بایسته‌های توسعه و تقویت جریان حفظ و حفاظ قرآن در کشور + فیلم
کد خبر: 4184085
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۸
اساتید قرآنی کشور تأکید کردند؛

بایسته‌های توسعه و تقویت جریان حفظ و حفاظ قرآن در کشور + فیلم

اساتید برجسته عرصه حفظ قرآن کریم استان تهران در نشستی بر بایسته‌ها و ضرورت‌های توسعه جریان حفظ قرآن کریم اشاره و بر تقویت جایگاه حافظان در کشور تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست هم‌اندیشی اساتید برجسته عرصه حفظ قرآن کریم استان تهران، عصر امروز شنبه، چهارم آذرماه با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد زهرایی، رئیس اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران، حجت‌الاسلام اسماعیل کاظمی، رئیس اداره قرآنی تبلیغات اسلامی استان تهران و اساتید و حافظان قرآنی همچون محمد خواجه‌پیری، محمد خواجوی، معتز آقایی، امیر آقایی، احمد ابوالقاسمی، محمدمهدی بحرالعلوم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسین طباطبایی (علم‌الهدی)، حسین طرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد میریحیی، هادی اسلامی، محمود نوروزی، مجتبی علیرضالو و خانم‌ها زهره بنی‌علی، غصون مسلمی و... به میزبانی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل کاظمی، مدیر امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران در ابتدای این نشست با اشاره به ضرورت امتداد جریان حفظ قرآن در استان تهران و در ادامه سایر استان‌های کشور، گفت: اجتماع حافظان قرآن کریم استان تهران با استقبالی بالغ بر پنج هزار نفر برگزار شد، به طوری که مانند این اجتماع را در حوزه قرآنی تاکنون نداشته‌ایم.

وی افزود: این استقبال نشان داد که جریان حفظ قرآن به شکل شبکه‌ای وجود دارد، اما سؤال این است که اگر قرار است جریان حفظ در کشور رقم بخورد، باید به چه شکلی این جریان را ادامه داد؟ لذا در این زمینه نظرات اساتید حفظ قرآن در کشور می‌تواند راهگشا و مؤثر باشد.

مدیر امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران با بیان اینکه امروز می‌بینم استان‌های دیگر درخواست برگزاری اجتماع حافظان را دارند، تصریح کرد: بر همین اساس ما به این فکر می‌کنیم که باید چه مدلی در خصوص جریان‌سازی پیاده شود. به همین جهت نیازمند دریافت نظراتو  پیشنهادات چهره‌های شاخص این حوزه برای رفع این دغدغه هستیم.

در ادامه این نشست محمد خواجوی، از اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشور با اشاره به اینکه اجتماع حافظان قرآن را باید با نام تجدید میثاق حافظان قرآن نامگذاری کرد، گفت: در ادامه کار باید ویژگی‌هایی ازجمله میسور بودن، مقبول بودن و مطلوب بودن را دارا باشد تا بتواند در موفقیت کار پیشرفت خوبی را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه عدم‌ بهره‌گیری از حفاظ قرآن در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و عدم توجیه حفاظ به نقش کلیدی خود در جامعه از جمله موارد مهم در عدم شکل‌گیری جریان حفظ قرآن در کشور نقش دارند، گفت: همچنین نبود مشوق‌های لازم در ارتباط با حفظ عمومی، اثربخش نبودن فعالیت‌های حفاظ در رخداد‌ها و جریانات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و همچنین عدم اطلاع‌رسانی و تبلیغات کافی در این عرصه از دیگر موارد است.

دو کار مهم در عرصه حفظ

این پیشکسوت قرآنی کشور در پایان گفت: در این زمینه چند کار مهم می‌توانیم انجام دهیم، ابتدا اینکه تمام مواردی که بستر آن امروز برای ما فراهم است را توسعه و تقویت کنیم و در ادامه قوانینی که برای گسترش این عرصه در حال حاضر موجود است را به سقف و حد اعلای خود برسانیم.

احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان نیز در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه مشکل ما در این عرصه این است که حفاظ ما هیچ ارتباطی با جامعه ندارند و باید به دنبال این باشیم که حفاظ چگونه می‌توانند با جامعه ارتباط بگیرند، گفت: بایستی کاری کنیم که جامعه پذیرای مهارت و تخصص حفاظ قرآن باشند. ما باید ببینیم جامعه مخاطب حفاظ چه کسانی هستند و تا این را پیدا نکنیم به محصول نمی‌رسیم.

قاری بین‌المللی کشورمان با بیان اینکه حفاظ ما مانند هواپیما‌های بلند‌پروازی هستند که باندی برای فرود ندارند، گفت: تنها راه نجات از این جریان این است که مردم، قرآن را بارها بشنوند و این هم به دست یک گروه و چند گروه محقق نمی‌شود. صدا و سیمای ما در این زمینه کاملاً پرت و دور است.

وی افزود: پیشنهاد می‌دهم سفرنامه حفظ را بنویسید که نگاه حفاظ را به مردم نشان دهیم و مردم با سبک زندگی حفاظ آشنا شوند. حفظ قرآن از الزامات جامعه ما است و این از تأکیدات مقام معظم رهبری است، اما باید جامعه‌ای که از قرآن دور شده است را در ابتدا با قرآن آشنا کنیم و بعد به موضوع حفظ بپردازیم.

ابوالقاسمی تصریح کرد: در موضوع انگیزشی باید به جایی برسیم که حافظان ما احساس کنند در جامعه می‌توانند مفید واقع شوند. اگر ما به سمتی برویم که یک بازار کار نه به معنای اینکه حفاظ بتوانند از آن منبع درآمد داشته باشند بلکه اثربخشی و وجود خودشان را در جامعه احساس کنند ایجاد کنیم، در این زمینه موفق خواهیم بود.

هیچ ارتباطی بین جامعه ما حفاظ نیست

این استاد قرآنی کشورمان با بیان اینکه متأسفانه هیچ ارتباطی بین جامعه ما حفاظ نیست، گفت: این اشکال از حفاظ نیست بلکه ما نتوانسته‌ایم این ارتباط را با جامعه ایجاد کنیم. تا زمانی که فکری برای نوع استفاده از حفاظ ما در اجتماع نشود، نمی‌توانیم کار موفقی پیش ببریم. البته برگزاری اجتماع حافظان قرآن هم انگیزه خوبی ایجاد کرد که این توقعات را ایجاد کنیم.

در ادامه این نشست غصون مسلمی، استاد حفظ قرآن کریم گفت: ما باید عنوان حافظ قرآن را براساس آنچه قرآن می‌فرماید اصلاح و تغییر دهیم. ما آماده‌ایم تا قرآن را حفظ کنیم و در سایه حفظ قرآن ایجاد مصونیت داشته باشیم. کسی که با مفهوم قرآن سر و کار داشته باشد قرآن حافظ او می‌شود.

استاد حفظ قرآن کریم با طرح این سؤال که باید ببینیم جایگاه یک حافظ ما در حکومت کجا است؟ گفت: باید به حفاظ ما در این عرصه بها داده شود. باید روش تدریس خود را در این عرصه تغییر دهیم و اساتید به قرآن‌آموزان خود خوراک فکری درستی دهند.

محمدمهدی بحرالعلوم، مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم و از اساتید حفظ گفت: همایش حافظان قرآن نشان داد جریان حفظ قرآن در تهران زنده است و ما آن را به رخ کشیدیم ولو اینکه ما راضی نیستیم و باید بیش از این کار کنیم. شاهکاری اینجا رخ داد و آن این بود که در تبلیغات، پوستر و... این همایش هیچ نام و نشان و یا آرمی از سازمان تبلیغات نبود و این درحالی است که بودجه قابل توجهی برای آن در نظر گرفته شده بود و دست اندرکاران هیچ کدام تریبون نگرفتند و همه پشت پرده بودند. این همان چیزی است که جامعه می‌طلبد.

وی افزود: پیامی که از مردم به جریان حفظ مخابره شد، خیلی قوی‌تر از چیزی بود که ما از روی جایگاه آن را مخابره کردیم. خیلی‌ از حفاظ به خاطر موضوع غزه، آماده بودند که نمودی در جریان سیاسی و بین‌المللی در کشور داشته باشند لذا باید از این ظرفیت استفاده کرد.

مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم با بیان اینکه بایستی ببینیم که در یک جریان سالم حفظ قرآن در تهران چه عناوین و کار‌های اصلی داریم که می‌توانیم انجام دهیم، گفت: به عنوان مثال در حفظ قرآن آموزش عمومی، تخصصی، سنجش، گفتمان‌سازی، تبلور اجتماعی، حفظ قرآن در مساجد و عناوینی از این دست داریم که باید آن‌ها را احصا کرده و برای هر کدام از این عناوین مهم‌ترین اقدامات را اجرایی کنیم. در نهایت یک تقسیم کار را در بین مردم ایجاد کنیم و این بخش مردمی کار را دست بگیرند تا برون‌داد مطلوب را شاهد باشیم.

تعریف جایگاه اجتماعی برای حافظان قرآن

بحرالعلوم بیان کرد: حسی که از این اجتماع به وجود آمد را باید سریعاً به میدان بیاوریم. باید این موجی که ایجاد شده را بیدار نگه داریم و اقدامات مؤثر و تقسیم کاری را در این عرصه برنامه‌ریزی کنیم و کار را در جریان مردمی جا بیندازیم. البته باید تعریفمان را از حفظ قرآن یک بار دیگر بررسی و برای حافظان قرآن جایگاه اجتماعی و شئونات اجتماعی تعریف کنیم. در امامزادگان و مساجد ما باید از اساتید حفظ استفاده کنند.

مشارکت حفاظ را در برنامه‌های قرآنی نداریم

معتز آقایی، استاد حفظ قرآن کریم نیز طی این نشست با بیان اینکه متأسفانه ما مشارکت حفاظ را در برنامه‌های قرآنی نداریم، گفت: چرا در برنامه کاروان قرآنی و حج از حفاظ ما کم استفاده می‌شود و یا جلسات سنتی حفظ در تهران حمایت نمی‌شود. بهترین پایگاه‌های حفظ قرآن مساجد هستند به شرطی که خود امامان جماعت مساجد هم پای کار بوده و عوامل با این قصه همراه باشند.

وی افزود: ما امروز در حوزه حفظ تلفات بسیاری داده‌ایم. چرا باید اینگونه باشد؟ چرا حفاظ ما قرآن را باید با عنوان یادگار دوران جاهلیت معرفی کنند. باید از ظرفیت بانوان در موضوع حفظ قرآن استفاده کنیم. اما امروز مشارکت بانوان کجاست؟ متأسفانه بانوان ما در این عرصه دیده نمی‌شوند.

حفاظ قرآن ما در کشور تریبون ندارند

هادی اسلامی، مجری و حافظ قرآن کریم نیز طی این نشست گفت: حفاظ قرآن ما در کشور تریبون ندارند و این یکی از مسائل مهمی است که اقبال به حفظ در کشور را کم کرده است. باید در رسانه و فضای جامعه به سراغ تکریم حافظان قرآن برویم و به این مسئله توجهات را بیشتر کنیم. ما در فضای شبکه قرآن ده‌ها و صد‌ها برنامه تولیدی در این عرصه داشتیم، اما خلاقیتی که در این حوزه بتوانیم افراد را تشویق کنیم، نبوده است.

وی ادامه داد: در بسیاری از برنامه‌ها و محافل قرآن ما جایگاه حفاظ بسیار ضعیف دیده می‌شود و سؤال این است چرا به این جایگاه نرسیده‌ایم که حفاظ هم می‌توانند در برنامه‌ها جایگاه خودشان را پیدا کنند. امروز در تربیت بیش از ۱۰ درصد جمعیت کل کشور که دانش‌آموزان هستند، هنوز معلمان ما با الفبای ابتدایی قرآن و آموزش آن آگاه نیستند؛ لذا پرداختن بیشتر به این عرصه از ضروریات است. تا زمانی که مؤسسات قرآنی را مورد توجه و حمایت قرار ندهیم به جایی در این حوزه نمی‌رسیم لذا تا زمانی که این موضوعات حل نشود، این عرصه همچنان مغفول خواهد ماند.

محمود نوروزی، حافظ کل قرآن نیز در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: در مسابقات قطری که بنده در آن شرکت کردم، کشور قطر تنها برای حضور بنده حدود ۸۰۰ میلیون تومان هزینه کرد. این مسابقات در سطح بسیار با کیفیت و از لحاظ امکانات بسیار ویژه برگزار شد. این درحالی است که در کشور ما این سطح پایین است.

حجت‌الاسلام محمدحسین طباطبایی، حافظ کل قرآن کریم نیز در این نشست با تأکید بر اینکه شکل برنامه‌های ما در رسانه امروز باید جذاب و مخاطب‌پسند باشد تا ناخودآگاه جذب به عرصه حفظ داشته باشیم، گفت: ما امروز این برنامه‌ها را نمی‌بینیم و یا بسیار کم داریم. بایستی حکیمانه در این عرصه حرکت کنیم و از صدا و سیما گرفته تا نیرو‌های مسلح و آموزش و پرورش بخشی از کار را برعهده بگیرند.

وی تصریح کرد: متأسفانه در این سال‌ها از حفاظ در جامعه استفاده نمی‌شود و حتی بسیار خوب می‌شود که حفاظ یک دیدار جداگانه با مقام معظم رهبری داشته باشند. در بحث استفاده از حفاظ نباید فقط متکی به تبلیغ بود و همه باید در کنار حفظ هم کار و تخصص دیگری در نظر بگیرند. مکالمه قرآنی در بین حفاظ کم است و این باید با کلاس‌ها و دوره‌ها تقویت شود و خودمان را ملزم به استفاده از قرآن بکنیم. البته باید نظر سایر اساتید حفظ را هم در این زمینه جمع‌آوری کنید و از همه این نظرات نیز استفاده شود و هرکسی در حد توانش در این عرصه خدمت و فعالیت داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین زهرایی، رئیس اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران در پایان این نشست گفت: تمامی این اتفاقات در موضوع حفظ زحمت جریان مردمی بوده است. قطعاً جریانات مردمی هم می‌توانند کار را به نحو احسن انجام دهند.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم که با کمک شما اساتید، این جریان به شکل قوی‌تری استمرار پیدا کند. سؤال این است که چگونه این جریان می‌تواند برای حفاظ کار کند و لازمه آن این است که بیشتر دور هم جمع شویم و مسئله‌محور کار را پیش ببریم. باید ببینیم چه خدمات و کار‌هایی می‌توانیم برای حفاظ انجام دهیم.

مهم‌ترین نکات و پیشنهادات ارائه شده در این نشست به قرار زیر است:

  • ضرورت پشتیبانی و تشویق‌های ویژه برای حفاظ
  • ضرورت تربیت نیروی انسانی مأنوس با قرآن و حفظ
  • کاربردی‌سازی حفظ قرآن در جامعه
  • ضرورت برنامه‌سازی و تولیدات چندرسانه جذاب در این حوزه
  • گسترده‌تر شدن دایره اساتید در این عرصه در جهت تربیت حفاظ
  • ضرورت انسجام در جامعه قرآنی
  • احیای جلسات سنتی حفظ در سراسر کشور
  • ضرورت تشکیل کارگروه‌های تخصصی حفظ در بخش‌های مختلف
  • ادامه پیدا کردن ظرفیت‌هایی مانند برنامه محفل
  • ضرورت ورود جدی آموزش و پرورش به موضوع حفظ قرآن
  • ضرورت جریان‌سازی حفظ قرآن در کشور
  • تربیت معلمان و شناسایی نخبگان حفظ قرآن در کشور
انتهای پیام
captcha