تکرار عاشورا در غزه/ مراقب روایت‌های صحیح باشیم
کد خبر: 4196148
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲
حجت‌الاسلام مهدی ایمانی‌پور:

تکرار عاشورا در غزه/ مراقب روایت‌های صحیح باشیم

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در آیین اختتامیه نهمین جایزه جهانی اربعین، جنگ غزه را تکرار عاشورا و اربعین دانست و گفت: در جنگ شناختی قبل از همه چیز به روایت صحیح لازم است.

تکرار عاشورا در غزه/ مراقب روایت‌های صحیح باشیمبه گزارش خبرنگار ایکنا، آیین اختتامیه نهمین جایزه جهانی اربعین، امروز شنبه هفتم بهمن‌ماه با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حجت‌الاسلام مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از میهمانان داخلی و خارجی در تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی‌نیشابوری‌، دبیر نهمین جایزه جهانی اربعین گزارشی از این دوره از مسابقه ارائه کرد و گفت: این دوره مفتخر است اتفاقات خوبی در حوزه کمی و کیفی طی آن رخ داده است. در مقدمه کار که بحث تبلیغ جایزه جهانی اربعین به قصد گسترش فرهنگ اربعینی و شبکه‌سازی مروجین اربعینی بود، اقدامات بسیار خوبی انجام شد.

ارتقای کمی و کیفی جایزه اربعین با حضور 38 کشور

وی ادامه داد: همین اقدامات خوب موجب شد در بحث کمی نسبت به سال گذشته مجموعه آثار از پنج هزار و 189 اثر به 12 هزار و 121 اثر برسد و در حوزه کیفی نیز داوران تأیید کردند که ارتقای کیفیت آثار را داریم. در حوزه جغرافیایی نیز شرکت‌کنندگان در این جایزه مهم جهانی از 27 کشور به 38  کشور رسیده و این مسئله نشان دهنده رشد کمی و کیفی جایزه جهانی اربعین است.  

وی تصریح کرد: هدف غایی این رویدادهای معنوی توجه دادن افکار عمومی در اقصی نقاط عالم به گفتمان عاشورایی و شعار صبر، مقاومت و استقامت است که تبلور آن را امروزه در غزه و روبه‌رویی جبهه مستضعفین در برابر جبهه استکبار شاهد هستیم.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  در آیین اختتامیه نهمین جایزه جهانی اربعین اظهار کرد: باید همه عوامل هنری را به کار بگیریم تا لحظات ماندگار این اتفاق بی‌نظیر را روایت کنیم. حالا که همه دنیای استکبار تصمیم به سانسور و ندیده گرفتن این اتفاق بی‌نظیر گرفته‌اند، ما باید با همه وجود تلاش کنیم آن را روایت کنیم.

اسماعیلی با تأکید بر مردمی بودن همه بخش‌های پیاده‌روی اربعین، گفت: همه بخش‌های کار اربعین مردمی است و از سوی جریان مردمی صورت می‌گیرد و این چیزی نیست جز عشق، علاقه، مؤدت، عاطفه و حماسه و شما می‌بینید دنیا تعمداً توسط این رسانه‌های دست پرورده امپرالیسم خبری همه این زیبایی‌ها را نادیده می‌گیرد و تحریف می‌کند و ما باید با استفاده از زبان رسای هنر، فرهنگ و رسانه مبلغ این دستاورد بی‌نظیر باشیم.

در ادامه مراسم از پوستر دوره دهم جایزه جهانی اربعین رونمایی و گروه نمایشی آل‌الله برنامه تعزیه خوانی خود را اجرا کردند.

تکرار عاشورا در غزه/ مراقب روایت‌های صحیح باشیم

حجت‌الاسلام مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این مراسم، با تأکید بر اینکه پیام اصلی اربعین جهاد تببین است، گفت: آنچه در عاشورا بیش از همه شاهد آن بودیم مسئله جنگ شناختی بود. در صحرای کربلا کسانی که حضرت سیدالشهدا و فرزندانشان را به شهادت رساندند دست کم به حسب ظاهر کافر نبودند، نماز می‌خواندند و حتی برخی به قصد قربت برای به شهادت رساندن امام حسین(ع) آمده بودند؛ اما چه اتفاقی افتاده بود که جای دیو و فرشته تغییر کرده بود؟

تغییر جای حق و باطل با زر و زور و تزویر

وی افزود: مثل همیشه دشمنان انسانیت ابزار زر و سیم و تزویر را آراستند و جای حق و باطل را تغییر دادند. البته طبیعتاً این ماندگار نبود و ماندگار هم نخواهد بود. در جنگ شناختی قبل از همه چیز به روایت صحیح لازم است. ما این روزها تجربه جنگ شناختی را داشتیم. سال گذشته در جریان اغتشاشات دیدید که جای حق و باطل تغییر کرد. در جنگ غزه نیز جریان مظلوم را جریان تروریسم معرفی می‌کنند و رسانه‌های غربی و هژمونی تلاش می‌کنند جای حق و باطل را عوض کنند اما همانطور که در کربلا این اتفاق نیفتاد در نبرد غره هم این اتفاق نخواهد افتاد.

تکرار عاشورا در غزه/ مراقب روایت‌های صحیح باشیم

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: امروز در کنار همه مظلومیت‌هایی که در جریان نبرد غزه شاهد هستیم، شاهد بیداری مردم جهان هستیم و برای همه مردم جهان نسبت به جریان اشغالگر این سؤال ایجاد شده که این اشغال 70 ساله یعنی چه و امروز در دنیا صحبت از جهان پساصهیونیسم و صحبت از اینکه باید حکومت را به دست جریان مقاومت داد می‌شود.‌

وی با تأکید بر اینکه در نهایت این جریان حق است که پیروز خواهد شد، گفت: وقتی ابن زیاد به حضرت زینب(س) می‌گوید: «دیدی بر سر خاندانت چه آمد؟» حضرت زینب (س) می‌فرمایند: چیزی جز زیبایی ندیدم. ما اکنون با دیدن آنچه در غزه رخ می‌دهد معنی این سخن حضرت زینب(س) را می‌فهمیم. امام راحل نیز فرمودند جنگ نعمت است. قطعاً منظور ایشان خرابی‌های جنگ نبوده بلکه حقانیت انقلاب در جریان جنگ تحمیلی روشن شد؛ امروز اگر قدرت ایستادگی داریم در جریان جنگ تحمیلی این قدرت را به دست آورده‌ایم. اگر امروز مسئله مقاومت در جهان به گفتمان قابل پذیرش تبدیل شده به دلیل مقاومت و ایستادگی و مظلومیتی است که در جریان این صحنه‌ها اتفاق می‌افتد.

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور با تأکید بر اینکه آنچه امروز در غزه اتفاق می‌افتد گستره عاشورا و اربعین، بازخوانی روایت مظلوم و ظالم و روایت حق و باطل است، گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند نبرد غزه را به نبرد مقاومت با رژیم اشغالگر کاهش ندهید آنچه اتفاق می‌افتد جنگ حق علیه باطل است. در غزه ما تکرار اربعین و عاشورا را شاهد هستیم.

جهان به پسا صهیونیسم می‌اندیشد

وی در ادامه به دستاوردهای جنگ غزه اشاره کرد و گفت: اکنون اذهان جهانی برای تحقیر امپریالیسم  آماده‌تر از گذشته شده است و جهان پذیرش بیشتری نسبت به تغییر در نظام بین‌الملل دارد و این مرهون نبرد غزه است. ابطال شکست ناپذیری اسرائیل که سال‌ها تبلیغ می‌کردند که با ارتش قوی شکست ناپذیر هستند نیز دیگر دستاورد جنگ غزه است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تصریح بر این مسئله که ایجاد ویرانی‌هایی که در غزه رخ داده نشان دهنده شجاعت نیست و هر کسی با آن همه سلاح می‌توانست این ویرانی‌ها را ایجاد کند، گفت: ایجاد این ویرانی‌ها پیچیدگی نظامی نمی‌خواهد و اسرائیل در برابر یک گروه از مقاومت اینگونه واکنش نشان می‌دهد.

جنگ غزه موجب تقریب مذاهب اسلامی شد

وی ادامه داد: یکی دیگر از دستاوردهای جنگ غزه تغییر در جهان اسلام است. در یمن قهرمان دیدید که چه اتفاقی افتاد؛ جریان‌هایی که حسب ظاهر گروه‌های غیر شیعی بودند با جریان‌های شیعی تقریب ایجاد کردند و تقریب مذاهب اسلامی رنگ و بوی قوی گرفته است و همه فهمیدند نگاه جمهوری اسلامی تغییر نکرده و همیشه مدافع مظلوم در جهان و حتی حامی مظلومان سایر ادیان است.

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور با تأکید بر اینکه جریان سازش امروز به حاشیه رفته است و این یکی از دستاوردهای نبرد غزه است، گفت: این مسئله رنگ و ریشه عاشورا دارد.

وی ادامه داد: جایزه جهانی اربعین بهانه‌ای برای بازگویی گفتمان مقاومت و اربعین جلوه‌ای برای نمایش سبک زندگی اسلامی است. اگر بخواهیم از سبک زندگی اسلامی سخن بگوییم جلوه‌ای از آن را می‌توانیم در عاشورا و اربعین شاهد باشیم. ما وظیفه داریم صدای اربعین را با ابزار هنر به جهان برسانیم که می‌گوید حق بر باطل پیروز است.

تکرار عاشورا در غزه/ مراقب روایت‌های صحیح باشیم

در بخش پایانی مراسم نیز اهدای جوایز و تقدیر از برگزیدگان این دوره از جشنواره صورت گرفت که یکی از برندگان این جایزه، جایزه خود را به انصارالله یمن تقدیم کرد. افتتاح نمایشگاه این دوره از جایزه نیز در محل برگزاری آن انجام‌ شد.  

انتهای پیام
captcha