خدمات جدید مسجدالحرام برای زائران، معلولان و پژوهشگران + عکس
کد خبر: 4192621
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱

خدمات جدید مسجدالحرام برای زائران، معلولان و پژوهشگران + عکس

تولیت کل مسجدالحرام و مسجدالنبی از آماده‌سازی اماکن مختلف در مسجدالحرام و همچنین فراهم ساختن امکانات لازم برای تسهیل تردد زائران معلول و ایجاد سهولت در انجام هرچه بهتر مناسک عمره خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از الریاض، تولیت کل مسجدالحرام و مسجدالنبی از آماده‌سازی اماکن مختلف در مسجدالحرام و همچنین فراهم ساختن امکانات لازم برای تسهیل تردد زائران معلول و ایجاد سهولت در انجام هرچه بهتر مناسک عمره خبر داد.

از سویی این تولیت نسبت به ایجاد سطوح شیب‌دار برای تردد ویلچرها و همچنین تجهیز نمازخانه‌ها برای استفاده هرچه بهتر معلولان ایجاد کرده است.

در این نمازخانه‌ها امکاناتی از قبیل ابزار تیمم، قرآن دارای قلم گویا برای سالمندان، مصحف به خط بریل و همچنین حضور مترجم‌هایی فراهم شده است که متن خطبه‌ها، دروس و حلقه‌های تفسیر را برای ناشنوایان به زبان اشاره ترجمه می‌کنند. از سویی پله‌های برقی، آسانسورها با علائم برجسته ویژه معلولان و همچنین اختصاص مسیرهای خاص برای تردد معلولان نیز فراهم شده است.

از سویی درب‌های مجهز به سطوح شیب‌دار خاص برای تردد معلولان، تابلوها به خط بریل برای راهنمایی زائران و نمازگزاران نابینا از جمله دیگر امکاناتی است که برای خدمت‌رسانی به معلولان از سوی تولیت کل مسجدالحرام و مسجدالنبی آماده شده است.

علاوه بر این امکان استفاده از ویلچرهای موجود در صحن‌های مختلف در کنار ویلچرهای برقی و امکان رزرو آنها نیز فراهم شده و زائران می‌توانند از طریق اپلیکیشن «تنقل» نسبت به رزرو آن اقدام کنند.

در کنار امکانات فراهم شده برای معلولان کتابخانه مسجدالحرام نیز با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود پذیرای زائران و پژوهشگران است. مکان خاص این کتابخانه در مجاورت خانه کعبه ویژگی روحانی خاصی به آن می‌بخشد.

کتابخانه مسجدالحرام در زمینی به مساحت بیش از 1000 مترمربع و دارای بیش از 30 هزار جلد کتاب است. از سویی این کتابخانه میزبان نسخ خطی ارزشمندی است که با توجه به تدوین آرشیو دیجیتال امکان دسترسی برای آن برای فرهیختگان، اندیشمندان و طلاب علوم دینی وجود دارد. قدمت برخی از نسخه‌های خطی موجود در کتابخانه مسجدالحرام به قرن دوم هجری می‌رسد.

 

انتهای پیام
captcha