جامعه قرآنی افغانستان، در سوگ درگذشت شیخ القراء «برکت الله سلیم» + فیلم تلاوت
کد خبر: 4196309
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰

جامعه قرآنی افغانستان، در سوگ درگذشت شیخ القراء «برکت الله سلیم» + فیلم تلاوت

برکت الله سلیم، قاری و حافظ پرآوازه و بین‌المللی افغانستان و ملقب به شیخ‌القراء این کشور روز گذشته، 7 بهمن در سن ۸۱ سالگی پس از مدت‌ها درد و رنج حاصل از بیماری دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری صدای افغان(آوا)،  برکت‌الله سلیم، یکی از حافظان و قاریان برجسته کشور افغانستان و شیخ‌القراء این کشور در کابل درگذشت.

خانواده برکت‌الله سلیم با اعلام این خبر گفتند که او از چندی پیش به دلیل ابتلا به سرطان در بیمارستان تحت درمان و بستری بوده است.

نعیم پاچا شینواری، برادرزاده برکت‌الله سلیم در این باره گفت: استاد هفته گذشته از پاکستان به افغانستان برگشت. پس از وخامت حال عمومی در یکی از بیمارستان‌های کشور بستری بود اما متأسفانه روز گذشته به دیار باقی شتافت.

نقیب‌الرحمن، از شاگردان استاد برکت‌الله سلیم درباره او گفت: او سال‌های زیادی را به هموطنان خدمت کرد و در این راه تلاش‌های خستگی‌ناپذیری انجام داده است.


بیشتر بخوانید:


واکنش‌ها به درگذشت قاری و حافظ پیشکسوت افغانستان

در همین حال امارت اسلامی و برخی از علمای دینی افغانستان نیز درگذشت قاری برکت‌الله سلیم را ضایعه بزرگی برای افغانستان خوانده‌اند.

امان‌الله احمدی، عالم افغانستانی درگذشت قاری برکت‌الله سلیم را برای ملت افغانستان ضایعه‌ای بزرگ دانست و عبدالمنان یکی دیگر از علما گفت: درگذشت استاد فقدانی بزرگ و غیرقابل جبران است و امید است خداوند او را قرین رحمت خود قرار دهد.

درگذشت قاری سلیم با واکنش‌های گسترده‌ای نیز در بین مردم افغانستان همراه بوده است. مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان و خبرگزاری صدای افغان(آوا) نیز وفات این شخصیت قرآنی کشور را تسلیت گفته است.

برخی از شاگردان و همکاران قاری سلیم با تأیید فوت او به رسانه‌ها گفتند: متأسفانه شیخ‌القرا و الحدیث، استاد قاری برکت الله سلیم که از حدود ۴ سال پیش به بیماری قلب و سرطان ابتلا بود در بیمارستانی در کابل جان سپرد.

دوستداران، شاگردان و همکاران این قاری و حافظ مطرح و شناخته شده کشور، فقدان او را ضایع بزرگی برای کشور می‌دانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعیسی حسینی مزاری، رئیس کل مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان و خبرگزاری صدای افغان(آوا) در واکنش به درگذشت استاد سلیم، آن را خبری تأسف‌بار خواند و در پیامی نوشت: او از افتخارات مردم ما و از استوانه‌های فعالیت‌های قرآنی کشور بود و قطعاً از دست رفتن ایشان ضایعه‌ای بزرگ برای مردم افغانستان است.
وی از طرف خود و سپس به نمایندگی از مسئولین و اعضای فعال مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان، درگذشت این قاری برجسته را به مردم کشور، جامعه قرآنی افغانستان و خانواده داغدار ایشان تسلیت گفته است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی نیز، در پیامی ضمن تأیید وفات استاد سلیم نوشته است:‌‌ «با تأسف فراوان اطلاع یافتیم که قاری مشهور کشور و حافظ قرآن کریم، حاج قاری برکت الله سلیم وفات یافت. انالله واناالیه راجعون». مجاهد درگذشت این حافظ مشهور قرآن را ضایعه‌ای بزرگ برای کشور دانسته است.

نگاهی به فعالیت‌های قرآنی برکت الله سلیم

بر اساس اطلاعاتی که شماری از شاگردان استاد سلیم در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند،‌ برکت‌الله سلیم در سال ۱۳۲۹ خورشیدی در شهرستان ده بالای ننگرهار در شرق افغانستان متولد شد و در چهارمین ماه تولدش بینایی را از دست داد، او در سال پنجم زندگی به مکتبخانه‌های حفظ قرآن کریم رفت و  نزد پدرش، گلا جان، به آموختن قرآن پرداخت و در ۹ سالگی کل قرآن را حفظ کرد.

برکت‌الله سلیم بعد‌ها در قاهرهٔ مصر نزد عالمان اسلامی آموزش قرائت را آغاز کرد و در سال ۱۳۴۹ خورشیدی آن را به پایان رساند.

شیخ برکت‌الله سلیم تنها قاری افغانستانی است که در محضر قاریان مشهور مصری مانند محمود خلیل الحصری(۱۹۸۰) و ابوالعینین شعیشع(۲۰۱۱) تلمذ کرده و دوست نزدیک شیخ عبدالباسط عبدالصمد، قاری نامدار مصر و جهان اسلام بوده است.

 این قاری مشهور هشت بار در رقابت‌های جهانی حسن تلاوت قرآن مقام نخست را به دست آورده بود و او یکی از داوران برجسته در بخش ترتیل و تجوید نیز بود.

علاوه بر‌‌‌ آن، این حافظ قرآن هزاران شاگرد را در دوران حیاتش تربیت کرد. در زمان حاکمیت حکومت حزب دموکراتیک، سلیم هفته‌ای یکبار از طریق تلویزیون دولتی کشور تجوید قرآن کریم را که از قبل ضبط می‌شد، تدریس می‌کرد.

ضبط قرآن به چهارده روایت

قاری برکت‌الله سلیم چند سال پیش توانست قرآن را به چهارده روایت ضبط کند تا در شبکه‌های ماهواره‌ای دولتی و یوتیوب پخش شود، او همچنین بر ۸۶ مدرسه حفظ قرآن در کابل نظارت داشته و ۱۳ تألیف دارد که تعدادی از آن‌ها در برنامه‌های درسی مدارس و دانشگاه‌های دولتی تدریس می‌شود.

این در حالی است که در گذشته بسیاری از نشست‌های رسمی و برنامه‌های صبح رادیوها و تلویزیون‌ها و بیشتر رادیوهای محلی در کشور افغانستان با صدای تلاوت قاری برکت‌الله سلیم آغاز می‌شدند. او بارها در رقابت‌های جهانی هم شرکت کرده بود که در بسیاری از آن‌ها مقام نخست را نیز از آن خود کرده بود.

به گفتۀ شاگردان قاری برکت الله سلیم، او چندین کتاب‌ شعر و مسایل مربوط به دین نوشته که برخی از آن‌ها چاپ شده و برخی دیگر منتشر نشده‌اند.

شیخ‌القراء افغانستان و حضور در ایران

برکت‌الله سلیم، در سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران (سال 97) به عنوان داور حضور داشت.

جامعه قرآنی افغانستان، در سوگ درگذشت شیخ القراء «برکت الله سلیم» + فیلم تلاوت

وی درباره رقابت‌های جهانی قرآن نابینایان در سال ۹۷ در تهران می‌گوید: «روشندلان عزیزی که در مسابقات شرکت کرده‌اند نیز در واقع با حفظ کلام‌الله مجید، دین و دنیای خود را روشن کرده‌اند. بنده به سهم خود از مسئولان جمهوری اسلامی ایران که این فضا را برای روشندلان فراهم کرده‌اند تا ایشان شرکت کرده و پیشرفت کنند، تشکر می‌کنم. روشندلان اگر تقویت شوند و زیر نظر اساتید مجرب پیشرفت کنند، می‌توانند حتی از افراد بینا نیز موفق‌تر باشند. امروز شاهد آن هستیم که در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران نوآوری‌های خوب و مثبتی دیده می‌شود و برای مسابقات نیز آئین‌نامه ویژه‌ای در نظر گرفته شده که داوران از روی ‌آن به قضاوت می‌پردازند تا حق کسی ضایع نشود.»

در ادامه فیلمی از تلاوت این قاری برجسته و پیشکسوت افغانستانی را مشاهده می‌کنید.

انتهای پیام
captcha