بیان وصفی از اوصاف علی(ع) در جمع بانوان قرآنی + فیلم
کد خبر: 4196505
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۹
گزارش ایکنا از جلسه آموزشی سیدمحسن موسوی‌بلده

بیان وصفی از اوصاف علی(ع) در جمع بانوان قرآنی + فیلم

به بهانه ماه رجب، ماه علی مرتضی(ع) و در ایام میلاد امیر مؤمنان، این بار شاگردان بودند که اداره جلسه استاد را به عهده داشتند، و جشنی به پا کرده و خود چیدند، آنچه که دوست داشتند تا استاد از هنرنمایی آنان بشنود و سیدمحسن موسوی‌بلده نیز شاگردان را با تشویق‌های خود و بعضاً بیان صفاتی از اجراهایشان تفقد می‌کرد.    

جلسه آموزش قرآن کریمبه گزارش خبرنگار ایکنا، جلسه آموزش قرآن کوچه سجادِ محله سرچشمه این بار متفاوت دیگر هفته‌ها برگزار شد. جلسه‌ای که ذاتاً ویژگی‌ متمایزی را در خود گنجانده و قدمت آن پا به اواسط دهه چهارم خود گذاشته است. شاگردان این کلاس، در عنفوان جوانی به این حلقه آموزشِ تخصصی تجوید و قرائت قرآن قدم گذاشتند، در حالی که در آن زمان مشابه این جلسه برای فراگیری فنون قرائت قرآن ویژه بانوان یافت نمی‌شد. شاگردان این کلاس، همچنان با دختران و بعضاً نوه‌های خود با اشتیاق به کلاس درس استاد می‌آیند و نظاره‌گر دختران جوان خود هستند که چه‌بسا زیباتر و همراه با دانشی بیشتر قرآن را تلاوت می‌کنند و می‌کوشند تا همانند استاد سیدمحسن موسوی‌بلده خوب بخوانند و مفاهیم آیات را خوب بیان کنند.

جشن میلاد حضرت علی(ع) و روز پدر، شب گذشته، هشتم بهمن‌ماه در منزل سیدمحسن موسوی‌بلده و با حضور همیشگی و مهربانانه شکیبا رحمانی‌منش، همسر استاد، که خود مربی قرآن است و فروغ‌السادات موسوی‌بلده، خواهر استاد و شاگردان گذشته و حال برگزار شد.

در ابتدای مراسم فاطمه گلینی‌مقدم، فاطمه گودرزی، کلثوم رحمانی، فاطمه قلعه‌نویان و آذر فرجی آیاتی از قرآن کریم را به روش‌های قرائت تحقیق و ترتیل تلاوت کردند. اجرای همخوانی و تواشیح گروه ممتاز آفاق تهران و از رتبه‌داران مسابقات سازمان اوقاف، دیگر بخش این مراسم بود که تشویق حاضران را به همراه داشت.

فاطمه شیرازی دیگر شاگرد استاد موسوی‌بلده که موفق به دریافت «قرائت و اقراء قرائات عشر» (تلاوت کل قرآن کریم به قرائات ۱۰گانه، ٢٠ روایت) شده است، یک صفحه از قرآن را به روایت خلف از حمزه قرائت کرد و مورد توجه حاضران قرار گرفت. پیش از تلاوت شیرازی، موسوی‌بلده برای حاضران در جلسه چنین گفت که 10 امام قرائت داریم و در این بین سه روایات حفص از عاصم، ورش از نافع و خلف از حمزه کوفی بیش از بقیه روایات شهرت دارد و در میان مسلمانان پذیرفته شده است. ویژگی روایت خلف از حمزه، سَکت‌های (قطع کوتاه صوت بدون تجدید نفس) زیاد آن است.


بیشتر ببینید؛

جشن میلاد حضرت علی(ع) در جلسه آموزش قرآن سیدمحسن موسوی‌بلده


در پایان مراسم نیز دو خواهر نوجوان مطهره و طهورا شاهمیرزالو آیاتی را همخوانی کردند و با فرا رسیدن موعد اذان مغرب، نماز جماعت برپا شد.

موسوی‌بلده در این جشن طی سخنانی کوتاه به بیان مدح مولاعلی علیه‌السلام پرداخت و گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی هیئتی از الازهر مصر برای ملاقات با مراجع عظام تقلید به ایران سفر کرده بودند. در یکی از جلساتِ سخنرانی اعضای این هیئت که در مسجد الجواد(ع) تهران برگزار شد، دکتر شَرَباسی در وصف اوصاف حضرت علی(ع) در حالی که چشمانی اشک‌بار داشت، گفت: علی ابن ابیطالب دارای صفاتی است که مانند ستاره‌ها در آسمان، درخشانند، ولی اهمیت صفت رَبیب‌ُالوحی به مفهوم تربیت شده و دست‌پرورده وحی، از صفاتی است که همچون خورشید در کنار دیگر ستارگان است و یعنی هر آیه‌ نازل شده بر پیامبر اکرم(ص)، همزمان بر امیرالمؤمنین(ع) نیز نازل می‌شده است. اهمیت این سخن عظیم در آن است که یک عالم سنی به زبان آورد.

سیدمحسن موسوی‌بلده

مؤلف کتاب آموزشی حلیةالقرآن در بخش دیگری از سخنانش افزود: وجود حضرت علی(ع) بدون آن که پیامبر باشد، وحی بود و ایشان حق بزرگی بر ما دارند که بر انسجام و جمع‌آوری سوره‌ها و آیات همت گماشتند، ایشان پس از عروج پیامبر اکرم(ع) فرمودند که عبا را به غیر از اقامه نماز بر دوش نمی‌اندازم، تا قرآن را بنویسم. آن را نوشت و در پارچه‌ای پیچید و اعلام کرد که این مصحف شریف، عاملی است تا اختلافاتی به وجود نیاید، ولی ناسپاسان آن زمان، چنین گفتند که ما به قرآن تو نیازی نداریم! و آن شد که دیگر کسی این مصحف را ندید و معتقدیم که در نزد فرزندش حضرت مهدی(عج) است.

جلسه آموزش قرآن استاد موسوی بلده

این داور مسابقات ملی و بین‌المللی تأکید کرد: البته این ذهنیتی غلط است که پس این مصحفِ موجود، متفاوت از آن مصحف علی(ع) است و قرآن حقیقی نیست، بلکه بدانید ائمه ما پس از امام علی(ع)، زندگی خود را با درد و رنج بسیاری گذراندند تا قرآن کریم بماند، همین مصحفی که هم‌اکنون در نزد ما مسلمانان است و اگر این قرآن حتی یک حرفش از آنچه بر پیامبر نازل شده یا آن مصحفی که به دستان امیرالمؤمنین(ع) نوشته شده است، تفاوتی می‌کرد و نااهلان بر آن دست می‌بردند، ائمه هدی(ع) به هیچ وجه سکوت نمی‌کردند.

این مدرس قرآن در پایان گفت: آن مصحف شریف را نااهلان نخواستند و دنیا را از آن نسخه عظیم محروم کردند، ولی در حقانیت راه مولا علی(ع) و اینکه حق با علی است و علی با حق است، همین بس که بیش از 1400 سال از نزول قرآن کریم گذشته است، اما چهار پنجم مسلمانان جهان، به جزء نواحی از شمال آفریقا، قرآن را به روایت حفص از عاصم می‌خوانند، روایتی که حفص از استادش عاصم و عاصم از ابوعبدالرحمن سُلَّمی و او از حضرت علی(ع) روایت کرده است.

صدیقه صادقین

انتهای پیام
captcha