شاگرد بزرگ مکتب مصطفی اسماعیل را بشناسیم + فیلم
کد خبر: 4198380
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۱

شاگرد بزرگ مکتب مصطفی اسماعیل را بشناسیم + فیلم

شیخ فتحی الملیجی، شاگرد بزرگ مکتب شیخ مصطفی اسماعیل و یکی از قاریان ارشد مصر و جهان اسلام است که به شناخت خود از مقام‌های موسیقی، قواعد تجوید و تلاوت مشهور بود.

به گزارش ایکنا به نقل از ویتو، دیروز پنج فوریه برابر با ۱۶ بهمن سالگرد وفات شیخ فتحی الملیجی از قاریان بزرگ مصری بود. این قاری بین‌المللی را مکتب منحصربه‌فرد تلاوت، بزرگ‌ترین شاگرد شیخ مصطفی اسماعیل و دارای صدایی ناب و بی‌نظیر توصیف کرده‌اند. شیخ فتحی الملیجی بیش از نیم‌ قرن از زندگی خود را در راه آموختن و تلاوت قرآن کریم صرف کرد. تلاوت در رادیو قرآن کریم قاهره، تلاوت در تلویزیون ملی مصر و همچنین تلاوت در مجامع مختلف اسلامی در چندین قاره جهان از مهمترین فعالیت‌های او در طول عمر پربرکت خویش به شمار می‌رود.

شیخ فتحی الملیجی 5 سپتامبر 1943 در روستای حبش از توابع استان شرقیه مصر به دنیا آمد و آموزش قرآن را نزد جدش شیخ محمد حسن عمران در همان روستا آغاز کرد و در ۱۰ سالگی نزد شیخ محمد الباشا آن را ختم کرد. او تحصیلات ابتدایی خود را در سال 1954 در الازهر آغاز کرد و در نهایت در «معهد القراءات» به پایان برد. این مرکز که ویژه آموزش روایت‌ها و قرائت‌های مختلف قرآن است، فرصت حضور در کنار قاریان بزرگ و بروز استعداد بالای قرآنی را برای او فراهم ساخت.

شیخ فتحی الملیجی پس از شرکت در یکی از مسابقات وزارت اوقاف مصر در ماه رمضان سال 1977 به مقام نخست دست یافت. نخستین سفر او به همراه این هیئت به انگلستان بود. وی به همراه شیخ احمد عامر، محمود عصفور و فؤاد العمروسی، برای بزرگداشت مناسک ماه مبارک به لندن سفر و در آنجا به تلاوت قرآن پرداختند. این هیئت سپس در اسکاتلند، اسپانیا، دانمارک و سوئد نیز به تلاوت قران پرداخت. 

الملیجی پس از مدتی به عنوان قاری در مسجد الثوره منصوب شده و در عین‌ حال سفرهای او به خارج از مصر نیز ادامه یافت. وی بیش از شش بار به آمریکا سفر کرد و در مجامع اسلامی در نیویورک، کالیفرنیا و سانفرانسیسکو به تلاوت قرآن پرداخت و همچنین با سفر به کشورهای برزیل، آرژانتین، پاناما، عربستان سعودی و امارات در مجامع مختلف به تلاوت قرآن پرداخت. شیخ المیجی در دهه هشتاد میلادی مصحفی صوتی را برای رادیوی کویت نیز ضبط کرده است.

بسیاری دعوت شیخ مصطفی اسماعیل از بزرگ‌ترین قاریان مصر از شیخ الملیجی برای تلاوت قرآن کریم در الازهر را یکی از نقاط عطف مهم در زندگی او توصیف کرده‌اند. شیخ الملیجی در این زمان تنها 20 سال داشت و بلافاصله پس از پایان تلاوت، شیخ مصطفی اسماعیل از او بسیار تمجید کرد و پس از پرسش و پاسخ کوتاهی در مورد تلاوت به روایت‌های مختلف، شیخ مصطفی اسماعیل از او خواست تا به بخش آزاد آکادمی موسیقی بپیوندد تا صوت خود را بهتر پرورش دهد و شیخ الملیجی نیز توصیه استاد خود را پذیرفت.

او در سال 1984 به رادیو قرآن قاهره پیوست و پس از موفقیت در آزمونی که هیئت نظارت بر قاریان برگزار می‌کرد، به تلاوت در رادیوی قرآن قاهره پرداخت و پس از مدتی نیز وارد تلویزیون شد و میلیون‌ها نفر در شرق و غرب جهان از تلاوت‌های زیبای او بهره‌مند شدند.

شیخ ابوالعین شیعشیع درباره او گفته است که صوتی بی‌نظیر دارد و یکی از ناب‌ترین صداهای جهان است، صدایی که نوازندگان نمی‌توانند مانند آن را بسازند.

شیخ راغب مصطفی غلوش در مورد او گفته است: وی نزدیک‌ترین شاگرد به شیخ مصطفی اسماعیل بوده و خود نیز قاری محترمی است که صدای آن پرحجم و پخته است. شیخ عبدالفتاح الشعشاعی نیز در مورد وی گفته است: شیخ فتحی الملیجی خود یک مکتب قرآنی مستقل است که کسی را یارای تقلید از او نیست.

در ادامه ویدئویی از یکی از تلاوت‌های مجلسی استاد فتحی الملیجی را مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام
captcha