لزوم بهره‌مندی از فرصت تربیتی اعتکاف
کد خبر: 4194464
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
در نشست هم‌اندیشی اعتکاف مطرح شد؛

لزوم بهره‌مندی از فرصت تربیتی اعتکاف

در نشست هم‌اندیشی اعتکاف به همراه مراسم رونمایی از کتاب خلوت قهرمان‌ساز بر لزوم بهره‌مندی از فرصت تربیتی اعتکاف برای نوجوانان و جوانان تأکید شد.

اعتکافبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست هم‌اندیشی اعتکاف به همراه مراسم رونمایی از کتاب خلوت قهرمان‌ساز امروز، ۲۷ دی‌ماه در محل معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حامد تقدیری، رئیس بنیاد ملی نوجوان طی سخنانی بیان کرد: فعالان زیادی در عرصه اعتکاف در حال تلاش هستند. روایت پیشرفت، روایت معنویت است و فعالان آموزش و پرورش باید امروز روایتی از فعالیت‌های فراوان خود طی یک سال گذشته ارائه دهند تا جامعه در جریان این برنامه‌ها باشد. در زمینه بانوان نیز تلاش‌های خوبی در حوزه‌های مختلف مانند جامعه‌الزهرا(س) و ... انجام شده است.

وی با بیان اینکه آمادگی داریم تا با نهاد‌های مختلف حوزه نوجوانان برای افزایش معنویت نوجوانان همکاری کنیم، گفت: ما نیز در بنیاد ملی نوجوان دغدغه معنویت برای نوجوانان داریم و درحال برنامه‌ریزی و فعالیت در این زمینه هستیم.

تقدیری با بیان اینکه امسال بیش از ۵۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان برای مراسم اعتکاف ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: این میزان در مقایسه با سال گذشته تقریباً دو برابر شده است.‌ البته به تعداد ۳۰۰ هزار نفر ظرفیت برای برگزاری این مراسم در نظر گرفته شده است ‌که به همین دلیل برای مشخص شدن افراد حاضر در این مراسم قرعه‌کشی خواهد شد.

در ادامه، حجت‌الاسلام پورصانعی، مدیرکل فرهنگی، هنری اردو‌ها و فضا‌های فرهنگی آموزش و پرورش نیز در سخنانی گفت: سند تحول بنیادین به عنوان دکترین وزارت آموزش و پرورش بار‌ها از سوی مقام معظم رهبری بر آن تأکید شده است. یکی از نکات این سند تنوع موقعیت‌های یادگیری است یعنی باید به گونه‌ای نوجوانان و دانش‌آموزان را تربیت کنیم که در موقعیت‌های دیگر زندگی نیز رشد کنند. یکی از مسائلی که باعث ایجاد پیوند دانش‌آموزان و مساجد می‌شود، فضای اعتکاف است.

 اعتکاف؛ فرصتی تربیتی

وی ادامه داد: سال گذشته با وجود مشکلات فراوان فضای بسیار عجیبی در اعتکاف دانش‌آموزی ایجاد شد. دانش‌آموزان در محیطی قرار گرفتند که بسیار اثرگذار و الهام‌بخش بود. این فضا کاملاً متفاوت و استثنایی بود. امروز با وجود اینکه بیش از ۹۰ درصد دانش‌آموزان ما با تلفن همراه وقت می‌گذرانند، مشاهدات میدانی در فضای اعتکاف نشان می‌دهد که این فضای روحی دانش‌آموزان را با تحولات روحی و معنوی همراه می‌کند. اعتکاف فرصت تربیتی است که باید از آن برای تربیت معنوی نوجوانان استفاده کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: در سال جاری ۷۲۰ مراسم اعتکاف دانش‌آموزی دخترانه و ۷۲۰ اعتکاف دانش‌آموزی پسرانه خواهیم داشت. امیدواریم امسال استقبال دانش‌آموزان از فضای اعتکاف بیشتر از سال گذشته باشد.

وی با اشاره به تأکید وزیر آموزش و پرورش بر برگزاری مراسم اعتکاف دانش‌آموزی بیان کرد: اگر بخواهیم ظرفیت بیشتری برای مراسم اعتکاف ایجاد شده و کاری دامنه‌دار انجام شود، باید از ظرفیت‌هایی مانند ایام‌البیض ماه رجب و ایامی مانند آن استفاده لازم را داشته باشیم. اگر بتوانیم شبکه دانش‌آموزی را با هم مرتبط کرده و یک فرآیند ایجاد کنیم، این مسئله خروجی بسیار خوبی برای دانش‌آموزان خواهد داشت.

برنامه اعتکاف مادر دختری

در ادامه، ندا حکمت‌نیا، مدیر اداره تبلیغ در رسانه‌های مجموعه جامعه‌الزهرا(س) نیز بیان کرد: در این مجموعه و در معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعه‌الزهرا(س) بحث کمیته بانوان مسجدمحور را پیگیری کردیم که در تمام کشور اجرا می‌شود. یکی از تأکیدات امسال مجموعه، حضور فعال طلاب در مساجد و اعتکاف است که در این زمینه برنامه اعتکاف مادر دختری را پیگیری کردیم.

وی بیان کرد: برنامه دیگر مجموعه جامعه‌الزهرا(س) حضور و تولید محتوا در رسانه و فضای مجازی به صورت ویژه است که در این زمینه به ویژه در مساجد برنامه‌های حوزه سواد رسانه و جنگ شناختی را پیگیری و اجرا خواهیم کرد. در حوزه تولید محتوا نیز با توجه به حضور مبلغان مجموعه طی هر فصل، محتوا‌های مختلفی تولید شده است که این محتوا‌ها در رسانه‌ها و فضای مختلف حقیقی و مجازی منتشر شده است.

در ادامه، حجت‌الاسلام رضا عزت‌زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی طی سخنانی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر موضوع اعتکاف، بیان کرد: اعتکاف جدی‌ترین نماد بروز و ظهور پیشرفت و حرکت انقلاب اسلامی و نشان‌دهنده آرامش و استقرار برای معتکفین و جامعه است.

وی با اشاره به تأکید فراوان رهبر معظم انقلاب اسلامی بر نسل نو و جوانان و نوجوانان جامعه، اظهار کرد: در این حوزه ظرفیت عظیمی از نوجوانان و جوانان وجود دارد و می‌توانند از این معنویت و آرامش استفاده کنند. نسل نو، پیشران، فهمیده و دارای باور‌های عمیق است که می‌توان حقیقت اسلام و انقلاب اسلامی را با روش‌های مناسب در اختیار ایشان قرار داد.

عزت‌زمانی تصریح کرد: امروز مسئله فضای مجازی و زیست نوجوانان در این فضا دغدغه‌ای مهم برای ما ایجاد می‌کند. در این زمینه نیازمند نوعی افکارسنجی در میان نوجوانان و دانش‌آموزان هستیم تا بتوانیم به نوع تفکر و عمق درک آن‌ها پی ببریم. فقدان این افکارسنجی دست ما را در شناخت نسل جدید و نوجوانان می‌بندد. البته در سال‌های اخیر با تلاش‌های انجام شده، فرصتی برای فهم و ارتباط بیشتر با این نسل ایجاد شده است.

عزت‌زمانی اظهار کرد: برای مفاهمه با این نسل باید از فرصت‌های ایجاد شده استفاده کنیم که یکی از مهمترین این فرصت‌ها مراسم اعتکاف است. امروز سازمان تبلیغات اسلامی نیز به صورت جدی به دنبال تقویت حلقه‌های میانی برای برگزاری مراسم اعتکاف است. امسال مدل‌های خلاقانه‌ای برای ارائه در مراسم اعتکاف مطرح شده است و مراسم اعتکاف به صورت بهتر و تأثیرگذارتری برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: در حوزه محتوا که اعم‌ از روش‌ها و مدل‌های مختلف است، باید به صورت متمرکز و جدی وارد میدان شده و محتوا‌های مناسب را در اختیار مردم به ویژه نوجوانان و جوانان قرار دهیم. باید از همین امروز گروه‌های تولید محتوا را در حوزه اعتکاف راه‌اندازی کنیم تا توفیق برگزاری هرچه بهتر و تأثیرگذارتر مراسم اعتکاف نصیب ما شود.

معنویت خاص برخی ایام

در ادامه، حجت‌الاسلام علی بناپور، معاون طلاب مدارس صدرا نیز در سخنانی گفت: در معارف اهل بیت(ع) هم بر روی زمین و هم بر روی زمان تأکید شده است. یکی از مکان‌های تأثیرگذار در میان جامعه مساجد است که محل فعالیت‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی جامعه است. در حوزه زمانی نیز برخی اوقات دارای معنویت خاصی بوده و از سوی بزرگان دینی و معصومین(ع) بدان‌ها تأکید شده و یکی از این زمان‌های ویژه، ایام‌البیض و اعتکاف است.

وی با اشاره به اینکه اعتکاف نعمتی است که می‌توانیم از آن در عرصه تربیتی بهره‌گیری کنیم، بیان کرد: در مجموعه مدارس صدرا براساس عملیات مختلف انجام شده، در ماه رجب سال گذشته ویژه‌برنامه خلوت آسمانی را برگزار کردیم که طی این برنامه تعدادی از مدارس در شهرستان‌های مختلف کشور صحنه‌گردان مراسم اعتکاف شدند.

وی با اشاره به اینکه امسال این برنامه به صورت ویژه‌تر با همکاری مجموعه‌هایی مانند دختران حاج قاسم و ... برگزار می‌شود، اظهار کرد: همچنین، کتابچه‌ای ویژه نیز برای مراسم اعتکاف تهیه شده که شامل مضامین مختلف برای سنین مختلف جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان است و اسناد بالادستی اعتکاف، نکات تربیتی و معرفتی و نکات اجرایی اعتکاف سه بخش اصلی این‌ کتاب را تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: برای تداوم جریان اعتکاف به دنبال بهره‌گیری از ظرفیت شهدا هستیم که در این زمینه نیز طرحی به نام گنجینه قهرمانی نو برای مراسم اعتکاف تهیه شد تا نوجوانان در قالب این طرح با شهدا عهد ببندند که اعتکاف ایشان منحصر به سه روز نباشد و در ایام مختلف استمرار داشته باشد.

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم، برنامه رونمایی از کتاب خلوت قهرمان‌ساز (کتاب منتشر شده در مورد موضوع اعتکاف) با حضور مسئولان حاضر، برگزار شد.

انتهای پیام
captcha