به گزارش ایکنا به نقل از موسسه تصویر شهر، آیین نکوداشت و نامگذاری سالن اصلی پردیس ملت به نام استاد علی نصیریان، شب گذشته برگزار شد.
پژمان بازغی که اجرای این مراسم را به عهده داشت؛ در ابتدا سخنان خود خبر داد که مدیران موسسه تصویر شهر و پردیس سینمایی ملت تصمیم گرفتند نام سالن ۹ این سینما را «علی نصیریان» بگذارند.
بازغی در ادامه با بیان آنکه نسل ما خیلی خوش شانسیم که در این دوره به دنیا آمدیم، تمام این بزرگان را از نزدیک دیدیم، از روی دستشان تقلب کردیم و از آنها درس آموختیم خاطرنشان کرد: امیداورم نسل آینده احترام به بزرگتر و پیشکسوتان هنرهای نمایشی را یاد بگیرند. این نسل باید بداند که چقدر آقای نصیریان به سختی توانست جای خود را میان مردم باز کند و در بخشی از کتاب هم ایشان میگوید حتی جای نمایش هم نداشتیم و در خرابههای پارک شهر به همراه جوانان علاقهمند به تئاتر جمع میشدیم و تمرین میکردیم.
شهاب حسینی به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: صحبت کردن درباره استاد نصیریان مانند این است که یک برکه کوچک بخواهد درباره اقیانوس صحبت کند. من خطاب به همنسلانم و نسلهای آینده صحبت میکنم؛ چنانچه دنبال یک الگوی مشخص، واضح، ملموس و قابل درک میگردید تا شکوه حضورتان را در فضای حرفهای رقم بزنید، آقای نصیریان بهترین نمونه چنین الگویی هستند.
حسینی درباره تجربه همکاری با نصیریان تشریح کرد: وقتی این افتخار را داشتم که در محضرشان در سریال شهرزاد شاگردی کنم و در تئاتر «اعتراف» به من اعتماد کرد، بیش از آموختن تکنیکهای بازیگری از ایشان منش، مرام، رفتار، ادب و شخصیت را آموختم. استاد! امیدوارم سایه شما بر سر ما مستدام بماند.
در ادامه، علی دهکردی، مدیرعامل خانه سینما درباره استاد نصریان گفت: کاش جای توسل به کلمات برای صحبت درباره نصیریان، دستگاهی وجود داشت که روی قلبمان بگذاریم و تمام آنچه در قلب و باطن ما درباره آقای نصیریان وجود دارد، شکل بگیرد. اگر بازیگری است که هنوز نتوانسته در کنار آقای نصیریان بازی کند و از حضورش بهره ببرد، چیز بسیار مهمی را در بازیگریاش کم دارد.
وی با اشاره به تکنیک بازیگری نصیریان تشریح کرد: آقای نصیریان در استفاده از مجموع فنون بازیگری اعم از زبان بدن و احساس در جایگاه بینظیر و خارقالعادهای هستند. وقتی زیر پلک چشم آقای نصیریان در سریال شهرزاد تکان میخورد، قلب تماشاگر متوقف میشد.
دهکردی ادامه داد: وقتی به وجود کلی کسی مانند نصیریان فکر میکنیم، همه اینها در برابر شخصیت واقعی و مجموع حضور و وجودشان کم است؛ آقای نصیریانی که امروز کلیله و دمنه، قابوسنامه، عالیقاپو، سیوسهپل و تخت جمشید ایران و فخر هنر یکپارچه ایران است.
داریوش مؤدبیان در ادامه گفت: این کتابی که خانم نگار حسینی آماده کردند، داوود موسایی ناشر آن بود و چندسالی به دلیل جمعآوری اسناد و مدارک طول کشید، تازه قدم اولی است که در زمینه تاریخ شفاهی برداشته شده است. تاریخ شفاهی باید مدون شود تا تأثیرگذار باشد.
وی ادامه داد: بسیاری از کتابهایی که درباره بازیگری، تئاتر و هنر و سینما است، به شکل خاطرهای است و هنوز بزرگان اهل فن بازیگری برای آماده کردن متنی تأثیرگذار، به سختی کاری را پیش میبرند. این کتاب به چهار سطح از کار آقای نصیریان در سینما و تلویزیون میپردازد و یک موضوع درباره آقای نصیریان مربوط به شخصیت والای انسانی ایشان میشود و آقای نصیریان بهترین الگو برای نسل ما و آینده است.
علی نصیریان با تشکر از حاضران در جمع گفت: دوستان در این جمع صحبتهایی درباره من کردند که من اصلا آرزو نمیکردم و نمیکنم؛ چون از بچگی نمایش را دوست داشتم. آنچه انجام دادم آرزوهای خودم بوده است و انتظار مدح و ثنا ندارم. آمدند گفتند که میخواهند خیابانی را به نامم کنند اما مخالفت کردم؛ چون نویسنده بزرگی گفته وقتی رمان را خواندی بینداز و برو و ما هم همین طوریم.
وی با بیان اینکه علاقه به کارهای نمایشی از کودکی در من شکل گرفت، ادامه داد: پس از تشکیل گروه تئاتر در دبیرستان، به گروههای تئاتری برای اینکه بدانم کدام تئاترها شاگرد میگیرند، پیدرپی مراجعه کردم تا اینکه بالاخره «جامعه باربد» درخواست زد و به تئاتر سعدی رفتم.
این استاد عرصه هنر و بازیگری با بیان اینکه در آن زمان تئاتر سعدی مغایر با تئاتر لالهزاری بود، افزود: در کودتای ۲۸ مرداد تئاتر سعدی را آتش زدند و کلاسهای ما به هم خورد. پس از به آتش کشیده شدن تئاتر سعدی، به هنرستان هنرپیشگی رفتم و یک مدرسه تئاتر در ایران بود که سیدعلی خان نصر مؤسسه پرورش افکار تأسیس کرد.
وی تاکید کرد: در آن زمان با تمام چیزهای سنتی مثل تعزیه و تخت حوضی مخالفت میشد؛ به عنوان مثال، تکیه دولت که یک جای تاریخی بود را کوبیدند و تبدیل به بانک ملی کردند. اینها از بیمبالاتیهای افرادی بود که در آن دوره حضور داشتند. در آن زمان نه رادیو و نه تلویزیون بود و همین تخت حوضی را در عروسیها به کار میبردند. هیچ کار دیگری در عمرم به جز بازیگری انجام ندادم و فقط مدت کوتاهی در مدرسه ابراهیم بنی احمد معلم شدم.
وی درباره علت شکل گرفتن تعزیه گفت: واقعه کربلا را که روضهخوانها میگفتند، اما تعزیه بیشتر برای تأثیرگذاری تجسم وقایع کربلا روی مخاطب ساخته شد؛ چرا که تأثیر تجسم خیلی بیشتر از هر نوع نطق و خطابهای است. به همین دلیل بخشی از بدن اسب را رنگ قرمز میکردند تا تبدیل به ذوالجناح -اسب سیدالشهداء(ع)- شود و زمانی که او وارد مجلس میشد مردم از جا کنده میشدند و این تأثیر تجسم و هنرهای نمایشی است.
نصیریان تصریح کرد: تئاتر یک چیز غیرقابل تکثیر و شامل یک ارتباط منحصر به فرد انسانی دوطرفه است و از اول عاشق این موضوع بودم.
این مراسم با حضور تعدادی از چهرههای شاخص فرهنگی و سینمایی همچون شهاب حسینی، علی دهکردی، محمود دولتآبادی، بهمن فرمانآرا، داریوش مؤدبیان، جلال معیریان، گوهر خیراندیش، محمد متوسلانی، پژمان بازغی، بانیپال شومون، بهروز رضوی، شمسی فضلاللهی، صبا سهیلی، بهاره افشاری، فرزین محدث، اسماعیل محرابی، ابوالحسن داوودی، بیتا منصوری، سهیل کریمی، علی نیک رفتار، احمد مسجد جامعی، علیرضا تابش، سیدجمال ساداتیان و داوود موسایی در سالن استاد نصیریان پردیس سینمایی ملت برگزار و در پایان از کتاب زندگینامه علی نصیریان رونمایی شد.
در پایان مراسم کلیپی از هنرمندانی چون ژاله علو ، محمود دولتآبادی، پرویز پرستویی، شهاب حسینی، الناز شاکردوست، سروش صحت، حبیب رضایی، گوهر خیراندیش و بهاره افشاری پخش شد که با بیان خاطرات، درباره ویژگی ها و جایگاه استاد علی نصیریان سخن گفتند.
همچنین در این مراسم از کتاب زندگی و آثار استاد علی نصیریان که به قلم نگار حسینی نوشته و توسط انتشارات فرهنگ معاصر منتشر شده است، رونمایی شد.
انتهای پیام