رقابت 99 نفر از 44 کشور در مرحله نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران
کد خبر: 4199820
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
طی نشست خبری اعلام شد

رقابت 99 نفر از 44 کشور در مرحله نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

رئیس ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران با اشاره به برگزاری این رقابت‌ها در مراحل غربالگری، مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی گفت: در ابتدای امر 110 کشور نمایندگان خود را برای حضور در این رویداد معرفی کردند و در نهایت 99 نفر از 44 کشور به مرحله نهایی مسابقات راه یافتند. این تعداد شامل شرکت‌کنندگان بخش بزرگسالان و دانش‌آموزان است.

رقابت 99 نفر از 44 کشور در مرحله نهایی مسابقات بین‌المللی قرآن ایرانبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران صبح امروز ۲۵ بهمن‌ماه با حضور حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

رئیس ستاد برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران گفت: در بسیاری از جوامع به این نتیحه رسیده‌اند که عامل موفقیت مسلمانان در سده‌های گذشته عمل به قرآن و‌ روشنگری‌های ائمه معصومین بوده است، لذا تمسک به این کتاب باعث‌ حرکت در مسیر رسیدن به تعالی خواهد بود و بارها در این کتاب مورد اشاره قرار گرفته است.

وی ادامه داد: «لَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ» محقق نمی‌شود، مگر تحت تعالیم این کتاب آسمانی و برای بسترسازی و مؤانست با این کتاب کارهای متعددی از تلاوت، حفظ و تفسیر و استماع می‌توان انجام داد تا به مسیر عمل به قرآن رسید.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: در ایران مسابقه یک موضوع فرعی نسبت به ایجاد معنویت و فضای موانست با قرآن است. با وجود اینکه مسابقه اصولی دارد و حتماً رعایت می‌شود، اما در موضوع مسابقات قرآن، اصل، قرآن خواندن است و لذا رقابت یک کار حاشیه‌ای است. در نتیجه هدف اصلی برگزاری مسابقات قرآن ترویج فرهنگ غنی تلاوت است، تا مردم از طریق مسابقات، تلاوت زیبا را بشنوند و به تعمیق در آن بپردازند، بنابراین مسابقات بسترساز انس عموم‌ مردم با قرآن کریم است.

وی بیان کرد: وقتی بحث ‌بین‌المللی بودن مطرح می‌شود، مؤلفه جدیدی به میان می‌آید و آن هم ارتباط بین ملت‌های مختلف است. علاقه‌مندان به قرآن کریم از قلب اروپا متقاضی حضور در این رویداد شده‌اند، همان اروپایی که عده‌ای نابخرد و معاند با اسلام، اهانت‌های کوری به ساحت قرآن داشتند در حالی که نور قرآن بر اساس آنچه در آیات شریفه آمده است، به هیچ وجه با دهان‌های آنها خاموش نخواهد شد. با وجود اینکه این معاندان حضور دارند و سعی در مقابله با قرآن دارند، اما در واقعیت و در میدان‌ چیز دیگر ی دیده می‌شود، مردم و‌ جوانان اروپایی نشان داده‌اند، عاشق قرآن و‌ اهل بیت هستند و این یعنی‌ نور قرآن بر دل جوانان تابیده شده و در آینده نیز خواهد تابید.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه یکی از اهداف مسابقات گرد آمدن حول قرآن و وحدت امت اسلامی است، بیان کرد: در موضوع قرآن هیچ اختلافی بین گروه‌ها و‌ دسته‌های مختلف مسلمین‌ وجود ندارد.

رئیس ستاد برگزاری چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در ادامه به شرایط پیش آمده در سرزمین غزه اشاره و اظهار کرد: امسال با توجه به شرایط خاص دنیا و اتفاقاتی که در محور‌ مقاومت رخ داده و جنایاتی که از سوی رژیم صهیونیستی شکل می‌گیرد، یک بخش به شعار مسابقات اضافه شد تا شعار مسابقات با عبارت «یک کتاب یک امت، کتاب مقاومت» معرفی شود. در پوستر مسابقات نیز یک الماس حضور دارد که نوک آن یک فلش قرمز رنگ است، این فلش قرمز نماد گروه‌های مقاومت در زمان حمله به اهداف رژیم اشغالگر است.

وی افزود: در آیات مختلف قرآن به این موضوع اشاره شده که این کتاب در حصن حصینی و دژ محکمی قرار دارد که در طول هزار و‌ چهارصد سال یک حرف از آن جابجا نشده است، لذا نماد الماس، نماد سختی و ارزشمندی است. با توجه به این موضوع، چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران دوره بزرگداشت شهدای مقاومت و غزه خواهد بود. در ایام مسابقات نمایندگانی از فلسطین به ایران خواهند آمد و سعی خواهیم کرد نمادهای مقاومت را در سالن مسابقات داشته باشیم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از این نشست خبری بیان کرد: چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن از روز بیست و ششم بهمن‌ماه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی افتتاح می‌شود و همانند دوره قبل در دو‌ بخش بانوان و‌ آقایان در رده سنی بالای هجده سال در رشته‌های قرائت تحقیق،‌ قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن آقایان و قرائت ترتیل و حفظ کل بانوان برگزار می‌شود. امسال برای دومین سال است که رشته ترتیل بانوان برگزار می‌شود و همین موضوع باعث شده استقبال از بخش ترتیل بانوان در مسابقات کشوری افزایش بیشتری داشته باشد. از دوره آینده بخش معارفی در رشته‌های معارف قرآن، معارف نهج‌البلاغه و معارف صحیفه سجادیه به مسابقات اضافه خواهد شد.

وی افزود: مراسم اختتامیه مسابقات نیز دوم اسفندماه با حضور ریاست محترم جمهور برگزار می‌شود. سوم اسفندماه هم به فضل الهی به دیدار ولی امر مسلمین جهان خواهیم رفت تا خستگی همه با دیدن چهره مقام معظم رهبری از تن بیرون برود.

رئیس ستاد برگزاری چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران بیان کرد:‌ در تیرماه امسال با هماهنگی وزارت امور خارجه و جامعة المصطفی العالمیه، برخی موسسات بزرگ قرآنی و نیز شخصیت‌های قرآنی موثر در دنیا دعوتنامه‌هایی ارسال کردیم، در زمان ارسال دعوتنامه تصور ما این بود که در دوره چهلم نسبت به دوره گذشته که 80 کشور حضور داشتند، حداکثر به 90 کشور برسد، اما وقتی به عدد 110 کشور رسیدیم، انصافاً بسیار دلگرم‌کننده و نویدبخش بود که دیپلماسی سیاسی در دولت مردمی هم به این سمت پیش رفته است که این مقبولیت در دنیا برای ما ایجاد شود.

مجیدی‌مهر بیان کرد: دستگاه دیپلماسی بسیار فعال عمل کرد و باید به صورت ویژه از آقای غریب‌نژاد و همکارانشان در مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، رئیس مرکز تبلیغ سازمان فرهنگ، مدیرکل قرآن و عترت جامعه المصطفی و همکاران خودمان در امور بین‌الملل سازمان امور خیریه قدردانی کنیم.

وی افزود: مسابقات ما سه مرحله دارد، مرحله اول شناسایی و غربالگری بود که تعدادی از افراد امتیازات لازم را برای حضور در مراحل بالاتر کسب کردند، در ادامه مرحله مقدماتی برگزار شد و در نهایت 69 نفر از 40 کشور دنیا به مرحله نیمه‌نهایی چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران راه یافته و این افراد در ایران حضور می‌یابند. باید به این آمار 30 نفر از 15 کشور در بخش دانش‌آموزی را هم اضافه کنیم. 

مجیدی‌مهر تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از سیاست‌های ستاد عالی مسابقات، هم‌افزایی است و از طرفی وزارت آموزش و پرورش به دلیل برخی محدودیت‌های مالی درخواست برگزاری مسابقات بین‌المللی دانش‌آموزی همزمان با مسابقات رسمی جمهوری اسلامی ایران را داشت، با عنایت به دستور ریاست محترم سازمان اوقاف مقرر شد این مسابقات نیز برپا شود. 

وی افزود: جمعاً همراه با مسابقات آموزش و پرورش و اوقاف 99 شرکت‌کننده از 44 کشور دنیا در مرحله نهایی حاضر هستند. مسابقات در بخش بانوان طی روزهای بیست و هشتم، بیست و نهم و سی‌ام در نوبت صبح از ساعت هشت تا زمان اذان ظهر در بخش بانوان برگزار می‌شود. به دلیل محدودیت رسانه‌ای این بخش امکان پخش ندارد. روز یکم اسفندماه هم مراسم روز خیرات حسان ویژه بانوان برگزار می‌شود و طی آن شاهد برپایی بزرگ‌ترین محفل قرآنی بانوان خواهیم بود. این مراسم با همکاری موسسه مکتب امام رضا(ع) برگزار می‌شود و طی آن بانوان قرآنی و ممتاز تجلیل خواهند شد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به ارائه آماری از شرکت‌کنندگان حاضر در این مسابقات پرداخت و بیان کرد: در بخش قرائت آقایان 20 نفر، در ترتیل هشت نفر، در حفظ کل قرآن 15 نفر حضور دارند. در بخش بانوان نیز در رشته ترتیل 12 نفر و در رشته حفظ کل قرآن 14 نفر حضور دارند. در بخش دانش‌آموزی و در گروه پسران نیز هشت نفر در رشته قرائت تحقیق، 9 نفر در رشته حفظ کل قرآن و در رشته ترتیل نیز شش نفر حضور دارند. ممکن است از این تعداد یک یا دو نفر هم در لحظات آخر به دلیل مشکلاتی امکان حضور نداشته باشند و این طبیعی است.

مجیدی‌‌مهر همچنین در مورد کشورهای حاضر در این مسابقات بیان کرد: از جمهوری اسلامی ایران، مالزی، مصر، الجزایر،‌ عربستان، ترکیه، اندونزی، ‌لبنان، هند، هلند، آلمان، آمریکا، تونس، روسیه، ساحل عاج، سریلانکا، سنگاپور، سنگال،‌ سوریه، عراق، کانادا، فلسطین، فیلیپین، نوار باختری رود اردن، پاکستان، کومور، بروندی، لیبی، افغانستان، نیجر، سومالی، بنگلادش، تانزانیا، موریتانی، تایلند، تاجیکستان، انگلستان، نیجریه، اتیوپی، اوگاندا، عمان، برونئی، گامبیا و نیوزیلند شرکت‌کنندگانی در مسابقات امسال حضور دارد. نمایندگان کشورمان در این رویداد شامل هادی اسفیدانی در رشته قرائت تحقیق، محمد پورسینا در رشته ترتیل، امیدرضا رحیمی روشندل حافظ کل قرآن در رشته حفظ کل قرآن، عادله شیخی در رشته ترتیل و رویا فضائلی نیز در رشته حفظ کل قرآن کریم خواهد بود. در بخش دانش‌آموزی نیز اسما فلکی در رشته ترتیل، مهناز قنبری در رشته حفظ کل، مهدی اکبری در قرائت و سیدمحمدصادق حسینی در رشته حفظ کل نماینده ایران خواهند بود.

وی به معرفی هیئت داوران این دوره از مسابقات پرداخت و گفت: ریاست هیئت داوران به عهده حمیدرضا مستفید گذاشته شده است، ترکیب داوران ایرانی داوران در محدوده 40 سال است. بعد از چند دوره یک کار خاطره‌انگیز در نظر گرفته شده است و یکی از آن حضور استاد شهریار پرهیزکار به عنوان هادی حفاظ است که پس از چند سال دوری از مسابقات در خدمت ایشان خواهیم بود و دیگری هم اجرای استاد عباس سلیمی از اساتید مبرز جمهوری اسلامی است که بعد از حدود 14 سال به اجرای مسابقات بر می‌گردند. 

مجیدی‌مهر همچنین به بحث برگزاری برنامه‌های جانبی در حاشیه این دوره از مسابقات اشاره کرد و گفت: در بیش از 200 بقعه متبرکه و امامزاده همزمان با مسابقات در 31 استان کشور محافل انس با قرآن کریم برگزار خواهد شد. در این دوره از مسابقات برای اولین بار تیزر مسابقات از تمامی شبکه‌های سیما حتی از شبکه پویا که سال‌های قبل پخش نمی‌شد، پخش می‌شود. امسال روزانه دو ساعت مسابقات بخش دانش‌آموزی برای کودکان و نوجوانان به صورت زنده پخش می‌شود. این امتداد سیاست ریاست سازمان مبنی بر توجه به جوانان و نوجوانان است. 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما در حاشیه مسابقات برپایی نمایشگاه قرآنی و فرهنگی است. حدود 40 غرفه در ضلع غربی سالن اجلاس برپا شده است. در این نمایشگاه غرفه‌های آموزشی، مشاوره مذهبی، غرفه کودکان و مهدکودک قرآنی، اتاق مادر و کودک و ... در نظر گرفته شده است. لذا شرایط برای حضور خانواده‌ها کاملاً فراهم است.

وی با اشاره به اینکه جوایز نفرات برگزیده نسبت به دوره قبل حدود 300 درصد رشد داشته است، بیان کرد:‌ شاید در ذهن شما این باشد که جوایز مسابقات سایر کشورها خیلی بیشتر است، اما این را بدانید که آنها همین جوایز را دارند و مسابقاتشان چیز دیگری ندارد، اما مسابقات ما این یک رقابت محتوایی است.

مجیدی‌مهر تصریح کرد: در این دوره از مسابقات کوچکترین قرآن جهان رونمایی می‌شود و این موضوع با حضور نمایندگان گینس به ثبت خواهد رسید. این قرآن متعلق به حدود 150 سال قبل است. همچنین سامانه قرآن‌آنلاین، شامل تلاوت‌های قدیمی مسابقات، همراه با تمبر مسابقات رونمایی خواهد شد. همچنین جاذبه‌های زیارتی و سیاحتی تهران نیز به شرکت‌کنندگان معرفی می‌شود بازدید از مرقد مطهر امام خمینی(ره) بازدید از بیت امام در جماران، کاخ نیاوران و ... بخش دیگری از برنامه‌های جانبی این رویداد است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به سوالات خبرنگاران حاضر در این نشست و در پاسخ به سوالی در مورد گسترش همکاری قرآنی بین کشورهای دیگر گفت: اگر این همکاری در طول سال رخ نداده بود امروز شاید از کشورهایی نظیر عربستان و مصر و ... دعوت نمی‌شد. شما خواهید دید در مسابقات سال آینده میزان دعوتنامه‌های ارسالی برای جمهوری اسلامی دو برابر خواهد شد. کما اینکه امسال کشورهایی ما را به مسابقات خود دعوت کردند که قبلاً چنین روندی نداشتند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا در مورد میزان جوایز مسابقات بین‌المللی دیگر کشورها در مقایسه با میزان جوایز مسابقات ایران و نقش آن در جذب مخاطبان گفت: میزان حضور شرکت‌کنندگان و رکوردشکنی حضور کشورها در مسابقات ایران نشان می‌دهد میزان بالای جوایز آنها نتوانسته است به رقیبی برای مسابقات ایران تبدیل شود. یکی از مسابقات که میزان جوایز آن بالغ بر 20 میلیارد تومان است، میزبان حدود 87 کشور بوده است، اما در مسابقات ایران که حتی جوایز آن را هم اعلام نکرده‌ایم، استقبال به 110 کشور رسیده است.

مجیدی‌مهر در بخش پایانی اظهار کرد: چیزی که برای شرکت‌کنندگان در مسابقات ایران مهم است و سوال بالغ بر 50 درصد شرکت‌کنندگان است، این است که آیا در این دوره دیدار با رهبر معظم انقلاب را داریم یا خیر؛ البته سیاست‌های ریاست سازمان بر این است که میزان جوایز ارتقا پیدا کند اما نباید جایزه اصل قرار گیرد. نکته دیگر این است که کشورهای دیگر تک‌مسابقه دارند، اما در ایران مسابقات از مرحله محلی شروع می‌شود و تا بین‌المللی ادامه دارد، در کنار این مسابقات بین اقشار مختلف نیز برگزار می‌شود. در ایران 110 مسابقه قرآن مختلف برگزار می‌شود و ایران را باید سرزمین مسابقات قرآن نامید.

بر اساس گزارش ایکنا در پایان این نشست خبری پوستر چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha