غزه
 
وحید سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر اعلام کرد: پس از گذشت شش ماه از آغاز پویش بشردوستی جمعیت هلال‌احمر در تاریخ ۱۷ مهرماه سال گذشته و با احتساب مبالغ جمع‌آوری شده از آن تاریخ تا ۱۸ فروردین‌ماه، میزان کمک‌های نقدی هموطنان ایرانی به مردم مظلوم غزه به عدد ۱۵۰ میلیارد و ۴۰۹ میلیون تومان رسید.
 
عملیات اجرایی اربعین ۱۴۰۳ آغاز شد
 
اولین جلسه ستاد مرکزی اربعین در سال جاری با حضور مجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین و جمعی از اعضای این ستاد در وزارت کشور برگزار شد.
 
برخط جامعه
 
میراحمدی زمان ثبت‌نام زائران اربعین را ماه ذی‌حجه اعلام کرد و گفت: تعیین پروژه‌های زیرساختی برای رفت و آمد زائران در جاده‌ها، پایانه‌های مرزی و سرویس‌های خدماتی در حال انجام است تا شاهد سهولت بیشتر امور زائران در مسیر باشیم.
 
راه‌های پرداخت فطریه به مددجویان بهزیستی
 
سیدمحمدجواد حسینی، رئیس مرکز مشارکت‌های مردمی و توسعه ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برگزاری پویش «مثبت ماه» گفت: عید سعید فطر، عید پاداش ما مسلمانان است که باید به کمک و یاری نیازمندان و افراد نیازمند شهرمون بشتابیم و لبخند و شیرینی این روز را با یکدیگر تقسیم کنیم.
 
وی افزود: هموطنان و مردم شریف کشورمان می‌توانند با شرکت در این پویش جهت پرداخت فطریه(عام و سادات) و کفارات از طریق شماره گیری کد دستوری #۱۲۳* و شماره کارت ۶۳۶۷۹۵۷۰۷۰۷۰۷۰۷۵ به نام هدایای خاص مشارکت‌های مردمی نزد بانک مرکزی و یا ارسال عدد ۱ به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۲۳ و از طریق درگاه اینترنتی mosharekat.behzisti.ir در این پویش شرکت کنند.
انتهای پیام
captcha