راه‌اندازی سامانه جست‌وجوی شغل با قابلیت مهارت‌سنجی
کد خبر: 4200546
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶

راه‌اندازی سامانه جست‌وجوی شغل با قابلیت مهارت‌سنجی

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از راه‌اندازی سامانه جست‌وجوی شغل از سوی این وزارتخانه خبر داد و گفت: این سامانه قابلیت مهارت‌سنجی دارد.

راه‌اندازی سامانه جست‌وجوی شغل با قابلیت مهارت سنجیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز یکشنبه ۲۹ بهمن در محل نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار شد. 

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری در سال ۹۲ صادر شد، گفت: از آن تاریخ به بعد، روز ۲۹ بهمن، روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی نام‌گذاری شده است. 

کریمی تصریح کرد: بر همین اساس بعد از سال ۹۲ سیاست‌های اقتصادی ایران باید براساس اقتصاد مقاومتی تدوین و اجرا شود. ما بند اول سیاست‌های ابلاغی را به عنوان چراغ راه خود قرار دادیم که مطرح می‌کند: تامین شرایط و فعال‌سازی منابع به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت مردم باید محقق شود. در این بند بسیج امکانات مالی و انسانی به عنوان مهم‌ترین مؤلفه مطرح می‌شود. 

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه آماری از وضعیت اشتغال کشور ارائه کرد و گفت: نرخ بیکاری در کشور به 7.6 دهم درصد رسیده و با افزایش نیم درصدی مشارکت اقتصادی مواجه هستیم. همچنین طی 2.5 سال جمعیت بیکار کاهش و جمعیت شاغلین افزایش یافته است. روند ورود به بازار کار نیز در پاییز ۱۴۰۲ افزایش داشته و ورودی اشتغال ۶۰۲ هزار نفر بوده و روند ورودی به بازار کار در تمام فصول دولت سیزدهم مثبت بوده است. 

وی گفت: نرخ بیکاری به 11.4 و اشتغال ناقص 6.9 رسیده که پایین‌ترین ارقام است‌ و رصد سامانه اشتغال نشان می‌دهد ۸۷۰ هزار نفر فرصت شغلی جدید ایجاد شده است و امیدواریم تا پایان سال به تعهد ایجاد یک میلیون شغل برسیم. 

کریمی در ادامه به دلایل رونق بازار کار در کشور اشاره کرد و گفت: فضای کلان کشور در دولت سیزدهم رو به رشد بوده و میانگین رشد فعالیت پرتحرک و هم افزا داشتیم. همچنین برگزاری جلسات شورای عالی اشتغال با حضور رئیس جمهور در این روند نقش داشته است. یکی از نکات مهم کلان اقتصادی کشور این است که اقتصاد از حالت شرطی درامده است.

کریمی ادامه داد: دلیل دوم مسئله هدایت، حمایت و نظارت وزارت تعاون بر مشاغل ایجادی است. هر سال تعهد ایجاد یک میلیون شغل را بررسی می‌کنیم. همچنین نظام نظارت بر اشتغال ایجادی وزارتخانه‌ها ایجاد شده است که باعث رونق بازار کار شده است. تقویت اجزای زیست بوم اشتغال و احیای هفت هزار واحد راکد و نیمه فعال‌ از دیگر عوامل است. توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از دیگر اقداماتی است که موجب رونق کسب و کار شده است.  

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از راه‌اندازی سامانه جست‌وجوی شغل نیز خبر داد و گفت: شش ماه است که این سامانه عملیاتی شده و کارجویان و کارفرمایان می‌توانند اطلاعات خود را ثبت کنند. امروزه بیش از ۲۷۰ هزار فرصت شغلی در این سامانه ثبت شده و ۲۸۰ هزار کارجو رزومه ثبت کرده‌اند و ۳۰ هزار کارگماری اتفاق افتاده و ۸۰ هزار معرفی نامه صادر شده است. این سامانه رقیب سامانه‌های بخش خصوصی نیست و به زودی آزمون‌هایی برای مهارت‌سنجی و شغل‌سنجی در آن قرار می‌گیرد. 

انتهای پیام
captcha