خدمات کمیته امداد در حوزه مسکن مددجویان
کد خبر: 4196613
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸
توکلی تشریح کرد

خدمات کمیته امداد در حوزه مسکن مددجویان

مدیرکل تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد خدمات کمیته امداد امام خمینی(ره) در حوزه مسکن مددجویان را تشریح کرد.

محمد توکلیبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری محمد توکلی، مدیرکل تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد امروز، 9 بهمن‌ماه در محل کمیته امداد امام خمینی(ره) برگزار شد. 

در ابتدای این نشست، توکلی طی سخنانی بیان کرد: کمیته امداد در راستای توانمند کردن مددجویان طیف گسترده‌ای از خدمات را در نظر گرفته و به مددجویان ارائه می‌کند. در کشور ما موضوع مسکن یکی از مسائل مهم حوزه امداد بوده و تهیه مسکن یکی از اولویت‌های کمیته امداد برای مددجویان بوده است‌. 

وی بیان کرد: بالاترین اولویت‌ خدمات امداد در سال ۹۸ در حوزه مسکن و تأمین مسکن مددجویان قرار گرفت. متولی تأمین مسکن در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است و در کلان‌شهرها نیز وزارت راه و شهرسازی این مهم را برعهده دارد. کمیته امداد نیز به جهت اینکه مددجویان به دلیل عدم تمکن مالی ممکن است از برخی از طرح‌های مسکن محروم شوند، مددجویان را تحت پوشش این حوزه قرار می‌دهد تا از ظرفیت‌های کشور در این زمینه بهره‌مند شوند.

توکلی ادامه داد: با توجه به اینکه سیاست‌های کلان امداد در حوزه مسکن روستایی قرار دارد، کمیته امداد در این زمینه خدمات فراوانی از جمله مساعدت‌های مالی، خدمات مالی و ... را به مددجویان ارائه می‌دهد تا مشکل مسکن خود را حل کنند. تأمین مسکن روستایی اعم از احداث و بهسازی مسکن در دستور کار کمیته امداد قرار دارد و در حوزه شهری نیز کمیته امداد سعی بر این دارد تا از ظرفیت‌های موجود برای مددجویان حوزه شهری نیز استفاده کند. البته این مسئله تا جایی پیگیری می‌شود که منجر به مهاجرت به شهرها نشود. 

وی اظهار کرد: چنانچه مددجویان قصد مهاجرت به روستاها و یا بهسازی منازل خود در روستاها را داشته باشند، کمیته امداد به آن‌ها خدمات می‌دهد. در این زمینه کمیته امداد با بهسازی خانه‌های مددجویان و تعمیر سازه‌های آن‌ها در قالب فضاهای جانبی و تأمین مسکن روستاییان مددجو به کمک ایشان می‌شتابد. مددجویان کمیته امداد طیف‌های گسترده‌ای هستند یعنی ممکن است مددجویانی به صورت تک‌خدمتی برای دوره‌ای کوتاه از خدمات امداد بهره‌مند شوند و با افرادی باشند که مدت بیشتری از این خدمات استفاده کنند. در این زمینه مددجویانی که یک سال کمتر تحت پوشش باشند، مشمول خدمات ساخت و خرید مسکن نمی‌شوند. 

وی افزود: سایر مددجویان از طریق نوعی رتبه‌بندی شناسایی شده و خدمات طبق این رتبه‌ها به ایشان اعطا می‌شود. امروز در روستاها عمدتا مددجویان دارای مسکن هستند اما به صورت نسبی مددجویانی که از خانه محروم باشند، مورد حمایت قرار گرفته و برای احداث خانه آن‌ها اقدام می‌شود. البته امروز بیشتر محرومیت روستاییان در حوزه تعمیرات و بهسازی خانه‌هاست که در این زمینه نیز ضمن برآورد هزینه‌ها، منابع مختلف در اختیار روستاییان قرار می‌گیرد. 

 تسهیلات بهسازی روستایی

توکلی تصریح کرد: بخشی از منابع این حوزه از طریق تسهیلات بهسازی روستایی و بخش دیگر نیز از محل مساعدت خیران تأمین می‌شود. همچنین، مساعدت مالی کمیته امداد نیز در صورت امکان از طریق معاونت مشارکت‌ها در اختیار روستاییان قرار می‌گیرد‌. در این راستا و از ابتدای امسال برای حدود ۵۰ هزار واحد برنامه‌ریزی داشتیم که در حال حاضر و با اطلاعات به دست آمده بیش از ۲۱ هزار واحد به صورت ۱۰۰ درصدی تخریب و احداث شده است که این تعداد در سامانه‌های امداد ثبت شده‌ است ‌و افزون بر این واحدها نیز تعداد شش هزار واحد در مراحل پایانی احداث قرار دارند. 

وی با اشاره به اینکه امروز تقریباً مددجوی فاقد مسکن در کشور وجود ندارد، بیان کرد: حدود سه هزار واحد مسکونی در مرحله ۸۰ درصد ساخت قرار دارد و در مرحله زیر ۸۰ درصد نیز حدود ۲۰ هزار واحد در دست احداث است که این واحدها نیز در حال احداث هستند. همچنین، احتمالاً رویکرد کمیته امداد در این حوزه در سال آینده از روستا به شهرها تغییر کند. کمکی که امسال از محل مشارکت خیران برای مسکن پیش‌بینی شده، حدود ۳۵۰ میلیارد تومان است که بخش زیادی از این‌ میزان تهیه شده است. 

مدیرکل تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد تصریح کرد: در حوزه شهری بحث مسکن تابع طرح‌های دولت است که مددجویان نیز در این زمینه اقدام به ثبت نام می‌کنند اما سازوکار طرح نهضت ملی مسکن برای مددجویان مناسب نیست و آن‌ها نمی‌توانند در این زمینه اقدام چندانی انجام دهند. در این زمینه نیاز مبرم برای این مسئله وجود دارد که طرح‌ها و مصوبات حمایتی از مددجویان فراهم شود تا بتوانند از خدمات این طرح‌ها استفاده کنند‌. 

توکلی گفت: با توجه به اینکه بسیاری از مددجویان نمی‌توانند آورده‌ای برای طرح ملی مسکن داشته باشند، تمهیداتی از سوی دولت و نهادهای مربوطه درنظر گرفته شده است تا مددجویان نیز بتوانند از خدمات این طرح استفاده کنند. همچنین، بنا به دستور دولت نهادهای دولتی در استان‌ها باید تسهیلات بانکی را نسبت به آورده مددجویان مقدم بدارند تا ایشان بتوانند از خدمات مسکن استفاده کنند. کمیته امداد نیز در این زمینه از مددجویان حمایت‌های لازم را داشته و همچنان ادامه خواهد داد. 

طرح نهضت ملی مسکن

وی بیان کرد: لذا کمیته امداد در حوزه مسکن شهری نیز اقداماتی انجام داده است. امروز حدود ۳۰۰ هزار مددجو در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند که کمیته امداد نیز به حد توان خود از ایشان حمایت خواهد کرد. در این زمینه کمیته امداد به ویژه در مراحل پایانی آماده‌سازی مسکن به مددجویان با درنظر گرفتن بسته حمایتی خود شامل حدود ۱۵۰ میلیون تومان از ایشان حمایت می‌کند. امروز سرانه تسهیلات مسکن کمیته امداد ۱۵۰ میلیون تومان بلاعوض و ۵۰ میلیون تومان به صورت قرض‌الحسنه است که برای مسکن مددجویان در نظر گرفته شده است. 

توکلی اظهار کرد: در حال حاضر بحث مسکن مددجویان در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، فارس و گلستان نسبت به نیازهای موجود در تعداد بیشتری اجرا و پیگیری می‌شود‌. در حوزه تعمیرات نیز برای امسال تعداد ۴۰ هزار واحد پیش‌بینی شده بود که تعداد ۲۷ هزار و ۸۰۰ واحد به پایان رسیده و مابقی واحدها نیز در مراحل پایانی تعمیرات قرار دارد.

انتهای پیام
captcha