حوزه و دانشگاه، دو قلب تپنده در جامعه اسلامی هستند
کد خبر: 4188677
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۴
رئیس دانشگاه مازندران:

حوزه و دانشگاه، دو قلب تپنده در جامعه اسلامی هستند

رئیس دانشگاه مازندران در نشست تخصصی «هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه» گفت: حوزه و دانشگاه مانند دو مغز متفکر و قلب تپنده در جامعه اسلامی، نقش سرنوشت‌سازی در تعالی و شکوفایی یا رکود و انحطاط جامعه به عهده دارند.

حشمت الله علی‌نژاد، رئیس دانشگاه مازندرانبه گزارش ایکنا از مازندران، به نقل از روابط عمومی دانشگاه مازندران، هم‌زمان با سالروز شهادت آیت‌الله شهید دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی و با مشارکت دفتر هم‌اندیشی اساتید و نخبگان، بسیج اساتید و بسیج دانشجویی دانشگاه نشست تخصصی «هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه» با حضور آیت‌الله سیدرضا حسینی مازندرانی، استاد اخلاق و مدیر حوزه علمیه شهر ری، حجت‌الاسلام سید باقر حسینی کریمی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه مازندران، حشمت‌الله علی‌نژاد، رئیس دانشگاه مازندران، اساتید حوزه و دانشگاه و برخی از طلاب و دانشجویان در سالن اجتماعات شهید آوینی دانشکده هنر و معماری پردیس دانشگاه مازندران برگزار شد.

حشمت‌الله علی‌نژاد، رئیس دانشگاه مازندران، در این نشست گفت: بیست‌وهفتم آذرماه، یادآور عروج سرخ مجاهدی خستگی‌ناپذیر و عالمی ربانی، آیت‌الله شهید مفتح است که از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود.

وی افزود: این شهید والامقام در راه تحقق این اندیشه و آرمان بلند که از اندیشه بلند امام خمینی(ره) برخاسته بود، تلاش‌های بی‌وقفه‌ای انجام داد که به پاس فعالیت‌های چشم‌گیر شهید مفتح در راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، لزوم ارتباط، همکاری و هم‌فکری این دو قشر اندیشمند، روز 27 آذر، روز وحدت حوزه و دانشگاه نام‌گذاری شده است.

علی نژاد تصریح کرد: حوزه و دانشگاه مانند دو مغز متفکر و قلب تپنده در جامعه اسلامی، نقش سرنوشت‌سازی در تعالی و شکوفایی یا رکود و انحطاط جامعه به عهده دارند.

رئیس دانشگاه مازندران با بیان اینکه همدلی و وحدت این دو قشر فرهیخته، دست‌مایه گران‌بهایی است که زیربنای همه دگرگونی‌های اساسی، به ویژه تحول فرهنگی که زیرساخت سایر تحول‌ها است را فراهم می‌سازد، خاطرنشان کرد: وحدت این دو نهاد فکری، عامل آزاداندیشی در فضای علمی کشور و گسترش تعامل و هم‌فکری بیشتر میان جریانات علمی است؛ از این‌رو دانشجویان در دانشگاه‌ها و طلاب در حوزه‌های علمیه باید برای حفظ این وحدت بیش از پیش تلاش کنند.

وی اظهار کرد: با نگاهی به تاریخ پرفراز و نشیب کشورمان در می‌یابیم که عالمان دینی همواره سرپرستی و هدایت جامعه را بر عهده داشته و در حوادث و به ویژه مبارزات مردم علیه طاغوت و حکومت‌های ظالم زمان خویش، پیشاپیش مردم به قیام برخاسته‌اند. با پیروزی انقلاب و تشکیل حکومت اسلامی و پدیدآمدن افق‌های تازه، مسئولیت سنگین‌تری بر عهده حوزویان قرار گرفته است.

علی‌نژاد اذعان کرد: دانشگاه همواره جایگاه آموزش و کاوش در حوزه اندیشه‌های علمی بوده و رسالت بلند آن، سوق دادن جامعه به سوی مقاصد بلند فرهنگی و اجتماعی است. دانشگاهیان به عنوان روشنفکرانی که از افق بالاتری به جامعه می‌نگرند، می‌توانند در پیشبرد جامعه به سوی رشد و تعالی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.

نماینده وزیر علوم در استان مازندران با اشاره به تلاش‌های نظام گذشته برای منزوی‌کردن روحانیت و از سوی دیگر غربی‌کردن کشور و نهادهای فرهنگی و آموزشی به‌ویژه دانشگاه‌ها، گفت: با پیروزی انقلاب و در سایه رهبری امام خمینی(ره)، دو قشر روحانی و دانشجو برای پیشبرد انقلاب اسلامی پیشگام شدند. روحانی و دانشجو با درک موقعیت حساس و مهم خویش، همواره نقش خود را در انقلاب حفظ کردند و پیشاپیش سایر اقشار برای ایفای مسئولیت‌های خویش وارد عمل شده‌اند. به دلیل اهمیت نقش این دو قشر در هدایت جامعه است که وحدت میان آن‌ها همواره مدّ نظر امام راحل و مقام معظم رهبری بوده است.

علی‌نژاد وحدت حوزه و دانشگاه برای تحکیم پایه‌های انقلاب اسلامی و جلوگیری از نفوذ بیگانگان در جامعه را ضروری دانست و تأکید کرد: نقش مهم این دو مرکز علمی و فرهنگی در کیفیت اداره نظام و مقابله با تهاجم همه جانبه استکبار جهانی، وحدت این دو نهاد را به ضرورت گریزناپذیری بدل کرده است.

رئیس دانشگاه مازندران ادامه داد: دین مبین و فرهنگ اسلامی، الگوها و اسوه‌های زیادی برای زندگی دارد که با اتکا بر آن‌ها می‌توان مانع بروز بسیاری از چالش‌های فرهنگی در جامعه شد. دشمنان مذهب مقدس تشیع سال‌ها علیه این مذهب و پیروانش تبلیغات منفی کردند اما شکل‎‌‌گیری انقلاب اسلامی از سوی امام راحل باعث احیای اسلام واقعی شد و باید با تمام ظرفیت از این مهم صیانت کرد.

وی ادامه داد: بعد از ایشان، مقام معظم رهبری بود؛ از آن‌جایی که حوزه و دانشگاه، عرصه‌ای برای تبادل افکار و جریانات علمی است، امام راحل(ره) بر وحدت میان این دو کانون مهم تأکید کرد و خواستار تقویت آن شد. ارتقای جایگاه علمی کشور همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده و مراکز علمی کشور از حوزه‌های علمیه تا دانشگاه‌های مختلف وظیفه دارند نسبت به تحقق این مهم گام‌های بلند بردارند.

نماینده عالی وزارت علوم در استان در پایان سخنان خود افزود: گسترش آموزش عالی در سه دهه اخیر نه تنها جایگاه علمی ایران را میان کشورهای جهان ارتقا بخشیده، بلکه نقش مهمی در آگاهی‌بخشی اجتماعی و فرهنگی ایفا کرده است اما این کافی نیست و مراکز علمی کشور باید با تمام توان در جهت تولید علم تلاش کنند.

انتهای پیام
captcha