تأملی در مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی/ حضور سفیر عربستان + فیلم
کد خبر: 4200425
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰
گزارش ایکنا از دومین روز مسابقات بین‌المللی قرآن

تأملی در مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی/ حضور سفیر عربستان + فیلم

دومین روز مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در حالی برگزار شد که در این روز یک سؤال درباره اجرای همزمان مسابقات قرآن دانش‌آموزی و بزرگسالان از سوی برخی کارشناسان مطرح شد.

سوال چالشی حاشیه مسابقات بین‌المللی قرآن / حضور سفیر عربستان + فیلم

به گزارش خبرنگار ایکنا، دومین روز از چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران برخلاف روز اول این مسابقات که از نوبت بعدازظهر شروع شده بود، در روز دوم و با توجه به شروع مسابقات در بخش بانوان از نوبت صبح شروع شد و تا ساعت 21 ادامه داشت. 

در این روز در نوبت صبح 11 شرکت‌کننده در بخش بانوان شامل چهار شرکت‌کننده در بخش دانش‌آموزی و هفت شرکت‌کننده در بخش بزرگسالان بود. در این نوبت اگرچه شرکت‌کنندگانی از کشورهای ایران، عراق، تایلند، ترکیه، سوریه، بنگلادش، موریتانی و آلمان بودند، اما رقابت بین شرکت‌کنندگان ایرانی و عراقی در بخش دانش‌آموزی بسیار به هم نزدیک بود. 

در نوبت بعدازظهر نیز 14 شرکت‌کننده شامل چهار شرکت‌کننده در بخش دانش‌آموزی و 10 شرکت‌کننده در بخش بزرگسالان رقابت خود را برگزار کردند. در بین اجرای مسابقات در بخش آقایان دو قاری کشورمان یعنی مهدی اکبری‌زرین و هادی اسفیدانی آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت کردند. 

هادی اسفیدانی که تا روز قبل از شروع مسابقات در کشور استرالیا حضور داشت اجرایی بدون ریسک و منطبق بر آیین‌نامه داشت و کلیت تلاوت وی بهتر از دیگر شرکت‌کنندگان بود. بر اساس اظهارات کارشناسان یکی از کارهای جالبی که هادی اسفیدانی در تلاوت خود انجام داد این بود که اوایل تلاوت و با توجه به سوالی بودن آیات با عجم و بیات کار را پیش برد. 

وی بعد از تلاوت خود در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از اجرای خود رضایت داشت، او البته به التهاب حنجره خود در چند وقت اخیر اشاره کرد. 

در بین شرکت‌کنندگان رشته قرائت تحقیق علاوه بر هادی اسفیدانی، نماینده کشور افغانستان نیز تلاوت خوبی داشت. همچنین نماینده کشور کومور تلاوتی فراتر از حد انتظاراتی که از سطح تلاوت این کشور می‌رود انجام داد. 

در رشته حفظ کل قرآن کریم نیز نماینده کشور بنگلادش در بخش دانش‌آموزی و نمایندگان فلسطین و عربستان در بخش بزرگسالان هم حسن حفظ قوی از خود به نمایش گذاشتند و اگر نام آنها در بین برگزیدگان دیده شود، نباید تعجب کرد. البته هنوز نیمی از متسابقان اجرای خود در این مرحله را انجام نداده‌اند و برای نزدیک‌تر شدن به فضای گمانه‌زنی‌ها باید چشم به روزهای آینده دوخت.

در دو روز گذشته یکی از بحث‌های‌ مطرح شده در حاشیه مسابقات بین‌المللی قرآن، برگزاری همزمان مسابقات دانش‌آموزی و بزرگسالان بود، دو رویداد مشابه که با وجود تمام شباهت‌ها و محسناتی که برگزاری همزمان این دو رویداد دارد، اما به نظر می‌رسد بستر اجرای متفاوتی از یکدیگر را می‌طلبند. در ایام برگزاری مسابقات در دو روز ‌اخیر و نیز افتتاحیه مسابقات بحث در‌ مورد اینکه بستر یکسانی برای برگزاری مسابقات دانش‌آموزان و بزرگسالان در نظر گرفته شود یا خیر بین خبرنگاران و کارشناسان این حوزه مطرح بود.

برخی بر این باور هستند که مسابقات دانش‌آموزی در هر زمینه و با هر موضوعی ملزومات کاملاً متفاوت و مجزایی از مسابقات بزرگسالان را می‌طلبد که به نظر می‌رسد این فضا از طریق همراهی مسابقات با رقابت‌های بخش بزرگسالان فراهم نشده باشد. 

برگزاری همزمان مسابقات بین‌المللی قرآن بزرگسالان و دانش‌آموزان بحثی است که جای پرداختن کامل به آن در این گزارش نیست و می‌تواند موضوع نشست‌های تخصصی‌تری بعد از برگزاری مسابقات قرار گیرد.

در دومین روز از برگزاری مسابقات همچنان درصد قابل قبولی از حاضران در سالن مسابقات دانش‌آموزان بودند، دانش‌آموزانی که علاقه به قرآن کریم در نگاه آنها موج می‌زد، این دانش‌آموزان از مدارس مختلف سطح شهر تهران و شهرهای اطراف همراه با مربیان خود به بازدید از این رویداد بین‌المللی آمده بودند و هیجان خاصی به فضای اجلاس سران کشورهای اسلامی داده بودند.

چهره ویژه روز دوم مسابقات بین‌المللی قرآن سفیر کشور عربستان در ایران بود. عبدالله بن سعود العنزی سفیر این کشور، دبیر اول سفارت و هیئت همراه در سالن مسابقات حضور یافتند تا از نزدیک در جریان عملکرد نماینده این کشور در مسابقات ایران قرار گیرند. سفیر عربستان در لحظه خروج از سالن مسابقات با رسانه‌ها نیز گفت‌وگوی کوتاهی انجام داد، وی در گفت‌وگوی کوتاه خود با خبرنگار ایکنا مسابقات قرآن را یکی از رویدادهای مهم در دنیای اسلام معرفی کرد. 

عبدالقادر بن مروان، نماینده کشور عربستان در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران اجرای آبرومندی داشت و در صورتی که نمره‌ای در صوت و لحن یا وقف و ابتدا از دست نداده باشد، می‌توان او را به عنوان یکی از مدعیان کسب رتبه دانست.

در روز دوم مسابقات، علاوه بر سفیر کشور عربستان که بسیاری از نگاه‌ها را به سمت خود جلب کرد، شاهد حضور رایزن فرهنگی کشور ترکیه در ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و نیز نمایندگانی از کشور یمن در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی بودیم. 

در این دوره از مسابقات هر روز به 25 نفر از حاضران در سالن مسابقات به قید قرعه کمک هزینه سفر به عتبات عالیات اهدا می‌شود. 

انتهای پیام
captcha