کشورهای اسلامی شعار حمایت از فلسطین را به عمل تبدیل کنند
کد خبر: 4175451
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
حجت‌الاسلام حسین بنیادی:

کشورهای اسلامی شعار حمایت از فلسطین را به عمل تبدیل کنند

نایب‌رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: فلسطین محور عملی برای وحدت اسلامی است و امت اسلامی در این باره اتفاق نظر دارد. پس باید از شعار دادن فراتر برویم و گام‌های عملی برداریم که این امر با حمایت مادی و معنوی از فلسطین در مجامع بین‌المللی قابل تحقق است.

حسین بنیادیطوفان الاقصی سبب شد تا بار دیگر نگاه جهانیان به فلسطین معطوف شود. این روزها به دنبال ابطال افسانه شکست‌ناپذیری اسرائیل، این رژیم غاصب تلاش می‌کند تا با کشتن کودکان و زنان، معادله را به نفع خود تغییر دهد و در چنینی شرایطی وظیفه نخبگان، علما و حوزه‌ها سنگین‌تر است.

حمله به بیمارستان و کشتن صدها کودک و زن و مرد، حجت را بر همه تمام کرده است و شاید دیگر شعار و گفتاردرمانی راه به جایی نبرد.

خبرنگار ایکنا در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بنیادی، استاد حوزه و نایب‌رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به حوادث این روزها پرداخته است که در ادامه آن را می‌خوانید.

ایکنا ـ تحلیل شما از حوادث اخیر فلسطین چیست؟

اولین نکته که در عملیات طوفان الاقصی به چشم می‌آید تحقق پیش‌بینی‌‌هایی است که امامین انقلاب (امام خمینی و رهبر معظم انقلاب) در مورد پیروزی جبهه مقاومت بیان کردند و گفتند که اسرائیل رفتنی است و در این منطقه جایی ندارد. این عملیات نشان می‌دهد اگر جریانی با توکل به خدا و ایمان به پیش برود و مقاومت داشته باشد، مورد عنایت خداوند قرار خواهد گرفت.

نکته دوم نوع خبررسانی و مخابره این پیروزی به جهان بود، زیرا این عملیات بزرگ همراه با عقیده و عزم راسخ بود و باعث شد تا پیروزی بزرگی برای جبهه مقاومت و شادی برای مردم فلسطین و ملت‌های مسلمان و آزادی‌خواهان جهان رقم بخورد و مردم پیروزی مجسم فلسطین را در گام نخست مشاهده کردند.

نکته سوم نحوه برخورد جریان مقابل فلسطین و جبهه مقاومت با این جبهه است؛ یعنی تبعیض در گفتار و رفتار، چون با سخنانشان درصدد روحیه‌بخشی به سردمداران غاصب و کودک‌کش صهیونیستی هستند. این تبعیض را از سوی کشورهای اروپایی و اتحادیه‌های بین‌المللی هم شاهدیم، زیرا وقتی مردم فلسطین با بدترین حملات وحشیانه روبه‌رو هستند حمایت‌ها از غاصبان صهیونیستی ادامه دارد و این رژیم با مظلوم‌نمایی درصدد است تا این شکست را جبران کند. البته طبق فرموده مقام معظم رهبری کار این رژیم تمام است و چهره دیوصفت اسرائیل قابل مظلوم‌نمایی و حق به جانب نشان دادن نیست. این رژیم با این جنایات به دنبال گرفتن امتیاز از ملت مظلوم فلسطین در قبال حادثه‌ای است که برایش باورکردنی بود.

ایکنا ـ رژیم صهیونیستی از بدو پیدایش ماهیتی جنایتکارانه داشته است و چنین شرایطی تا حدودی قابل پیش‌بینی بود. در این زمان وظیفه نخبگان و دغدغه‌مندان فلسطین چیست؟

مهمترین وظیفه نخبگان و کسانی که دلسوز جریان فلسطین و قبله اول مسلمین هستند این است که تحلیل درست و جامع و امیدوارکننده‌ای درباره حوادث اخیر به مردم ایران و سایر کشورهای اسلامی ارائه بدهند و تأکید کنند که تنها راه پیروزی و رسیدن به حق، مبارزه و مقاومت است و این دو رکن پیروزی محسوب می‌شوند. باید از تحلیل‌هایی که باعث نومیدی ملل اسلامی است پرهیز شود و همه مسلمین در کنار ملت فلسطین قرار بگیرند و با گفتن و نوشتن و هر ابزار رسانه‌ی که در دست دارند به این ملت مظلوم کمک کنند.

امروز جبهه مقاومت هم امکانات عقیدتی و معنوی و هم امکانات نظامی و نیروهای شجاع دارد. ملت فلسطین به صورت مستقل علیه رژیمی که ادعا می‌کند یکی از پنج قدرت نظامی دنیاست و گنبد آهنین دارد حمله می‌کند و بخشی از اراضی اشغالی را پس می‌گیرد. البته همان‌طور که رهبری فرمودند دنیای استکبار و رژیم منحوس اسرائیل درصدد است تا این اقدام شجاعانه و هوشمندانه را زیر سؤال ببرد و کشور دیگری از جمله ایران را مسئول آن بداند، در حالی که باید از غفلت بیدار شوند و بپذیرند که فلسطین و غزه امروز با گذشته متفاوت و نیز شاخه‌های این درخت در حال ثمر دادن است و این پیروزی راه آینده فلسطین را هموار خواهد کرد.

همچنین، شاید تاکنون کسی روی کشور فلسطین حساب باز نمی‌کرد و جایگاهی برای آن قائل نبودند و آن را به عنوان کشوری که قابلیت دفاع ندارد نشان می‌دادند، ولی این طوفان نشان داد که پس از این جریانات منطقه‌ای از سوی ملت فلسطین رقم خواهد خورد؛ این راه بهترین راه بود و ملت فلسطین به این باور رسید که افسانه شکست‌ناپذیری رژیم اسرائیل قابل از بین رفتن است. انشاءالله این جریان فتح بابی برای گشایش کار ملت فلسطین و پیروزی‌های جدیدتر خواهد بود.

علاوه بر این، وحدت امت اسلامی در برابر رژیم صهیونیستی و دفاع از ملت مظلوم فلسطین اهمیت دارد. هنوز خیلی از هفته وحدت دور نشده‌ایم؛ فلسطین محور عملی برای جریان وحدت اسلامی است و امت اسلامی در این زمینه اتفاق نظر دارد، ولی باید از شعارها فراتر برویم و گام‌های عملی برداشته شود و این گام با حمایت مالی و مادی و معنوی از فلسطین در مجامع بین‌المللی قابل تحقق است. فلسطین مایه آبروداری جهان اسلام شده است و این آبروداری را باید مسئولین کشورهای اسلامی و به خصوص عربی درک و از مردم فلسطین دفاع کنند. ملت فلسطین نیازمند پشتیبانی است و باید برای نزدیک‌تر کردن نابودی این رژیم طرح و ایده داشته باشیم و گام‌های عملیاتی برداریم.

امروز بهانه‌ای برای هیچ کشوری وجود ندارد، زیرا تنها راه تفوق و پیروزی همین جریان مقاومت است و همه باید در این مسیر قدم بردارند. ملت‌های اسلامی شادی خود را نشان دادند و اعلام آمادگی کردند و مسئولان کشورها هم باید بیشتر اهتمام کنند.

ایکنا ـ وظیفه علما و روحانیت در حوزه‌های علمیه داخل و خارج کشور چیست؟

هرگاه جریان حقی در تمام ادوار تاریخی به پیروزی و موفقیتی رسیده است عقبه جریان شکست‌خورده و باطل دنبال ایجاد شبهه و تردید بین ملت‌ها می‌پردازند و این امر در منطقه با رسانه‌ها و فضای مجازی به وجود آمده و در طول تاریخ این الگو برای شیاطین استعمارگر وجود داشته است. در بین کشورهای اسلامی اندیشمندانی هستند که با سخنان و موضع‌گیری و کارهای میدانی رسانه‌ای و تبیین می‌توانند بر اذهان مردم اثرگذار باشند و جریان جهانی ایجاد کنند. باید خودباوری مبارزان فلسطینی توسط اندیشمندان و نخبگان و علما تقویت شود.

شبهه‌افکنی در مورد فلسطین در طول 70 سال از سوی جریان فکری صهیونیست‌ها وجود داشته و اذهان را منحرف کرده و وقت آن است که جبهه نخبگانی علما و افراد اثرگذار در جهان اسلام ایجاد شود و طوفان فکری را در برابر اسرائیل ایجاد کنند و تأثیر این طوفان از طوفانی که در میدان نظامی رخ داد بیشتر خواهد بود.

روشنگری سبب می‌شود تا در تمام دنیا حتی کسانی که به باورهای غلط و نادرست رسیده‌اند به تبیین دقیق‌تر از جریان حق دست یابند و تحلیل جامعی برای اقشار مختلف مخصوصاً جوانان داشته باشند و باید این جریان فکری و تبیینی مستمر باشد، زیرا با حجم گسترده رسانه‌ها و عملیات رسانه‌ای روانی استکبار کارهای مقطعی جوابگو نیست. هر کجا با تحلیل درست توانستیم جریان فکری ملت‌ها را به دست بگیریم و از حق سخن بگوییم مردم به سمت حق تمایل پیدا کرده‌اند. بنابراین نخبگان باید کار کیفی و کمّی را در دستور کار قرار دهند و تحلیل‌های جامع همراه با شناخت ارائه دهند و در برابر آینده‌پژوهی جریان مقاومت وظیفه مهم‌تری داریم. اگر بتوانیم عمق این موضوع را درک کنیم و به جامعه ارائه دهیم و اهمیت بیت‌المقدس و فلسطین را برای مردم جهان بازگو کنیم، باور ملت‌ها بیشتر خواهد شد.

در هفته اخیر عموم مردم و نخبگان بسیاری از کشورهای اسلامی به خوبی به این قضیه پرداختند. ایران به عنوان ام‌القری جهان اسلام از ملت فلسطین حمایت کرد، ولی وظیفه نخبگان و رسانه‌ها به خصوص حوزه و روحانیت، ارائه تحلیل جامع و دقیق از حوادث اخیر و پررنگ کردن جنبه توحیدی آن است و اگر بتوانیم از کمند رسانه‌های معاند رها شویم و به آگاهی رسانه‌ای برسیم، در نزاع حق و باطل بیشتر موفق خواهیم بود و طوفان نظامی الاقصی طوفان‌ فکری هم ایجاد خواهد کرد.

گفت‌وگو از علی فرج‌زاده 

انتهای پیام
captcha