برگزاری دومین دوره مسابقه قرآن دارالحافظین کلام وحی
کد خبر: 4202011
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷

برگزاری دومین دوره مسابقه قرآن دارالحافظین کلام وحی

دبیر دومین دوره مسابقات قرآن دارالحافظین کلام وحی از برگزاری این مسابقات حفظ محور خبر داد و گفت: این مسابقات ویژه حافظان در اجزاء کم و در رده سنی زیر 18 سال برگزار می‌شود.

برگزاری دومین دوره مسابقه قرآن دارالحافظین کلام وحی

به گزارش ایکنا، خانه قرآن مسجد چهارده معصوم(ع) و موسسه قرآن و عترت صاحب‌الزمان(ع) حصارک البرز دومین دوره مسابقات دارالحافظین کلام وحی را با مشارکت امور قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی استان البرز، امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه استان البرز و دارالقرآن بسیج حوزه 211 شهید گلکار برگزار می‌کند.

زمان ثبت نام برای حضور در این مسابقه که ویژه رده سنی زیر 18 سال طراحی شده است و از طریق نشانی ROMOhammadi در پیام‌رسان ایتا خواهد بود، امروز هفتم اسفندماه به پایان می‌رسد. حافظان قرآن کریم می‌توانند در دو رشته حفظ یک جزء و حفظ چهار جزء در این رویداد حضور یابند. 

بر اساس این گزارش مرحله مقدماتی این مسابقه روز 18 اسفندماه در مسجد صاحب‌الزمان(عج) و مرحله نهایی نیز روز 24 اسفندماه در مسجد چهارده معصوم(ع) برگزار می‌شود. 

علی یحیایی، دبیر دومین دوره مسابقات دارالحافظین کلام وحی در مورد این مسابقات به خبرنگار ایکنا، گفت: این مسابقات با سیاست‌های متفاوت با سایر مسابقات برنامه‌ریزی شده است. سعی شده است نواقصی که در مسابقات مشابه برای مخاطبان رده سنی زیر ۱۸ سال  وجود دارد، در حد توان پوشش داده شود. 

دلیل برگزاری مسابقات در روزهای پایانی سال

یحیایی با اشاره به اینکه در برخی فصول و ایام سال دچار فترت مسابقات هستیم، افزود: با وجود تلاش‌هایی که در مورد تقویمی شدن مسابقات برای برگزاری در ایام مختلف سال صورت گرفته است اما ظاهراً در عمل امکان‌پذیر نیست، ‌همین موضوع ما را بر آن داشت تا در این روزهای پایانی سال جهت حفظ آمادگی حفاظ چنین فضایی را ایجاد نماییم. 

دبیر دومین دوره مسابقات قرآن دارالحافظین کلام وحی تصریح کرد: در برخی مسابقات پرمخاطب، حافظانی که در دوره ابتدایی تحصیل می‌کنند (آموزش و پرورش) یا حافظانی که زیر پنج جزء از کلام وحی را حفظ کرده‌اند، (دوره اخیر مسابقات بسیج) عموماً امکان حضور در مرحله بالاتر از را ندارند و این باعث می‌شود حفاظ نتوانند در سطح استان محفوظات خود را به چالش بکشند.

آسیب‌های استفاده از داوران بدون مدرک

وی افزود: به دلیل مشکلات مالی، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها به لحاظ کمی و کیفی امکان استفاده از داورانی که مورد تأیید ستاد عالی مسابقات باشد، ندارند و نتیجه این می‌شود که اجباراً از برخی افراد که ادعا می‌کنند در زمینه داوری دستی بر آتش دارند استفاده کنند، این موضوع آسیب‌های غیر قابل انکاری به دنبال دارد که پرداختن به آن نیارمند چندین جلسه بحث کارشناسی است. نگاهی به فهرست داوران مرحله حوزه‌ای و ناحیه‌ای بسیج یا فهرست داوران مسابقات دانش‌آموزی در سطح ناحیه یا حتی استان گویای صحت و سقم این مطلب است.

یحیایی در ادامه به بیان آسیب‌های استفاده از داوران بی‌کیفیت در مراحل مقدماتی برخی مسابقات قرآن در قالب یک مثال پرداخت و بیان کرد: تصور کنید قرار بود ورود به بهشت حدنصاب داشته باشد، یعنی اگر تعدادی وارد بهشت شوند ظرفیت تکمیل شود و بقیه با وجود شایستگی مجبور به زندگی در جایی غیر از بهشت شوند، آیا در چنین شرایطی می‌شود انتظار داشت مؤمنین و مومنات از خوب بودن بقیه احساس خوشایندی داشته باشند؟ وقتی در مسابقات از سه نفر تجلیل می‌کنیم خواسته یا ناخواسته این صحنه به‌وجود می‌آید که نونهالان و نوجوانان قرآنی وقتی دوست خود را در روی سن مشاهده می‌کنند از اجرای خوب محفوظات او غمگین و از اشکال در محفوظات او خوشحال می‌شوند.

دبیر دومین دوره مسابقات قرآن دارالحافظین کلام وحی تصریح کرد: اگر قرار است ارگانی برای رفع این مشکل راه حل عملی ارائه دهد، آن ارگان آموزش و پرورش باشد که ادعا دارد بیش از هر سازمان و وزارتخانه دیگری با روحیات این سنین آشناتر است، اما فعلاً خبری از این تحول نیست. 

وی تصریح کرد: در مسابقات دارالحافظین کلام وحی سعی شده است، همراه با جوایز عمومی، یک حد کفایتی هم تعریف کنیم و به همه حافظان که شایسته تقدیر هستند، هدیه‌ای تقدیم شود. بر همین اساس برای ۲۰ نفر برتر رشته یک جزء جایزه یکسان در نظر گرفته شده و هدایای به صورتی است که جایزه نفر بیستم رشته چهار جزء از نفر اول رشته یک جزء بیشتر باشد تا کسی که می‌تواند در رشته بالاتر شرکت کند انگیزه‌ای برای شرکت در رشته پایین‌تر نداشته باشد.

تلاش برای ایجاد فضای یکسان

یحیایی با اشاره به اینکه در این مسابقات سعی خواهد شد تا جایی که امکان دارد شرایط رقابت برای همه یکسان باشد، گفت: به عنوان مثال، قطعاً کیفیت جزء 30 فردی که تازه آن را حفظ کرده و کسی که یک سال است جزء 30 را حفظ کرده و اکنون حافظ سه جزء است، برابر نیست، برای همین زمان ثبت‌نام این موضوع پرسیده می‌شود و بعد از راستی‌آزمایی‌های کارشناس، به اطلاع متسابق می‌رسد که جزء مورد پرسش باید در نیمه دوم محفوظات باشد. یعنی کسی که جزء ۳۰ ، جزء یک و جزء دو را حفظ کرده است برای شرکت در مسابقه یک جزء باید جزء یک یا دو را انتخاب کند.

دبیر دومین دوره مسابقات قرآن دارالحافظین کلام وحی تصریح کرد: ‌فارغ از به چالش کشیدن محفوظات و هدایای مسابقات، استفاده از چهره‌های شناخته شده قرآنی و اساتید این حوزه که در امر داوری متخصص هستند به افزایش انگیزه‌های شرکت‌کنندگان کمک می‌کند، ما در حد توان برای دست‌یافتن به این مهم تلاش کرد‌ه‌ایم. 

وی افزود: گاه شاهد این هستیم که توزیع رشته‌های مسابقه با تعداد شرکت‌کننده‌ها همخوانی ندارد، مثلاً رشته حفظ یک جزء ۴۰ شرکت‌کننده دارد و رشته حفظ ۱۵ جزء یک شرکت‌کننده، ما تلاش کرده‌ایم با تکمیل بانک اطلاعاتی استان، رشته‌های مسابقه طوری انتخاب شوند که در هر رشته حداقل ۱۵ متسابق داشته باشیم، یعنی از پراکندگی محفوظاتِ متسابقان، رشته‌های مسابقه تعیین می‌شوند نه رأی‌گیری مجریان و متولیان مسابقه. 

یحیایی با اشاره به اینکه اجزاء رشته‌های این مسابقه سال به سال افزایش پیدا می‌کند، گفت:‌ از دو ماه قبل از شروع مسابقات اطلاع‌رسانی می‌شود تا کسی که دوره قبل در رشته حفظ سه جزء شرکت کرده مجبور به افزایش محفوظات شود و بتواند در دوره جدید در رشته حفظ چهار جزء شرکت کند.

توجه ویژه به ترجمه و مفاهیم قرآن از دوره آینده

دبیر دومین دوره مسابقات قرآن دارالحافظین کلام وحی با اشاره به اینکه در رشته حفظ تسلط بر معانی و مفاهیم آیات جایگاهی ندارد، گفت: تنها آیتم قابل توجه و مربوط به این موضوع بخش وقف و ابتدا است که البته برخی مواقع می‌توان بدون تسلط به معنا و ترجمه این آیتم را هم به خوبی پشت سر گذاشت. برخی سازمان‌ها چندسالی است برای رفع این نقیصه کارهایی انجام داده‌اند، اما هنوز قابل قبول نیست، درست است که عنوان مسابقات آوایی است اما ناخواسته این تعریف را به مخاطب ارائه داده‌ایم که حافظ خوب، حافظ استانی، حافظ کشوری یا حتی حافظ بین‌المللی شدن ارتباط به دانستن معانی و مفاهیم قرآن ندارد، البته باید قبول کرد عملی کردن این طرح اگر اصولی نباشد آسیب‌های بیشتری را در مسابقات به دنبال خواهد داشت. ما در دوره سوم مسابقات به طور جدی برای رفع این نقیصه برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در اختتامیه دومین دوره از آن رونمایی خواهیم کرد.

وی در پایان اظهار کرد: متأسفانه در بسیاری از مسابقات به دلیل جلوگیری از لو رفتن نفرات برتر و حضور حداکثری متسابقان در مراسم اختتامیه یا اجتناب از اعتراضات، کارنامه‌ای در اختیار متسابق قرار داده نمی‌شود یا اگر هم نمره‌ای اعلام می‌شود، عملاً چون صدا و فیلمی ضبط نشده، بررسی اعتراضات وعده‌ای دست‌نیافتنی است، در حالی که در این مسابقات هم ریز نمرات(کاربرگ داور) در اختیار متسابق قرار داده می‌شود و هم کارنامه‌ای که امکان عملی اعتراض را دارد.

برگزاری دومین دوره مسابقه قرآن دارالحافظین کلام وحی

انتهای پیام
captcha