از تمدید 2 روزه آتش‌بس تا انتقاد حماس از ارسال کمک‌ها به غزه
کد خبر: 4184527
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۹
آخرین اخبار فلسطین

از تمدید 2 روزه آتش‌بس تا انتقاد حماس از ارسال کمک‌ها به غزه

براساس اعلام مقامات قطری طبق توافقی که با حماس و رژیم صهیونیستی حاصل شده، ‌آتش‌بس موقت به منظور تداوم کمک‌های بشردوستانه به غزه به مدت 2 روز دیگر تمدید شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، به دنبال پایان مهلت توافق آتش‌بس موقت چهار روزه میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی، قطر به عنوان یکی ازکشورهای میانجی اعلام کرد که توافق حماس و تل آویو برای تمدید آتش بس به مدت ۴۸ ساعت حاصل شده است.

جنبش حماس هم اعلام کرد که با قطر و مصر در مورد تمدید آتش‌بس بشردوستانه موقت برای دو روز دیگر بر اساس همان شروط آتش‌بس قبلی به توافق رسید.

رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که صلیب سرخ آماده تحویل گرفتن چهارمین گروه از اسرای صهیونیست در غزه است.

منابع مصری گفته بودند که مذاکره کنندگان به توافق برای تمدید آتش بس در نوار غزه و آزادی شمار بیشتری از اسرا و بازداشت شدگان نزدیک شده‌اند.

تمدید 2 روزه آتش‌بس در غزه

استقبال دبیرکل سازمان ملل از تمدید آتش‌بس

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد دوشنبه از تمدید ۲ روزه توافق آتش‌ بس موقت در غزه استقبال کرد.

در بیانیه صادره از سوی دفتر دبیرکل سازمان ملل متحد در این خصوص آمده است که وی از تمدید 2 روزه آتش‌ بس موقت انسانی در غزه استقبال کرده و امیدوار است که گذرگاه‌ ها برای ارسال کمک‌ های بشردوستانه به غزه بیشتر بازگشایی شوند.

تمدید 2 روزه آتش‌بس در غزه

انتقاد حماس از کوتاهی در ارسال کمک‌ها

خلیل الحیه، از اعضای ارشد جنبش مقاومت اسلامی حماس و نایب رئیس این جنبش در غزه اعلام کرد که حماس توانسته به تعداد اسیران لازم برای تمدید آتش‌بس به مدت ۲ روز دست پیدا کند.

الحیه افزود: امیدواریم که بتوانیم توافق آتش‌بس را برای مدت بیش‌تری تمدید کنیم. سازوکار توافق طی ۲ روز آینده با تحویل‌دادن ۱۰ اسرائیلی در برابر ۳۰ فلسطینی ادامه خواهد یافت.

وی ادامه داد: در روزهای گذشته در ارسال کمک‌ها به شمال غزه کوتاهی شده و امیدواریم که این روند تغییر کند. اشغالگران به ارسال کمک‌ها به نوار غزه متعهد شده‌اند.

نایب رئیس حماس در غزه گفت: تلاش می‌کنیم وارد توافقی جدید که شامل افرادی غیر از زنان و کودکان شود بشویم. پس از تبادل زنان و کودکان، می‌توانیم وارد آتش‌بسی جدید شویم که با آزادی گروه‌های دیگر همراه باشد.

تمدید 2 روزه آتش‌بس در غزه

جهاد اسلامی: آزادی اسیران نظامی اسرائیل بهایی کاملا متفاوت خواهد داشت

داود شهاب از اعضای ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سخنانی به چگونگی آزادی اسیران نظامی نزد مقاومت پرداخت.

شهاب اعلام کرد که بهای آزادی اسیران نظامی نزد مقاومت بسیار متفاوت از توافق آتش‌بس و تبادل اسیران خواهد بود.

این عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی گفت: مقاومت فرآیند مذاکره را با اقتدار، حکمت و ثبات اداره می‌کند. اداره مذاکره همانند اداره میدان نبرد با هماهنگی کامل میان حماس، جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های فلسطینی انجام می‌شود.

از سوی دیگر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس اعلام کرد که فهرست نام اسیرانی که قرار است در قالب مرحله چهارم تبادل اسیران میان حماس و رژیم صهیونیستی از زندان‌های این رژیم آزاد شوند به این جنبش تحویل داده شده و این فهرست ۳ تن از بانوان اسیر به نام‌های «یاسمین تیسیر عبدالرحمن شعبان» از اهالی جنین، «نفوذ جاد عارف حماد» از اهالی قدس و «عطاف یوسف محمد جرادات» از اهالی جنین و همچنین ۳۰ نفر از کودکان فلسطینی در بند زندان‌های رژیم صهیونیستی را در بر می‌گیرد.

تمدید 2 روزه آتش‌بس در غزه

آزادی 10 اسیر برای یک روز تمدید آتش‌بس

یکی از مسئولان رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با رویترز از تمدید توافق آتش‌بس سخن گفت.

این مسئول صهیونیست اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در برابر آزادی هر ۱۰ اسیر جدید صهیونیست نزد حماس با یک روز تمدید توافق آتش‌بس موقت موافقت خواهد کرد.

وی در ادامه تأکید کرد که رژیم صهیونیستی آماده است معادل ۳ برابر این تعداد را از اسیران فلسطینی آزاد کند و سقف تعداد روزهای تمدید توافق نیز ۵ روز تعیین شده است.

پیش از این «اسامه حمدان» عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس طی سخنانی اعلام کرد که ممکن است در ازای آزادی ۱۰ اسیر صهیونیست دیگر، آتش‌بس موقت در غزه به مدت یک روز تمدید شود.

تمدید 2 روزه آتش‌بس در غزه

اردن: عامل درگیری‌های خاورمیانه اشغالگری اسرائیل است

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن طی سخنانی تاکید کرد که نقطه آغاز درگیری در خاورمیانه زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی نبوده، بلکه این درگیری با حضور اشغالگران در منطقه آغاز شده است.

الصفدی تصریح کرد: تنها راه برقراری صلح در منطقه تعامل عادلانه با فلسطینیان است. اسرائیل مرتکب جنایت جنگی می‌شود و در غزه به نسل‌کشی جمعی دست می‌زند.

وزیر خارجه اردن گفت: ما خواهان صلح همیشگی، فراگیر و پایدار هستیم. راه دستیابی به این صلح راه حل دو دولتی است. اسرائیل به راه حل دو دولتی اعتقادی ندارد، قوانین بین‌المللی را اجرا نمی‌کند و باید برای تحقق صلح به آن فشار آورد.

الصفدی تأکید کرد: صلح به سود فلسطینیان و همچنین اسرائیلی‌هاست و باید این جنگ که امنیت تمام منطقه را تهدید می‌کند متوقف شود. اسرائیل خود را ورای قانون می‌بیند.

وی افزود: این ملت فلسطین است که تعیین می‌کند چه کسی بر آن حکم کند. هرگونه تعاملی با غزه باید در قالب راه حل دو دولتی صورت بگیرد.

وزیر خارجه اردن گفت: ما خواهان آتش‌بس فوری و ورود کمک‌ها به تمامی مناطق نوار غزه هستیم.

تمدید 2 روزه آتش‌بس در غزه

واکنش کاخ سفید به تمدید آتش‌بس

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا امروز دوشنبه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی ان ان در اظهاراتی عوام فریبانه مدعی شد: امیدواریم حماس با تمدید آتش بس موافقت کند تا بتوانیم اسرای بیشتری را مبادله کنیم.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این خصوص مدعی شد: اسرائیلی‌ ها موافقت کردند که برای آزادی اسرای بیشتر و اجازه ورود کمک‌های بیشتر به توقف جنگ ادامه دهند. رییس جمهور بایدن شخصا در همه فرایند توافق مبادله اسرا نقش داشت.

این مقام آمریکایی در مصاحبه دیگری با شبکه تلویزیونی اِی بی سی نیوز در همین ارتباط گفت: ما تعداد واقعی اسرا را نمی دانیم و انتظار داریم ۲۰۰ یا تعداد بیشتری اسیر وجود داشته باشند. همه اسرا در دست حماس نیستند؛ بلکه گروه های دیگری نیز برخی از آنها را در اختیار دارند. مسئولیت پیگیری وضعیت همه اسرا برعهده حماس است.

جان کربی اضافه کرد: معتقدیم تعداد آمریکایی‌ هایی که در میان اسرا در غزه باقی مانده‌ اند بین ۷ تا ۱۰ نفر است. حماس همچنین گفت که علاقه مند به ادامه توافق آتش بس در غزه است و در این صورت باید روزانه ۱۰ اسیر را آزاد کند. ما می‌ خواهیم آتش‌ بس موقت طولانی‌ تر شود تا زمانی که بتوانیم همه اسرا را آزاد کنیم.

تمدید 2 روزه آتش‌بس در غزه

دیدار یحیی سنوار با اسرای اسرائیلی

روزنامه عبری زبان هاآرتص گزارش داد، یحیی سنوار رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در غزه با اسرای صهیونیستی دیدار و با آنها به زبان عبری صحبت کرده است.

کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد، یکی از زنان اسیر صهیونیست به خانواده ‌اش گفته در روزهای نخست اسارت، زمانی که در یک تونل نگهداری می‌شدند، شخصی به دیدارشان آمده که یحیی سنوار رهبر حماس در غزه بوده و به آن‌ها گفته نگران نباشید، هیچ آسیبی به آنان نخواهد رسید و در یکی از امن‌ترین مکان‌ها هستند.

پیش تر نیز اسرای صهیونیستی که در طول آتش بس موقت آزاد شده بودند، از رفتار مناسب و خوب نیروهای مقاومت فلسطین در غزه خبر داده بودند.

همچنین یکی از اعضای ارشد حماس اعلام کرده بود که طی روزهای پیش از آتش بس یحیی سنوار به صورت مداوم با رهبران حماس در خارج در تماس بوده است.

این در حالی است که رسانه‌های صهیونیستی به نقل از مقامات این رژیم مدعی شده بودند که در حملات به غزه ارتباط رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در غزه با محیط بیرون قطع شده است.

تمدید 2 روزه آتش‌بس در غزه

حمایت ظاهری لندن از تمدید آتش‌بس

معاون وزیر خارجه انگلیس با بیان اینکه دولت لندن از تداوم توقف جنگ در غزه حمایت می‌کند با گرفتن ژست‌های بشردوستانه تاکید کرد که انتقال اقلام امدادی برای کمک به غیرنظامیان در فلسطین باید حفظ شود.

اندرو میچل که در غیاب دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس در نشست اضطراری پارلمان پیرامون تحولات فلسطین حاضر شده بود، گفت: دولت بریتانیا از تداوم توقف درگیری‌ها حمایت می‌کند اما تصمیم‌گیری درباره این مساله به توافقات میان رژی اسرائیل و دیگران در منطقه بستگی دارد.

وی در آستانه پایان مهلت توافق موقت آتش‌بس در غزه، افزود: ما تاکید داریم که این توقف نباید برای یک بار باشد و روند انتقال اقلام امدادی به غزه باید حفظ شود.

این دیپلمات انگلیسی ابراز امیدواری کرد که آتش‌بس اخیر در غزه به روند اعتمادسازی برای پایان درگیری‌ها در این باریکه کمک کند.

معاون وزیر خارجه انگلیس، ادعا کرد: موضع ما در قبال روند سازش در خاورمیانه روشن است. انگلیس از حل‌وفصل قضیه فلسطین که منجر به همزیستی مسالمت آمیز میان اسرائیل امن در کنار کشور مستقل فلسطین شود، حمایت می‌کند.

وی مدعی شد: انگلیس به همکاری با تمام شرکای منطقه برای دست‌یابی به راه‌حل طولانی مدت که طبق آن اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در صلح زندگی کنند، ادامه می‌دهد.

 

انتهای پیام
captcha